SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Číslo na Fica a poľská arogancia. Financial Times píše, ako sme získali Jaguar

Fico využil, že britská automobilka Jaguar nebola nadšená z toho, ako sebaisto vystupovali Poliaci.

Kompletizácia modelu Defender v závode Land Rover v britskom Solihulle.Kompletizácia modelu Defender v závode Land Rover v britskom Solihulle. (Zdroj: Archív SME/Jaguar Land Rover Ltd.)

Fico využil, že britská automobilka Jaguar Land Rover nebola nadšená z toho, ako sebaisto vystupovali Poliaci. Predtým bolo Slovensko outsider.

BRATISLAVA. Kým britská automobilka Jaguar Land Rover v auguste oznámila, že svoj závod za asi 1,4 miliardy eur plánuje postaviť pri Nitre, za favorita v súťaži o túto investíciu bolo považované Poľsko.

No práve túto prílišnú sebaistotu Poliakov využilo Slovensko a vláde stačilo iba pár týždňov, aby sem Britov zlákala.

Tak opisuje pozadie súťaže o novú automobilku The Financial Times (FT), ktorý doteraz neznáme podrobnosti o rokovaniach medzi Slovenskom a spoločnosťou Jaguar Land Rover zverejnil v utorok.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroje FT: Jaguar bol z Poliakov sklamaný

Noviny opisujú, ako britská automobilka rozbehla v novembri 2014 Projekt Darwin – úvahy o novom závode vo východnej Európe, ktorý nakoniec uprednostnila pred výstavbou fabriky v Severnej Amerike.

O tri mesiace mal Jaguar už aj predstavu, kde by mohla nová továreň vyrásť, spomínalo sa Poľsko, Maďarsko alebo Česko. O Slovensku v tom čase manažéri britskej firmy neuvažovali.

Začiatkom tohto leta Maďarsko vypadlo a Poľsko sa stalo favoritom. Pracovníci Jaguaru si viackrát prišli obzrieť aj ponúkanú lokalitu – pri meste Jawor, asi 60 kilometrov od Wroclawi.

Poľská agentúra na podporu zahraničných investícií to vyhodnotila tak, že investícia je ich a informácie v tomto zmysle sa začali šíriť aj v médiách.

SkryťVypnúť reklamu

„Toľká arogancia a bezohľadnosť sa Jaguaru nepáčili,“ povedali pre The Financial Times mnohí ľudia, s ktorými sa jeho reportéri o pozadí investície bavili.

A v tom prišla Britom ponuka zo Slovenska, podľa novín to bolo začiatkom júna. „Za jediný mesiac sa Slovensko z outsidera stalo favoritom,“ píše The Financial Times.

kde má byť závod jaguar land rover

Telefónne číslo na Fica

Samozrejme, nebolo to zadarmo. Jaguaru sme okrem dotácií ponúkli nepriamu podporu a kompletný servis okolo investície, keďže Smer prijal zákon o významných investíciách. Cezeň vie vláda zrýchliť vyvlastňovanie pôdy či vydanie stavebných povolení.

Slovenskí vyjednávači pritom prisľúbili podporu nielen automobilke, ale aj jej dodávateľom, ktorí sem prídu spolu s ňou.

Noviny opisujú aj to, ako sa v tom čase do rokovaní vložil premiér Robert Fico (Smer), hoci nebol súčasťou vyjednávacieho tímu.

SkryťVypnúť reklamu

Koncom júla sa zastavil v bratislavskom hoteli Grand Hotel River Park, kde bývali manažéri britskej automobilky a nechal im číslo na osobný mobil.

„Nebol súčasťou vyjednávacieho tímu, bolo to veľmi uvoľnené. Proste im povedal, že keby čokoľvek potrebovali (ohľadne investície), nech sa mu ozvú,“ cituje The Financial Times zdroj, ktorý bol zapojený do rokovaní.

Na ľudí z Jaguaru to zapôsobilo a postupne začali preferovať Slovensko pred Poľskom.

„Poľsko dalo veľmi dobrú ponuku, ale ich prístup bol chybný,“ povedal novinám človek z Jaguaru.

Zaujali ich aj zručnosti a doprava

Automobilka sa podľa vyjednávačov, s ktorými reportéri hovorili, veľmi nestarala, kde nový závod postaví. „Hľadali najlepšie riešenie,“ povedal ďalší človek o pozadí rokovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Najkomplexnejší servis im ponúklo práve Slovensko. Iba to by na získanie investície nestačilo.

Jaguaru vyhovovala aj dopravná dostupnosť Slovenska a tiež vyškolení ľudia, ktorí už majú skúsenosť s výrobou luxusných vozidiel s hliníkovou karosériou. Takéto autá totiž vyrába bratislavský Volkswagen.

„Slovákom nemusíte hovoriť, ako majú vyrábať autá v roku 2015,“ zhrnul znalosti slovenského automobilového priemyslu poradca Jaguaru.

Začiatkom augusta britská automobilka aj slovenská vláda oficiálne vyšli von so správou, že Jaguar chce svoj závod postaviť pri Nitre.

Preinvestovať plánuje 1,4 miliardy eur, z pásov továrne má časom vyjsť 300-tisíc áut ročne. Zamestnať chce asi tritisíc ľudí.

Investícia zatiaľ nie je celkom istá, čaká sa ešte na podpis investičnej zmluvy. Očakáva sa, že dokument sa podpíše do konca tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Dotácie aj nepriama podpora

V zmluve sa bude podrobne písať o tom, akú podporu Jaguar na výstavbu závodu dostane. Zmluvu musí odobriť Európska komisia.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3X9G na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3X9G na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 289
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 142
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 325
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 934
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 493
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 403
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 984
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 883
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 724
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 627
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Odchádzajúci lekári smerujú do súkromného centra, ktoré bude v priestoroch nemocnice patriacej pod Pentu. Ilustračné foto

Starosta Skalitého zaslal ministrovi dopravy otvorený list

Kysučania sa opäť presvedčili, že všetkým sľubom veriť netreba.

Hlavná stanica v Skalitom.

Na modernizáciu železníc nie sú peniaze, dôsledky môžu byť fatálne

Rokovania s rezortom financií nie sú podľa ministra Doležala jednoduché.

Ilustračná fotografia.

Nórske granty by mohli podporiť mestá a školy v boji proti klimatickým zmenám

Ministerstvo životného prostredia chce pomôcť šiestim mestám a 28 školám.

Máte nejaký zaujímavý projekt? Vďaka programu Komunitné granty máte šancu premeniť ho na realitu.