Vlaky zadarmo môžu byť drahšie

Podľa odborníčky sa aj pre vlaky zadarmo nevie slovenská železnica zbaviť nálepky „pre chudobných“, pričom v Európe je opačný trend

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

.

BRATISLAVA. Pred rokom štát spustil bezplatné cestovanie v dotovaných vlakoch. Kabinet Roberta Fica si naplánoval, že tento balíček pre študentov a dôchodcov ho vyjde na trinásť miliónov eur.

Po jeho ročnom fungovaní si už nie je taký istý, že to nebude drahšie.

„V súčasnosti je vyčlenených trinásť miliónov eur ako minimálny odhad výpadku tržieb železničných dopravcov po zavedení bezplatného cestovania na slovenských železniciach, ktoré sú zabezpečené v rozpočte,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Presnejšie čísla rezort Jána Počiatka stále nechce povedať. Kóňa skonštatoval, že skutočné dosahy budú známe až po skončení kalendárneho roka. Vtedy ministerstvo vyhodnotí plnenie zmlúv, ktoré má podpísané s jednotlivými dopravcami.

Výpadok tržieb?

Súkromný dopravca RegioJet, ktorý premáva na linke Bratislava – Komárno, však hlási straty. Za prvých deväť mesiacov tohto roka mu vypadli tržby za skoro 400-­tisíc eur.

Kým vlani mal za rovnaké obdobie tržby vo výške približne 1,8 milióna eur, tento rok poklesli približne na sumu 1,4 milióna eur. Stalo sa to napriek tomu, že počet klientov mu medziročne stúpol o viac ako 300­-tisíc.

RegioJet však upozorňuje. Popri prepade tržieb podľa jeho hovorcu Aleša Ondrůj treba rátať aj s nárastom nákladov na spotrebu materiálu, prevádzku či zamestnancov.

„Okrem prepadu tržieb by mal štát teda kompenzovať i zvýšené prevádzkové náklady,“ dodal Ondrůj.

V minulosti sa odhadovalo, že RegioJet by mal za premávanie na linke medzi Bratislavou a Komárnom dostať z dôvodu bezplatného cestovania navyše jeden milión eur.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko mala za bezplatné cestovanie seniorov a študentov dostať dotáciu 12 miliónov eur. Firma však nepovedala, či zaznamenala prepad tržieb a ak, aký veľký.

Skonštatovala len, že za deväť mesiacov roka 2015 celkovo previezla 41,3 milióna ľudí, z toho bezplatne vyše 17,6 milióna. Ide teda o 43 percent zo všetkých cestujúcich vo vlakoch, za ktoré platí dotáciu štát.

Toto číslo bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec považuje takpovediac za ekonomickú katastrofu aj napriek tomu, že manažment spoločnosti zavedenie cestovania zadarmo zvládol dobre.

„Toto musí zaplatiť štát, a teda určite to bude o niekoľko miliónov viac, než sa na začiatku predpokladalo,“ domnieva sa Kravec. Presnú sumu nevedel odhadnúť.

Okrem možného zníženia tržieb štátnemu dopravcovi zrejme rástli aj náklady, napríklad na čistenie vlakov, na prevádzku či jeho zamestnancov. V prvej fáze zavedenia novinky si štátny dopravca musel napríklad prenajať vagóny od Českých dráh. Za 44 dní prenájmu im zaplatil 240-­tisíc eur.

Kliknite pre zväčšenie:

Príplatky zadarmistov

Na bezplatné cestovanie sa za necelý rok prihlásil takmer milión ľudí, z toho platných registrácií je okolo 900­-tisíc.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 205
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 636
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 887
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 277
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 107
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 974
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 809
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 702
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 500
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 899

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop