.
BRATISLAVA. Pred rokom štát spustil bezplatné cestovanie v dotovaných vlakoch. Kabinet Roberta Fica si naplánoval, že tento balíček pre študentov a dôchodcov ho vyjde na trinásť miliónov eur.
Po jeho ročnom fungovaní si už nie je taký istý, že to nebude drahšie.
„V súčasnosti je vyčlenených trinásť miliónov eur ako minimálny odhad výpadku tržieb železničných dopravcov po zavedení bezplatného cestovania na slovenských železniciach, ktoré sú zabezpečené v rozpočte,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Presnejšie čísla rezort Jána Počiatka stále nechce povedať. Kóňa skonštatoval, že skutočné dosahy budú známe až po skončení kalendárneho roka. Vtedy ministerstvo vyhodnotí plnenie zmlúv, ktoré má podpísané s jednotlivými dopravcami.
Výpadok tržieb?
Súkromný dopravca RegioJet, ktorý premáva na linke Bratislava – Komárno, však hlási straty. Za prvých deväť mesiacov tohto roka mu vypadli tržby za skoro 400-tisíc eur.
Kým vlani mal za rovnaké obdobie tržby vo výške približne 1,8 milióna eur, tento rok poklesli približne na sumu 1,4 milióna eur. Stalo sa to napriek tomu, že počet klientov mu medziročne stúpol o viac ako 300-tisíc.
RegioJet však upozorňuje. Popri prepade tržieb podľa jeho hovorcu Aleša Ondrůj treba rátať aj s nárastom nákladov na spotrebu materiálu, prevádzku či zamestnancov.
„Okrem prepadu tržieb by mal štát teda kompenzovať i zvýšené prevádzkové náklady,“ dodal Ondrůj.
V minulosti sa odhadovalo, že RegioJet by mal za premávanie na linke medzi Bratislavou a Komárnom dostať z dôvodu bezplatného cestovania navyše jeden milión eur.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko mala za bezplatné cestovanie seniorov a študentov dostať dotáciu 12 miliónov eur. Firma však nepovedala, či zaznamenala prepad tržieb a ak, aký veľký.
Skonštatovala len, že za deväť mesiacov roka 2015 celkovo previezla 41,3 milióna ľudí, z toho bezplatne vyše 17,6 milióna. Ide teda o 43 percent zo všetkých cestujúcich vo vlakoch, za ktoré platí dotáciu štát.
Toto číslo bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec považuje takpovediac za ekonomickú katastrofu aj napriek tomu, že manažment spoločnosti zavedenie cestovania zadarmo zvládol dobre.
„Toto musí zaplatiť štát, a teda určite to bude o niekoľko miliónov viac, než sa na začiatku predpokladalo,“ domnieva sa Kravec. Presnú sumu nevedel odhadnúť.
Okrem možného zníženia tržieb štátnemu dopravcovi zrejme rástli aj náklady, napríklad na čistenie vlakov, na prevádzku či jeho zamestnancov. V prvej fáze zavedenia novinky si štátny dopravca musel napríklad prenajať vagóny od Českých dráh. Za 44 dní prenájmu im zaplatil 240-tisíc eur.
Príplatky zadarmistov
Na bezplatné cestovanie sa za necelý rok prihlásil takmer milión ľudí, z toho platných registrácií je okolo 900-tisíc.