Vlaky zadarmo môžu byť drahšie

Podľa odborníčky sa aj pre vlaky zadarmo nevie slovenská železnica zbaviť nálepky „pre chudobných“, pričom v Európe je opačný trend

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

.

BRATISLAVA. Pred rokom štát spustil bezplatné cestovanie v dotovaných vlakoch. Kabinet Roberta Fica si naplánoval, že tento balíček pre študentov a dôchodcov ho vyjde na trinásť miliónov eur.

Po jeho ročnom fungovaní si už nie je taký istý, že to nebude drahšie.

„V súčasnosti je vyčlenených trinásť miliónov eur ako minimálny odhad výpadku tržieb železničných dopravcov po zavedení bezplatného cestovania na slovenských železniciach, ktoré sú zabezpečené v rozpočte,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Presnejšie čísla rezort Jána Počiatka stále nechce povedať. Kóňa skonštatoval, že skutočné dosahy budú známe až po skončení kalendárneho roka. Vtedy ministerstvo vyhodnotí plnenie zmlúv, ktoré má podpísané s jednotlivými dopravcami.

Výpadok tržieb?

Súkromný dopravca RegioJet, ktorý premáva na linke Bratislava – Komárno, však hlási straty. Za prvých deväť mesiacov tohto roka mu vypadli tržby za skoro 400-­tisíc eur.

Kým vlani mal za rovnaké obdobie tržby vo výške približne 1,8 milióna eur, tento rok poklesli približne na sumu 1,4 milióna eur. Stalo sa to napriek tomu, že počet klientov mu medziročne stúpol o viac ako 300­-tisíc.

RegioJet však upozorňuje. Popri prepade tržieb podľa jeho hovorcu Aleša Ondrůj treba rátať aj s nárastom nákladov na spotrebu materiálu, prevádzku či zamestnancov.

„Okrem prepadu tržieb by mal štát teda kompenzovať i zvýšené prevádzkové náklady,“ dodal Ondrůj.

V minulosti sa odhadovalo, že RegioJet by mal za premávanie na linke medzi Bratislavou a Komárnom dostať z dôvodu bezplatného cestovania navyše jeden milión eur.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko mala za bezplatné cestovanie seniorov a študentov dostať dotáciu 12 miliónov eur. Firma však nepovedala, či zaznamenala prepad tržieb a ak, aký veľký.

Skonštatovala len, že za deväť mesiacov roka 2015 celkovo previezla 41,3 milióna ľudí, z toho bezplatne vyše 17,6 milióna. Ide teda o 43 percent zo všetkých cestujúcich vo vlakoch, za ktoré platí dotáciu štát.

Toto číslo bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec považuje takpovediac za ekonomickú katastrofu aj napriek tomu, že manažment spoločnosti zavedenie cestovania zadarmo zvládol dobre.

„Toto musí zaplatiť štát, a teda určite to bude o niekoľko miliónov viac, než sa na začiatku predpokladalo,“ domnieva sa Kravec. Presnú sumu nevedel odhadnúť.

Okrem možného zníženia tržieb štátnemu dopravcovi zrejme rástli aj náklady, napríklad na čistenie vlakov, na prevádzku či jeho zamestnancov. V prvej fáze zavedenia novinky si štátny dopravca musel napríklad prenajať vagóny od Českých dráh. Za 44 dní prenájmu im zaplatil 240-­tisíc eur.

Kliknite pre zväčšenie:

Príplatky zadarmistov

Na bezplatné cestovanie sa za necelý rok prihlásil takmer milión ľudí, z toho platných registrácií je okolo 900­-tisíc.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 851
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 633
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 847
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 162
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 877
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 513
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 024
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 619
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 919

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.