Bratislava 7.februára (TASR) - Rokovania o zmluve na výstavbu bratislavského úseku diaľnica D2 Lamačská cesta-Staré Grunty začne 18. februára investor Slovenská správa ciest (SSC) s uchádzačom, ktorého ponuku výberová komisia vyhodnotila z 3 predložených ako najvýhodnejšiu. TASR to potvrdil Valerián Horváth zo SSC.
V rámci verejnej súťaže na výstavbu tejto dopravnej komunikácie s dĺžkou 3 km odovzdali na SSC súťažné návrhy iba 3 subjekty z 5 účastníkov predkvalifikácie. V dvoch prípadoch vystupujú joint venture, zostavené z jednej slovenskej a jednej japonskej stavebnej firmy, tretí uchádzač ponúka japonsko-český mix know-how. Z týchto 3 ponúk vybrala komisia technicky a cenovo najoptimálnejší projekt. Jeho predkladateľovi zaslala list, ktorým ho pozýva na začatie rokovania o zmluve, uchádzač účasť potvrdil.
Obstaranie diela sa realizuje v zmysle zmluvy o pôžičke, ktorú podpísala SSC s Japonskou bankou pre medzinárodnú spoluprácu (JBIC). Tento dokument definoval postup pri vyhodnocovaní súťaže, ktorý mal charakter tzv. dvojobálkového systému. Komisia, zložená zo zástupcov SSC a ministerstiev dopravy a financií, otvorila najprv obálky s technickými parametrami ponúk a odoslala ich na schválenie JBIC. Do cenových ponúk nahliadla len u tých uchádzačov, ktorí splnili požadované technické parametre i najkratší čas výstavby diela (48 mesiacov). Medzi kritériami účasti v užšej súťaži boli aj finančná stabilita firmy, jej referencie a porovnateľné aktivity. Komisia na základe komplexného posúdenia ponúk zostavila poradie.
Ak nastávajúce rokovania SSC s víťazom súťaže vyústia do zmluvy a jej podpisu, čo by sa mohlo stať do mesiaca, musí ju posúdiť aj JBIC. Až jej kladné stanovisko umožní zverejniť meno víťaza súťaže. "Rátam, že približne do dvoch týždňov od súhlasu banky sa pristúpi k prácam na stavenisku."
Náklady na realizáciu projektu štátna expertíza vyčíslila na 3,5 miliardy Sk. Financovanie stavby je z hľadiska zdrojov kombinované (so štátnou zárukou), približne 90 % investičného nákladu pokryje úver JBIC, zvyšných 10 % štátny rozpočet.
Podľa investora v lete 2007, teda po 4 rokoch výstavby, by mohol byť spomínaný úsek D2 odovzdaný do užívania. Tento termín dokončenia diaľničného úseku zaostáva za pôvodným (rok 2001). V. Horváth to odôvodnil najmä komplikovaným majetkovoprávnym vysporiadaním dotknutých pozemkov. "V súčasnosti sú už tieto vzťahy na takej úrovni, že nebránia rozbehnúť výstavbu komunikácie," povedal V. Horváth.
Nový dopravný úsek je súčasťou diaľničného ťahu D2, ktorý v Lamači nadväzuje na diaľnicu Praha-Brno-Bratislava a pokračuje k hranici s Maďarskom. Jeho súčasťou bude aj tunel popod Sitiny (1,35 km).