Kofola plánuje nákup nových značiek v Poľsku

Kofola, ktorá vyrába kolové nápoje, džúsy a sirupy aj v Česku, na Slovensku a v Slovinsku, ťaží z rastúceho dopytu v regióne a z dominantnej pozície niektorých svojich produktov.

Ilustračné foto.(Zdroj: Archív SME/Oliver Filan)

PRAHA. Stredoeurópska nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko plánuje kúpiť v Poľsku nové značky, aby zlepšila postavenie na svojom treťom najväčšom trhu. V rozhovore pre české Hospodářské noviny (HN) to povedal finančný riaditeľ skupiny Daniel Buryš.

Kofola, ktorá vyrába kolové nápoje, džúsy a sirupy aj v Česku, na Slovensku a v Slovinsku, ťaží z rastúceho dopytu v regióne a z dominantnej pozície niektorých svojich produktov.

Poľsko síce predstavuje pre Kofolu dvakrát väčší trh než ostatné jej trhy dohromady, ale biznis je tam pod väčším tlakom konkurencie zo strany globálnych hráčov. A Kofole chýba výrobok s vedúcim postavením na trhu.

"V Poľsku jednoducho alebo budeme silní, alebo nebudeme úspešní," uviedol Buryš.

Príjmy poklesli

Najsilnejšími značkami Kofoly v Poľsku sú Hoop Cola, ktorá je medzi kolovými nápojmi tretia najpredávanejšia (asi s 10-% podielom na trhu), a sirup Paola, ktorý je vo svojom segmente druhý. Zatiaľ čo predaj Paoly sa zvyšuje a vlani zaznamenal rekord, predaj Hoop klesá už tretí rok.

Takmer dve tretiny príjmov firmy v Poľsku tvorí výroba nápojov pre obchodné reťazce, napríklad pre sieť samoobslúh Biedronka, ktoré sa potom predávajú pod ich značkami. Pri takejto výrobe sú však marže nižšie.

Firma okrem toho nezásobuje svojimi produktmi hotely a reštaurácie, ako to robí v ostatných krajinách napríklad s minerálkami alebo kofolou.

Spoločnosť zareagovala na nepriaznivú situáciu znížením nákladov a zvýšením cien na úkor trhového podielu. V predchádzajúcich štyroch rokoch znížila počet zamestnancov poľskej divízie o štvrtinu a odpísala časť majetku.

Za deväť mesiacov tohto roka poklesli príjmy síce takmer o 8 %, ale celková hrubá marža, ktorá je ukazovateľom výnosnosti a efektivity, sa zvýšila.

"Štartujeme ďalšiu etapu, ktorá už musí spočívať v tom, že ideme do rozvoja. Či už vlastného portfólia, či akvizíciami," uviedol Buryš.

Zvažujú novú linku

Tento mesiac odišiel do Poľska marketingový riaditeľ Jiří Vlasák, ktorý bude v poľskej divízii zastávať funkciu komerčného riaditeľa. Firma môže na rozvoj využiť aj prostriedky z predaja akcií, ktorý sa práve pripravuje.

"Potrebujeme mať na trhu ďalšiu silnú značku, ktorá bude jednotkou alebo dvojkou vo svojej kategórii. Je však zložité stať sa v Poľsku jednotkou v niektorej z veľkých kategórií, ten trh je na naše pomery naozaj veľký," povedal Buryš.

Kofola tiež v Poľsku uvažuje o stavbe novej linky s technológiou umožňujúcou výrobu nápojov bez chemickej konzervácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 634
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 734
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 094
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 182
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 625
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 444
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 434
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 048

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika, Kultové značky socializmu, ktoré prežili

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.