Kofola plánuje nákup nových značiek v Poľsku

Kofola, ktorá vyrába kolové nápoje, džúsy a sirupy aj v Česku, na Slovensku a v Slovinsku, ťaží z rastúceho dopytu v regióne a z dominantnej pozície niektorých svojich produktov.

Ilustračné foto.(Zdroj: Archív SME/Oliver Filan)

PRAHA. Stredoeurópska nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko plánuje kúpiť v Poľsku nové značky, aby zlepšila postavenie na svojom treťom najväčšom trhu. V rozhovore pre české Hospodářské noviny (HN) to povedal finančný riaditeľ skupiny Daniel Buryš.

Kofola, ktorá vyrába kolové nápoje, džúsy a sirupy aj v Česku, na Slovensku a v Slovinsku, ťaží z rastúceho dopytu v regióne a z dominantnej pozície niektorých svojich produktov.

Poľsko síce predstavuje pre Kofolu dvakrát väčší trh než ostatné jej trhy dohromady, ale biznis je tam pod väčším tlakom konkurencie zo strany globálnych hráčov. A Kofole chýba výrobok s vedúcim postavením na trhu.

"V Poľsku jednoducho alebo budeme silní, alebo nebudeme úspešní," uviedol Buryš.

Príjmy poklesli

Najsilnejšími značkami Kofoly v Poľsku sú Hoop Cola, ktorá je medzi kolovými nápojmi tretia najpredávanejšia (asi s 10-% podielom na trhu), a sirup Paola, ktorý je vo svojom segmente druhý. Zatiaľ čo predaj Paoly sa zvyšuje a vlani zaznamenal rekord, predaj Hoop klesá už tretí rok.

Takmer dve tretiny príjmov firmy v Poľsku tvorí výroba nápojov pre obchodné reťazce, napríklad pre sieť samoobslúh Biedronka, ktoré sa potom predávajú pod ich značkami. Pri takejto výrobe sú však marže nižšie.

Firma okrem toho nezásobuje svojimi produktmi hotely a reštaurácie, ako to robí v ostatných krajinách napríklad s minerálkami alebo kofolou.

Spoločnosť zareagovala na nepriaznivú situáciu znížením nákladov a zvýšením cien na úkor trhového podielu. V predchádzajúcich štyroch rokoch znížila počet zamestnancov poľskej divízie o štvrtinu a odpísala časť majetku.

Za deväť mesiacov tohto roka poklesli príjmy síce takmer o 8 %, ale celková hrubá marža, ktorá je ukazovateľom výnosnosti a efektivity, sa zvýšila.

"Štartujeme ďalšiu etapu, ktorá už musí spočívať v tom, že ideme do rozvoja. Či už vlastného portfólia, či akvizíciami," uviedol Buryš.

Zvažujú novú linku

Tento mesiac odišiel do Poľska marketingový riaditeľ Jiří Vlasák, ktorý bude v poľskej divízii zastávať funkciu komerčného riaditeľa. Firma môže na rozvoj využiť aj prostriedky z predaja akcií, ktorý sa práve pripravuje.

"Potrebujeme mať na trhu ďalšiu silnú značku, ktorá bude jednotkou alebo dvojkou vo svojej kategórii. Je však zložité stať sa v Poľsku jednotkou v niektorej z veľkých kategórií, ten trh je na naše pomery naozaj veľký," povedal Buryš.

Kofola tiež v Poľsku uvažuje o stavbe novej linky s technológiou umožňujúcou výrobu nápojov bez chemickej konzervácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  2. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  6. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  7. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  8. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  9. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  10. Slovensko spieva koledy
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 61 403
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 545
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 9 934
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 908
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 265
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 795
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 5 344
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 899
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 808
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 383

Téma: Poľsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika, Kultové značky socializmu, ktoré prežili

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ruská agentka sa na súde priznala. Ako funguje ruská špionáž v USA?

Na jedného špióna je viac ako desať ľudí.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prieskum ukazuje bezradnosť parlamentnej opozície

Z minulých volieb sme sa stále nespamätali.

Neprehliadnite tiež

Takmer polovica amerických manažérov predpovedá krízu

Prieskum robil Global Business Outlook prestížnej Dukeovej univerzity v Severnej Karolíne.

Delegácia preverí, čo sa na východnom Slovensku robí s agrodotáciami

Delegácia nadväzuje na misiu, ktorá sa uskutočnila v marci po smrti Jána Kuciaka.

Brazília znevýhodňovala spoločnosti z Únie, potvrdil odvolací orgán

EÚ je druhým najväčším obchodným partnerom Brazílie.

Európania využívajú mobilné dáta päťkrát viac

Od zrušenia roamingových poplatkov výrazne nárastol počet volaní aj využívanie dát.