Brusel musí zabrániť prísunu lacnej ocele na európsky trh, tvrdí U.S.Steel Košice

Viceprezident pre vonkajšie vzťahy, riadenie a rozvoj podnikania z U.S. Steel Košice Miroslav Kiraľvarga tvrdí, že Čína ponúka európskemu trhu dumpingové ceny.

Ilustračná foto.Ilustračná foto.(Zdroj: TASR)

BRUSEL. Kríza v európskom oceliarskom priemysle pretrváva. Neskončila po roku 2013, keď Európska komisia prijala Akčný plán pre oceľ (Steel Action Plan) s cieľom dostať oceliarstvo v EÚ z krízy. Uviedol viceprezident pre vonkajšie vzťahy, riadenie a rozvoj podnikania z U.S. Steel Košice, s.r.o., Miroslav Kiraľvarga.

Kiraľvarga, ktorý bo prizvaný do slovenskej delegácie v rámci pondelňajšieho (9.11.) mimoriadneho zasadnutia Rady EÚ pre konkurencieschopnosť v Bruseli spresnil, že táto kríza pretrváva aj preto, lebo na európsky trh sa dostáva veľa konkurenčných produktov z krajín východného sveta.

"Hovoríme najmä o Číne, ktorá obrovsky znásobila kapacitu výroby doma. Jej dopyt poklesol, a tak hľadá trhy pre svoj export, ktoré našla v EÚ. Došlo k zdvojnásobeniu exportov čínskej ocele do EÚ od roku 2013," zhodnotil situáciu viceprezident košickej oceliarne.

Dumpingové ceny

Dodal, že ceny, ktoré čínska strana ponúka európskemu trhu, sú dumpované do takej miery, že nepokrývajú ani výrobné náklady. "Preto si myslíme, že je potrebné, aby EÚ prijala radikálne riešenie v krátkom časovom horizonte, menej ako za jeden rok. Dopady sú už teraz citeľné. V Anglicku prišlo o prácu skoro 3000 ľudí a ďalšie oceliarne v Európe zvažujú zníženie výroby, čiže zníženie zamestnanosti," upozornil Kiraľvarga.

Ministri hospodárstva členských krajín EÚ sa v pondelok stretli v Bruseli s cieľom hľadať možnosti účinnejšej ochrany európskych oceliarov.

Kiraľvarga priznal, že celoeurópska situácia sa týka aj Slovenska, keď spoločnosť U.S. Steel musí optimalizovať výrobu, lebo je vystavená konkurencii cien, ktoré sú diktované trhom a ten je čoraz častejšie ovplyvnený dumpingovým dovozom z Číny.

"Zatiaľ sa nám darí udržiavať zamestnanosť," uviedol, ako však dodal, všetko závisí od toho, ako dlho bude pokračovať situácia s dovozom ocele z východných častí sveta. Pripomenul, že aj na tomto trhu sa o zákazníka bojuje kvalitou výrobkov, časom dodania, dobrým servisom a dobrou cenou, tá však nesmie byť dumpovaná.

Pre Slovensko, rovnako ako pre celý európsky oceliarsky priemysel, by podľa neho najefektívnejším riešením bolo nájsť okamžité opatrenia na zníženie dovozu dumpingových produktov, aby sa obmedzil objem ich dovozu na trh EÚ.

Vysoké energetické náklady

Z dlhodobého hľadiska musí košický závod a vôbec európski oceliari pozerať najmä na energetické náklady, lebo ceny energií na Slovensku sú dvakrát vyššie ako napríklad v USA. Rovnako sa pre budúcnosť bude treba sústrediť na environmentálne projekty EÚ, s čím súvisí aj schéma obchodovania s emisnými povoleniami.

Na otázku TASR, či sa čínska oceľ vyrovná tej európskej aj kvalitou, Kiraľvarga uviedol, že v Číne za posledných pár rokov vyrástli nové továrne, ktoré majú nové výrobné linky a sú schopné produkovať výrobky z ocele s požadovanou kvalitou pre európsky trh.

"Ich kapacita sa odhaduje v rozpätí od 200 do 500 miliónov ton. Je tu nadkapacita a kvalita pre európsky trh, ale s dumpingovými cenami," uviedol záverom viceprezident košických oceliarní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 472
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 600
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 047
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 938
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 489
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 651
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 792
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 727
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 667
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 050

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Európska únia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Aké autá sa vyrábali v bratislavskom Volkswagene? (fotogaléria)

V závode sa aktuálne produkuje sedem modelov.

Výrobné priestory závodu Volkswagen Slovakia.

Česko upustí od plošnej kontroly poľského mäsa, Slovensko chce väčšie záruky

Eurokomisia český postoj kritizuje ako diskriminačný na jednotnom trhu EÚ.

Ilustračné foto

Zomrel známy americký ekonóm Alan Krueger

Bol expertom na pracovný trh a predovšetkým na dosah minimálnej mzdy, dožil sa 58 rokov.

Alan Krueger.

Slovenka organizuje kluby aj v Kočnerovom hoteli

Priestory sú vraj vecou organizátorov.

Residence Hotel & Club prevádzkuje firma, ktorej je Marian Kočner polovičný majiteľ.

Bratislavský Volkswagen prepúšťa ľudí. Aká budúcnosť ho čaká

Nemecký koncern preinvestoval na Slovensku miliardy eur.

Ilustračné foto.