SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Veľký vlakový súboj sa začína, Počiatek vyhlásil súťaž na Bystricu

Nový dopravca na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou dostane 10 ročnú zmluvu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Lepšie a kvalitnejšie cestovanie vlakmi medzi Bratislavou a Banskou Bystricou by mohli cestujúci dostať už na budúci rok.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) v piatok vypísalo prvú súťaž na rýchliky práve medzi týmito dvoma mestami.

„Od tejto súťaže si sľubujeme jej ďalšie skvalitnenie a zvýšenie počtu cestujúcich na železnici,“ vraví minister dopravy Ján Počiatek.

Koľko štát zaplatí?

Súťažiť sa bude o 1,5 milióna vlakových kilometrov. Jazdiť na tejto linke bude dokopy osem párov rýchlikov. Kapacita jedného rýchlika bude musieť byť minimálne 530 miest na sedenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Štát plánuje s víťazom šúťaže podpísať zmluvu na 10 rokov. Ministerstvo však o konkrétnych termínoch nehovorí.

Rezort dopravy vysvetlil, že tento termín bude závisieť okrem iných skutočností aj od procesu verejného obstarávania. Prvý termín, o ktorom sa hovorilo, bol december tohto roku.

Štát tiež rovnako nespresnil, o akú sumu idú dopravcovia bojovať. Štát však predpokladá, že hodnota tohto tendra je nad 10 miliónov eur.

„Keďže ide o prvú skutočnú súťaž na takúto službu, dnes nie je možné bližšie špecifikovať predpokladanú hodnotu zákazky,“ konštatoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Práve cena bude vo výbere nového dopravcu rozhodujúca. V podmienkach súťaže štát napisál, že kritériom bude ekonomicky najvýhodnejšia ponuka. Štát môže v dotáciách pre nového dopravcu ušetriť v porovnaní s dneškom ušetriť.

Skryť Vypnúť reklamu

Bývalý šéf štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec v minulosti odhadol, že nového dopravcu štát zadoduje sumou v približnej výške 8 miliónov eur.

Šéf českej mimovládnej organizácie – Centrum pre efektívnu dopravu Petr Šlégr je však skeptickejší.

Bola by podľa neho chyba očakávať že súťaž zníži cenu za vlakové kilometre, ak sa budú v súťaži požadovať moderné vlaky.

„Súťaž by však mala zabezpeciť tlak na cenu pri požadovanej úrovni služieb,“ vraví Šlégr.

Lepšie služby

Okrem ušetrených peňazí by cestujúci mali dostať aj lepšie služby.

Nový dopravca by mohol ľuďom priniesť napríklad klimatizáciu do vlakov, či internetové pripojenie.

Aké konkrétnu kvalitu, bude rezort dopravy požadovať od dopravcov, chce spresniť až firmám, ktoré postúpia do druhého kola súťaže. Na príhlásenie do prvého kola majú čas do polovice januára.

Skryť Vypnúť reklamu

Už teraz však začína byť jasné, že o novú zmluvu bude medzi dopravcami veľký boj. Prihlásenie zvažujú skoro všetci železniční hráči na trhu.

„ Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme,“ vraví hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zúčastniť plánuje aj druhý český hráč na slovenskom trhu – Leo Express.

Ako povedala jeho hovorkyňa Petra Valentová linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou firma považuje za jednu z hlavných trás na Slovensku.

Záujem prejavila aj spoločnosť Arriva. Podľa slov jej slovenského riaditeľa Lászlóa Ivana podrobnosti ponuky spresní až po oboznámení sa s tenrom.

Do hry chce vstúpiť aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Ako povedala jej hovorkyňa Jana Morháčová firma dlhodobý záujem naďalej jazdiť diaľkovými vlakmi na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

Skryť Vypnúť reklamu

„S podmienkami súťaže sa podrobne oboznámime a následne sa rozhodneme, s akou ponukou sa súťaži zúčastníme,“ povedala Morháčová.

Železničná trať medzi týmito dvoma mestami je zlá. Ako povedal v minulosti Kravec trať je na približnej polovici z 230 kilometrovej trasy jednokoľajná, pričom priemerná cestovná rýchlosť je na nej necelých 70 kilometrov za hodinu.

Štát ju však modernizovať neplánuje. Jedným z dôvodov sú chýbajúce peniaze.

Z Bratislavy do Komárna

Z dotovaných liniek súkromník jazdí zatiaľ len jednej. Ide o trať medzi Bratislavou a Komárnom, kde chodí RegioJet.

Zmluvu s ním však štát podpísal v roku 2010 nie na základe otvorenej súťaže, ale na základe priameho zadania. Bolo to zrejme v súlade so zákonom.

Štát musel rok dopredu oznámiť svoj záujem uzavrieť zmluvu na dotovanú dopravu či už formou súťaže alebo priameho zadania.

Skryť Vypnúť reklamu

Takéto oznámenie viselo v európskom vestníku verejného obstarávania od júla 2009. RegioJet reagoval práve na toto oznámenie.

Ministerstvo v ňom oznámilo, že zmluvu podpíše priamym výberom, čo zákony umožňovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 941
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 334
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 510
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 123
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 745
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 425
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 561
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Medzinárodný menový fond
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.

Volkswagen Slovakia začal pripravovať testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Štát umožnil firmám nad 4 000 zamestnancov, aby urobili testovanie vo vlastnej réžii.

Karosérie prichádzajú už nalakované z Mladej Boleslavi.

Nemecké ministerstvo financií pripravuje nové kompenzácie pre firmy

Merkelová aktuálne tlačí na to, aby sa v novembri zaviedli plošné karanténne opatrenia.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.

Chovatelia pre celoplošné testovanie pripravujú záložné tímy

Jednou z možností je aj povolanie dôchodcov, bývalých poľnohospodárov, no alternatív je viac.

Ilustračné foto.