Most-Híd napadol verejné obstarávanie kompy a investície štátu na Dunaji

Poslanca Národnej rady SR za Most-Híd Árpáda Érseka neuspokojila odpoveď ministra životného prostredia.

BRATISLAVA. Priebeh verejného obstarávania na prevádzkovanie kompy na Dunaji medzi Vojkou a Kyselicou, ale aj efektívne vynakladanie štátnych prostriedkov spochybnil poslanec Národnej rady SR za Most-Híd Árpád Érsek. Ako povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave v sídle strany, nebol spokojný s odpoveďou ministra životného prostredia Petra Žigu (Smer-SD) ani na jednu z piatich otázok, ktoré mu v rámci interpelácie položil.

"Zaujímalo ma financovanie prevádzky a ako prebehlo verejné obstarávanie novej kompy. Doteraz kompu prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik (SVP). Získala ju súkromná akciová spoločnosť. Druhý deň po verejnom obstarávaní táto spoločnosť len prevzala všetkých pracovníkov zo starej kompy a posadila ich na novú," povedal Érsek, podľa ktorého spoločnosť nebola personálne pripravená na prevádzku.

Činnosť firmy v registri nie je dostačujúca

Za vážnejšie však pokladá, že spoločnosť podľa obchodného registra mala od 31.4.2014 zapísanú činnosť osobná lodná doprava, čo, ako povedal, k prevádzkovaniu kompy nepostačuje. Činnosť, ktorá spoločnosť oprávňovala k prevádzkovaniu kompy, bola v registri podľa poslanca zapísaná až neskôr, 21.7.2015.

"Spoločnosť nebola vylúčená z verejnej súťaže, súťaž vyhrala a kompa začala premávať v novom zložení od 1.7.2015. Neviem sa dopátrať, kto ju postavil a financoval, či štát alebo táto spoločnosť," pýta sa poslanec a túto otázku položil aj ministrovi Žigovi. Ak spoločnosť, tak podľa jeho slov musela dopredu vedieť, že súťaž vyhrá.

Poslanec sa domnieva, že verejné obstarávanie neprebehlo tak, ako malo, lebo záujem o prevádzkovanie kompy mal aj doterajší prevádzkovateľ SVP. Ako štátnemu podniku sa mu to v tejto súťaži nepodarilo, skonštatoval Érsek.

Ministra životného prostredia sa pýtal aj na efektivitu vynakladania štátnych prostriedkov, keď z fondov Európskej únie boli postavené tri nové prístaviská v Šamoríne, Hamuliakove a Čunove. Majú byť využívané na integrovanú dopravu do Bratislavy.

"Nebola vypracovaná žiadna štúdia, ako by mala doprava fungovať a jediné parkovisko je v Hamuliakove. Boli postavené tri prístaviská za 3 milióny bez lodí," povedal ďalej Érsek. Overil si u starostov, že obce si založili spoločnosť, ktorá by sa mala uchádzať o prostriedky z eurofondov na lode. "Záhadné je, kto bude tieto lode prevádzkovať. Ak prevádzku dostane súkromník, nemôže byť ziskový," myslí si a preto podľa neho hrozí, že takto bude súkromná spoločnosť dotovaná štátom. "Myšlienka je dobrá, ale nie je doriešená. Bolo asi treba utratiť nejaké peniaze a vybudovali sa tieto tri pontóny," skonštatoval.

Protipovodňové hrádze

Spochybnil tiež protipovodňové hrádze v Gabčíkove, ktoré vystaval SVP. Ide, ako povedal "len o múrik z kameňov v sieti, ktorý nezachytáva vodu a slúži len na to, aby sa rybári a ostatní nemohli dostať cez hrádzu k starému korytu Dunaja". Poslanca zaujímala aj efektivita nasadenia srbskej ťažobnej súpravy v Gabčíkove, kde SVP disponuje obdobnou technikou.

"Pýtal som sa, prečo obstarávanie vyhrala srbská firma, keď rovnakým zariadením disponuje vodohospodársky podnik. Dostal som odpoveď, že boli drahší. Z informácií, ktoré mám, treba povedať, že súťaž bola zmanipulovaná, lebo išlo o rozdiel jedného eura za kubík ťažby," myslí si Érsek.

Nedostal odpoveď ani na to, koľko kubíkov sa doteraz vyťažilo a za akú cenu a koľko sa má ešte vyťažiť. Ani na otázku, či je efektívne vynaloženie 25 miliónov eur zo štátnych prostriedkov súkromnej spoločnosti na zabezpečenie dopravy motorovou kompou z Vojky do Kyselice a naspäť. Štát podľa poslanca uzavrel zmluvu so štátnou firmou na 15 rokov.

"Pre porovnanie, stará kompa, ktorá skončila k 1. júlu 2014, stála štátny vodohospodársky podnik 700.000 eur a tu hovoríme o dvojnásobku, čo je ročne okolo 1,65 milióna," spochybnil poslanec a ako dodal, denná prevádza podľa jeho prepočtu vyšla na 4500 eur oproti 1940 eur v roku 2014.

Rezort životného prostredia vyjadrenie poslanca vníma len ako politiku a súčasť predvolebnej kampane.

"Na občanov dotknutých obcí v okolí Gabčíkova si spomenie len vtedy, keď sa blížia voľby. V čase pôsobenia ako štátny tajomník na ministerstve dopravy neurobil, napriek opakovaným prosbám, na zlepšenie situácie nič," tlmočil stanovisko Ministerstva životného prostredia SR hovorca Maroš Stano. Zaujať stanovisko k verejným obstarávaniam má podľa Stana podnik Vodohospodárska výstavba, ktorý ich má v kompetencii.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 233
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 774
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 160
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 091
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 957
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 514
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 375
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 828
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 580
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 969

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop