SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Most-Híd napadol verejné obstarávanie kompy a investície štátu na Dunaji

Poslanca Národnej rady SR za Most-Híd Árpáda Érseka neuspokojila odpoveď ministra životného prostredia.

BRATISLAVA. Priebeh verejného obstarávania na prevádzkovanie kompy na Dunaji medzi Vojkou a Kyselicou, ale aj efektívne vynakladanie štátnych prostriedkov spochybnil poslanec Národnej rady SR za Most-Híd Árpád Érsek. Ako povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave v sídle strany, nebol spokojný s odpoveďou ministra životného prostredia Petra Žigu (Smer-SD) ani na jednu z piatich otázok, ktoré mu v rámci interpelácie položil.

"Zaujímalo ma financovanie prevádzky a ako prebehlo verejné obstarávanie novej kompy. Doteraz kompu prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik (SVP). Získala ju súkromná akciová spoločnosť. Druhý deň po verejnom obstarávaní táto spoločnosť len prevzala všetkých pracovníkov zo starej kompy a posadila ich na novú," povedal Érsek, podľa ktorého spoločnosť nebola personálne pripravená na prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Činnosť firmy v registri nie je dostačujúca

Za vážnejšie však pokladá, že spoločnosť podľa obchodného registra mala od 31.4.2014 zapísanú činnosť osobná lodná doprava, čo, ako povedal, k prevádzkovaniu kompy nepostačuje. Činnosť, ktorá spoločnosť oprávňovala k prevádzkovaniu kompy, bola v registri podľa poslanca zapísaná až neskôr, 21.7.2015.

"Spoločnosť nebola vylúčená z verejnej súťaže, súťaž vyhrala a kompa začala premávať v novom zložení od 1.7.2015. Neviem sa dopátrať, kto ju postavil a financoval, či štát alebo táto spoločnosť," pýta sa poslanec a túto otázku položil aj ministrovi Žigovi. Ak spoločnosť, tak podľa jeho slov musela dopredu vedieť, že súťaž vyhrá.

Poslanec sa domnieva, že verejné obstarávanie neprebehlo tak, ako malo, lebo záujem o prevádzkovanie kompy mal aj doterajší prevádzkovateľ SVP. Ako štátnemu podniku sa mu to v tejto súťaži nepodarilo, skonštatoval Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministra životného prostredia sa pýtal aj na efektivitu vynakladania štátnych prostriedkov, keď z fondov Európskej únie boli postavené tri nové prístaviská v Šamoríne, Hamuliakove a Čunove. Majú byť využívané na integrovanú dopravu do Bratislavy.

"Nebola vypracovaná žiadna štúdia, ako by mala doprava fungovať a jediné parkovisko je v Hamuliakove. Boli postavené tri prístaviská za 3 milióny bez lodí," povedal ďalej Érsek. Overil si u starostov, že obce si založili spoločnosť, ktorá by sa mala uchádzať o prostriedky z eurofondov na lode. "Záhadné je, kto bude tieto lode prevádzkovať. Ak prevádzku dostane súkromník, nemôže byť ziskový," myslí si a preto podľa neho hrozí, že takto bude súkromná spoločnosť dotovaná štátom. "Myšlienka je dobrá, ale nie je doriešená. Bolo asi treba utratiť nejaké peniaze a vybudovali sa tieto tri pontóny," skonštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Protipovodňové hrádze

Spochybnil tiež protipovodňové hrádze v Gabčíkove, ktoré vystaval SVP. Ide, ako povedal "len o múrik z kameňov v sieti, ktorý nezachytáva vodu a slúži len na to, aby sa rybári a ostatní nemohli dostať cez hrádzu k starému korytu Dunaja". Poslanca zaujímala aj efektivita nasadenia srbskej ťažobnej súpravy v Gabčíkove, kde SVP disponuje obdobnou technikou.

"Pýtal som sa, prečo obstarávanie vyhrala srbská firma, keď rovnakým zariadením disponuje vodohospodársky podnik. Dostal som odpoveď, že boli drahší. Z informácií, ktoré mám, treba povedať, že súťaž bola zmanipulovaná, lebo išlo o rozdiel jedného eura za kubík ťažby," myslí si Érsek.

Nedostal odpoveď ani na to, koľko kubíkov sa doteraz vyťažilo a za akú cenu a koľko sa má ešte vyťažiť. Ani na otázku, či je efektívne vynaloženie 25 miliónov eur zo štátnych prostriedkov súkromnej spoločnosti na zabezpečenie dopravy motorovou kompou z Vojky do Kyselice a naspäť. Štát podľa poslanca uzavrel zmluvu so štátnou firmou na 15 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pre porovnanie, stará kompa, ktorá skončila k 1. júlu 2014, stála štátny vodohospodársky podnik 700.000 eur a tu hovoríme o dvojnásobku, čo je ročne okolo 1,65 milióna," spochybnil poslanec a ako dodal, denná prevádza podľa jeho prepočtu vyšla na 4500 eur oproti 1940 eur v roku 2014.

Rezort životného prostredia vyjadrenie poslanca vníma len ako politiku a súčasť predvolebnej kampane.

"Na občanov dotknutých obcí v okolí Gabčíkova si spomenie len vtedy, keď sa blížia voľby. V čase pôsobenia ako štátny tajomník na ministerstve dopravy neurobil, napriek opakovaným prosbám, na zlepšenie situácie nič," tlmočil stanovisko Ministerstva životného prostredia SR hovorca Maroš Stano. Zaujať stanovisko k verejným obstarávaniam má podľa Stana podnik Vodohospodárska výstavba, ktorý ich má v kompetencii.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 652
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 819
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 512
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 213
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 783
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 215
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 645
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 457
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 219
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 072
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Árpád Érsek

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Dunaj
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.

Rakúske gastro prevádzky žiadajú náhradu tržieb v prípadu lockdownu

Žiadosť predstavuje 75 percent tržieb z novembra minulého roka.