Košice 6. februára (TASR) - Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolf Bauer podporuje výstavbu tzv. južného ťahu diaľnice z Bratislavy do Košíc, ktorú presadzuje Aliancia nového občana (ANO), ako efektívnejšiu, lacnejšiu a rýchlejšiu ako tzv. severný ťah.
"Pre rozvoj Košického samosprávneho kraja je dôležitým faktorom, ktorý zaujíma perspektívnych investorov, atraktivita územia a jeho časová dostupnosť," uviedol dnes R. Bauer s tým, že kvalitná cestná infraštruktúra je prioritným predpokladom pre rozvoj regiónu s vysokou mierou nezamestnanosti. V súčasnosti práve Horný Gemer a juh Banskobystrického samosprávneho kraja, cez ktorý by tzv. južná diaľnica prechádzala, vykazujú najvyššiu mieru nezamestnanosti na Slovensku. Preto je podľa neho v záujme KSK, aby sa vláda zaoberala novým projektom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, v ktorom bude zahrnutá aj táto požiadavka Košického samosprávneho kraja.
V súčasnosti úsek cesty I/50 Košice - Rožňava Zvolen vykazuje vysoké a stále stúpajúce kapacitné využitie motoristami. za 24 hodín ním prejde okolo 7 400 vozidiel, čo predstavuje nadmerné zaťaženie a tým aj vysoké opotrebenie tejto komunikácie. Sú na nej tiež cestné úseky s častým výskytom dopravných nehôd. Vybudovanie tzv. južného ťahu diaľnice Bratislava Košice by vyriešilo tieto problémy a znamenalo by výrazné zvýšenie bezpečnosti premávky.
V argumentoch v prospech tzv. južného ťahu diaľnice z Bratislavy do Košíc sa uvádza, že túto trasu by v porovnaní s tzv. severným variantom diaľnice bolo možné postaviť rýchlejšie a lacnejšie. Pri budovaní severného ťahu by bolo potrebné postaviť 22 tunelov, v prípade južného by stačil jeden tunel Košice Soroška. Severná diaľnica by mala stať 80 miliárd Sk a jej výstavba by mala trvať asi 10 rokov. Rozpočet na južnú diaľnicu by mal byť podľa odborníkov o polovicu nižší, pričom by mohla byt po projektovej a územnej príprave vybudovaná do piatich rokov.
TASR informovala hovorkyňa KSK Soňa Jakešová.