SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Nadácia Zastavme korupciu sa pre bratislavský obchvat obracia na NKÚ

Nadácii sa nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO, ktorý projekt pred časom analyzoval, pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou.

BRATISLAVA. Podnety ohľadom vládneho projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na obchvat Bratislavy podáva dnes na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Európsku investičnú banku (EIB) Nadácia Zastavme korupciu. Informoval o tom jej riaditeľ Pavel Sibyla.

Nadácii sa nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO, ktorý projekt pred časom analyzoval, pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou.

Miliardy eur

Sibyla upozorňuje, že ide o najväčší PPP projekt svojho druhu v Európe, pri ktorom len výška stavebných nákladov predstavuje 1,2 miliardy eur a spolu s nákladmi na financovanie a prevádzku v ďalších rokoch by mohol stáť slovenských daňovníkov 4 miliardy eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"Kolegovia z inštitútu INEKO pritom preukázali, že púšťať sa do takéhoto megaprojektu formou verejno-súkromného partnerstva vôbec nemusí byť dobrý nápad. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt znamená možno až miliardu eur navyše z peňaženiek slovenských daňovníkov. Je to obrovská suma peňazí a je množstvo oblastí, kde by sa dali využiť na zlepšenie života občanov Slovenska. Preto si nemôžeme dovoliť len tak mávnuť rukou nad zámerom vlády zadlžiť nás na tridsať rokov viac, ako je nutné," tvrdí Sibyla.

Nadácia v podnetoch uvádza zistenia, ku ktorým dospel inštitút INEKO. Okrem spochybnenia finančnej výhodnosti PPP projektu v porovnaní s tradičným obstarávaním poukazuje aj na súťaž na poradcu pre projekt s jediným uchádzačom či na absenciu porovnania obchvatu s inými alternatívami, ako odľahčiť dopravu v Bratislave a v spádovom okolí.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nadácie existujú vážne pochybnosti, či sa benefity obchvatu približujú jeho nákladom. Preto sa obrátila na NKÚ a EIB, ktorá plánuje investovať do projektu 500 miliónov eur. K obom podnetom pridal podpis aj riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

Politizácia

Táto aktivita je iba snahou spropagovať štúdiu, ktorá má množstvo faktických chýb a nesprávnych výpočtov, uviedlo v reakcii ministerstvo dopravy. Poukazuje na to, že jeden z autorov štúdie inštitútu INEKO je zároveň aj spolupracovníkom Nadácie Zastavme korupciu.

"Túto snahu vnímame ako politizáciu tejto odbornej témy, čo nie je šťastné. Túto skutočnosť jasne dokazuje fakt, že títo takzvaní odborníci hovoria o predražení projektu ešte skôr, ako je známa reálna vysúťažená cena," upozornil hovorca rezortu Martin Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo sa podľa neho v žiadnom prípade nebráni verejnej kontrole tohto projektu. "Preto sme spravili niekoľko nadštandardných komunikačných krokov a tak isto plánujeme postupovať aj v budúcnosti. Pôjde napríklad o odborný seminár k prezentácii výsledkov súťaže vrátane detailného vysvetlenia prepočtov výhodnosti celého projektu," dodal Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 535
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 036
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 527
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 608
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 915
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 819
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 020
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 977
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Cyklisti počas 16. etapy na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Chemické a farmaceutické podniky kritizujú desaťdňovú karanténu aj lockdown

Pracuje tu viac ako desať percent všetkých zamestnancov v priemysle.

Ilustračné foto.

Fínsky letecký prepravca Finnair zruší viac ako desať percent pracovných miest

Dôvodom zníženia počtu pracovníkov je vplyv pandémie na globálne cestovanie.

Finnair.

Americké ministerstvo podalo protimonopolnú žalobu na Google

Koncern obviňujú z toho, že za zneužíva svoje monopolné postavenie na trhu.

Google - ilustračná fotografia.

Grécko žiada Európsku úniu, aby pozastavila colnú úniu s Tureckom

Dendias písomne požiadal eurokomisára, aby takýto krok zvážil.

Grécky minister zahraničných vecí Nikos Dendias