Škandál Volkswagenu sa rozširuje, akcie koncernu sa prudko prepadli

Podvádzanie nemeckého koncernu sa týka ďalších približne 800-tisíc áut. Dotýkať sa má značiek Audi, Seat, Škoda a Volkswagen.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

Podvádzanie nemeckého koncernu sa týka ďalších približne 800-tisíc áut. Dotýkať sa má značiek Audi, Seat, Škoda a Volkswagen.

Správu aktualizujeme...

WOLFSBURG/BRATISLAVA. Akcie nemeckej automobilky Volkswagen sa v stredu prudko prepadli. Kým v utorok hodnota jednej akcie bola na úrovni 112 eur, v stredu klesli na hodnotu 100 eur za jednu akciu.

Takýto prepad nastal po tom, čo v utorok večer nemecká automobilka priznala rozšírenie svojho emisného škandálu. Tentoraz ide o podvádzanie s oxidom uhličitým. Podľa vyjadrení automobilky niektoré motory s oxidom uhličitým vykazujú nepravidelnosti.

Dotýkať sa to má približne 800-tisíc áut, ktoré vyrobil nemecký koncern. O konkrétnych značkách však automobilka nehovorí.

"Neoblomné a komplexné vyšetrenie je našou jedinou alternatívou," konštatoval šéf nemeckého koncernu Matthias Müller.

Skoro milión nových áut

Väčšina z približne 800-tisíc áut má naftové motory. Dotýkať sa však majú aj áut, ktoré majú benzínový motor.

Portál autocar.co.uk píše najnovší škandál ovplyvňuje autá značky Audi, Seat, Škoda a Volkswagen. Správy naznačujú, že sa najnovšie zistenia sa majú týkať 1,4-litrových štvorvalcových benzínových motorov. Ďalšie informácie hovoria, že škandál sa týka i BlueMotion naftových motorov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Volkswagen pre emisnú kauzu začína škrtať, dotkne sa to aj Slovenska

Nemecký koncern však zdôraznil, že bezpečnosť vozidiel nie je ohrozená. Ten zároveň povedal, že dnes ešte nie je možné spoľahlivo určiť nezrovnalosti z najnovších zistení.

Prvotné odhady nemeckej automobilky hovoria o ekonomických rizikách vo výške dvoch miliárd eur.

"Volkswagen teraz urputne bojuje o znovuzískanie dôvery svojich zákazníkov i investorov. Snaží sa preto zo skrine vymiesť všetkých ostatných kostlivcov," povedal SME analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Najnovšie priznanie Volkswagenu prišlo po tom, čo americkí regulátori pre životné prostredie oznámili, že automobilka neinformovala, že pôvodný škandál s emisiami sa má týkať i väčších motorov, ktoré sa používajú v luxusných športových vozidlách od Audi a Porsche.

Automobilka to poprela, no okamžite začala hovoriť so zodpovednými orgánmi o najnovších poznatkoch.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Emisný škandál Volkswagenu zasahuje aj autá značky Škoda

Problém po novom sa má dotýkať i jednej zo značiek nemeckého koncernu Porsche. Značka dokonca v USA zastavila predaj svojho terénneho vozidla Cayenne s naftovým motorom.

Dôvodom sú najnovšie obvinia v emisnej afére Volkswagenu.

Tento krok je podľa značky Volkswagen preventívnym opatrením. Porsche obvinil s manipuláciou s emisiami naftových motorov americký úrad pre ochranu životného prostredia EPA.

Problém sa tak môže dotýkať aj slovenského závodu Volkswagen. Na Slovensku sa vyrába jeho nalakovaná karoséria spoločne s veľkým dielom komponentov.

Dokončuje sa však v nemeckom závode Porsche. Po roku 2016 to už platiť nebude. Porsche Cayenne sa bude kompletne vyrábať i na Slovensku.

Minimálne dopady na ekonomiku

Aký konkrétny dopad to bude mať na slovenskú ekonomiku? Šimara hovorí, že najbližší vývoj bude závisieť od toho, či sa potvrdia informácie americkej agentúry. Podľa nej problém s emisiami má aj Volkswagen Touareg. Vyrába sa na Slovensku.

"Teoreticky by potom mohol nastať útlm dopytu," domnieva sa Šimara.

Podľa partnera poradenskej spoločnosti Deloitte Mariána Hudáka by kauza Volkswagenu nemala mať vplyv na slovenskú ekonomiku. Hudák vysvetlil, že slovenský závod patrí k najlepším v rámci koncernu. Samotný pád akcií preto podľa neho neovplyvní jeho fungovanie a ani slovenskú ekonomiku.

"To môže ovplyvniť potenciálne zníženie dopytu po autách vyrábaných na Slovensku. Navyše došetrenie celej kauzy si vyžiada nemalé finančné náklady a tie budú Volkswagenu chýbať," odhaduje Hudák.

Raiffeisen bank, ktorá na Slovensku vlastní Tatra banku, vo svojej analýze odhaduje vplyvy kauzy Volkswagen len v minimálnej rovine. Aj to by sa však stalo len v tom prípade, ak by produkcia nemeckého koncernu klesla o desatinu.

"Najväčší negatívny efekt by sa dotkol Českej republiky avšak stále je to menej ako 0,3 percent z HDP. Zhruba polovičné hodnoty vyšli pre Slovenskú republiku a Maďarsko. Maďarsko. V Poľsku by bol priamy efekt na úrovni štatistickej chyby len okolo -0,05 percenta," píšu analytici Raifeisen bank.

Najviac áut z krajín V4 nemecký koncern vyrobí v susednej Českej republike. Má tam svoju značku Škoda, ktorá vyprodukuje približne 730-tisíc áut ročne. Na porovnanie slovenský Volkswagen vyrobí približne 400-tisíc áut za rok.

Hrozí obmedzenie investícií?

Oveľa nebezpečnejší je podľa neho ďalší vývoj. Volkswagen pre emisný škandál oznámil šetrenie vo výške jednej miliardy eur ročne. Americká agentúra ešte v septembri zistila, že Volkswagen mal problém s emisnými kvótami.

Podľa jej zistení dotknuté autá majú nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a zapína sa vtedy, keď sa na emisie testujú. Tento problém sa dotýka približne 11 miliónov áut, z toho asi 46-tisíc je na Slovensku.

"Bratislavský závod sa tak zrejme bude musieť pripraviť na nižšie investície, čo obmedzí jeho ďalší rozvoj," konštatuje Šimara.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Škandál Volkswagenu: Slovensko nevylučuje zvolávacie akcie, ak bude treba

Bratislavský závod však upokojuje. Ako povedal jeho hovorca Vladimír Machalík, výstavba novej karosárne za 500 miliónov eur prebieha aj naďalej a závod sa pripravuje na výstavbu novej montážnej haly.

Strata a prepad akcií

Emisný škandál Volkswagenu má aj ďalšie dosahy. Nemecký koncern sa v treťom štvrťroku prepadol do straty. Stalo sa tak prvý krát po 15 rokoch.

Za júl až september nemecký koncern vykázal prevádzkovú stratu vo výške 3,48 miliardy eur.

Podľa agentúry Reuters najväčšia obchodná kríza v dejinách Volkswagenu zničila takmer 24 miliárd eur. Okrem toho automobilku opustil dlhoročný generálny riaditeľ koncernu Martin Winterkorn.

Slovensko čaká

Ministerstvo dopravy hovorí, že presný mechanizmus spätnej kontroly dotknutých áut sa ešte nestanovil. Nemecký typový schvaľovací úrad podľa rezortu o detailoch, technických opatreniach a časovom pláne bude ostatné schvaľovacie úrady informovať ihneď ako to bude možné.

"Zvolávanie dotknutých vozidiel by sa malo začať v roku 2016. V súčasnosti čakáme na ďalšie informácie tak, aby postupy v rámci Európskej únie boli koordinované," napísal rezort dopravy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Škandál Volkswagenu sa týka aj Slovenska. Problém môžu mať desaťtisíce áut

Český minister dopravy Dan Ťok sa v stredu stretne s nemeckým ministerstvom dopravy Nemecka Alexandrom Dobrindtem. Chce s ním riešiť ďalší postup v kauze naftových motorov - či už pôvodnej, ale i novým zisteniam.

"Oceňujem, že problém s oxidom uhličitým v koncerne Volkswagen odhalila automobilka sama," povedal český minister dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 491
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 584
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 226
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 853
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 571
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 068
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 763
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 109
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

TECH

Zjavil sa náhodou, pozrite si ako Phobos obieha Mars

Mesiac pomenovali po bohu strachu.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.