Číňania predstavili C919, vlastné dopravné lietadlo na stredné trate

Stroj má dolet 5500 kilometrov a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich.

Lietadlo C919 počas oficiálneho predstavenia.(Zdroj: TASR)

Prvýkrát by malo vzlietnuť začiatkom budúceho roka.

ŠANGHAJ/VIEDEŇ. Čínsky štátny koncern Comac predstavil v pondelok (2.11.) v Šanghaji verejnosti svoj prvý model veľkého civilného dopravného lietadla na stredné trate C919. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse.

Výrobca udáva, že stroj má dolet 5500 km a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich. Lietadlo C919 by sa malo vzniesť do vzduch prvýkrát začiatkom budúceho roka.

Vedenie koncernu predpokladá, že sériová výroba C919 sa začne v roku 2018. Čínsky stroj by sa mal časom stať konkurentom Airbusu A320 a Boeingu 737.

Výrobca už údajne dostal na model mnoho objednávok, a to najmä od čínskych leteckých spoločností.

Prirovnávajú ho k pristátiu na Mesiaci

Technologicky je vývoj veľkokapacitných lietadiel už aj na stredné vzdialenosti pre výrobcu obrovskou výzvou. Odborníci ju prirovnávajú k zvládnutiu pristátia kozmickej lode na Mesiaci.

Súkromné firmy sa na vývoj a výrobu veľkých lietadiel odhodlajú len výnimočne. Taký program sa dá zvládnuť iba s výdatnou štátnou pomocou.

O realizáciu podobných cieľov sa v minulosti pokúsili viaceré menšie krajiny, ale v posledných 20 rokoch ich dotiahli do úspešného konca len giganty americký Boeing a letecký a kozmický koncern EÚ Airbus, predtým známy ako EADS.

V Rusku sa zlúčili viaceré letecké spoločnosti a teraz vyvíjajú nové dopravné lietadlá na stredné a dlhé trate. Hospodárska kríza v krajine ich silno spomalila.

Brazília so svojím koncernom Embraer a Kanada s Bombardierom majú lietadlá maximálne pre 130 cestujúcich, čo im nestačí, aby sa s nimi dostali v leteckej doprave do prvej ligy.

Ich stroje sa dajú využívať na regionálnych linkách, ale nie na medzikontinentálnu dopravu.

Projektu najprv neverili

Čínske vedenie pred desiatimi rokmi vytýčilo domácemu priemyslu úlohu vyvinúť a vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá, aby krajina mohla narušiť americký a európsky duopol v sektore.

Rozhodnutie mnohí leteckí experti vtedy spochybňovali. Pekingu sa však podarilo, že šikovným vyjednávaním dosiahlo, aby oba svetové koncerny časť svojej výroby, vrátane záverečnej montáže, preniesli do Číny.

V roku 2013 predal Airbus Číňanom 133 lietadiel a Boeing dokonca 143. Spoluprácou s Airbusom a Boeingom sa technici a robotníci Comacu mnohému priučili. Odborne vyrástli.

Za menej ako desať rokov sa dostali tak ďaleko, že dokázali vyvinúť a predstaviť svoje prvé veľkokapacitné dopravné lietadlo.

Aj keby Comac nepredal ani jeden stroj C919 do zahraničia, o objednávky sa obávať nemusí. Do roku 2029 má letecká flotila Číny vzrásť zo súčasných 1500 na 5000 strojov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 218
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 672
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 304
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 930
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 346
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 264
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 893
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 836
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 4 015
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 400

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta zatvára významný mäsokombinát, vyhodí 230 ľudí

Odkedy Penta v roku 2012 kúpila mäsokombinát Schneider v českej Plzni, firma je v strate.

DOMOV

Minúta po minúte: Mediálny výbor čaká ešte Ťapáková a Dírer

O post šéfa zabojuje deväť kandidátov.

SVET

Ako Moskva platí demonštrantov v Česku aj na Slovensku

Bol prekvapený, hovorí Kašuka pre New York Times.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po pracovnej sile v Japonsku je najvyšší za 43 rokov

Podporuje to nádeje, že sa zvýši dynamika aktuálne slabej spotreby.

Penta zatvára významný mäsokombinát, vyhodí 230 ľudí

Odkedy Penta v roku 2012 kúpila mäsokombinát Schneider v českej Plzni, firma je v strate.

Hodnota akcií matky British Airways pre meškania klesla

Náklady na odškodnenie a refundácie môžu byť v desiatkach miliónov libier.

Daniari: Remetovu Dúhu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.