Číňania predstavili C919, vlastné dopravné lietadlo na stredné trate

Stroj má dolet 5500 kilometrov a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich.

Lietadlo C919 počas oficiálneho predstavenia.(Zdroj: TASR)

Prvýkrát by malo vzlietnuť začiatkom budúceho roka.

ŠANGHAJ/VIEDEŇ. Čínsky štátny koncern Comac predstavil v pondelok (2.11.) v Šanghaji verejnosti svoj prvý model veľkého civilného dopravného lietadla na stredné trate C919. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse.

Výrobca udáva, že stroj má dolet 5500 km a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich. Lietadlo C919 by sa malo vzniesť do vzduch prvýkrát začiatkom budúceho roka.

Vedenie koncernu predpokladá, že sériová výroba C919 sa začne v roku 2018. Čínsky stroj by sa mal časom stať konkurentom Airbusu A320 a Boeingu 737.

Výrobca už údajne dostal na model mnoho objednávok, a to najmä od čínskych leteckých spoločností.

Prirovnávajú ho k pristátiu na Mesiaci

Technologicky je vývoj veľkokapacitných lietadiel už aj na stredné vzdialenosti pre výrobcu obrovskou výzvou. Odborníci ju prirovnávajú k zvládnutiu pristátia kozmickej lode na Mesiaci.

Súkromné firmy sa na vývoj a výrobu veľkých lietadiel odhodlajú len výnimočne. Taký program sa dá zvládnuť iba s výdatnou štátnou pomocou.

O realizáciu podobných cieľov sa v minulosti pokúsili viaceré menšie krajiny, ale v posledných 20 rokoch ich dotiahli do úspešného konca len giganty americký Boeing a letecký a kozmický koncern EÚ Airbus, predtým známy ako EADS.

V Rusku sa zlúčili viaceré letecké spoločnosti a teraz vyvíjajú nové dopravné lietadlá na stredné a dlhé trate. Hospodárska kríza v krajine ich silno spomalila.

Brazília so svojím koncernom Embraer a Kanada s Bombardierom majú lietadlá maximálne pre 130 cestujúcich, čo im nestačí, aby sa s nimi dostali v leteckej doprave do prvej ligy.

Ich stroje sa dajú využívať na regionálnych linkách, ale nie na medzikontinentálnu dopravu.

Projektu najprv neverili

Čínske vedenie pred desiatimi rokmi vytýčilo domácemu priemyslu úlohu vyvinúť a vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá, aby krajina mohla narušiť americký a európsky duopol v sektore.

Rozhodnutie mnohí leteckí experti vtedy spochybňovali. Pekingu sa však podarilo, že šikovným vyjednávaním dosiahlo, aby oba svetové koncerny časť svojej výroby, vrátane záverečnej montáže, preniesli do Číny.

V roku 2013 predal Airbus Číňanom 133 lietadiel a Boeing dokonca 143. Spoluprácou s Airbusom a Boeingom sa technici a robotníci Comacu mnohému priučili. Odborne vyrástli.

Za menej ako desať rokov sa dostali tak ďaleko, že dokázali vyvinúť a predstaviť svoje prvé veľkokapacitné dopravné lietadlo.

Aj keby Comac nepredal ani jeden stroj C919 do zahraničia, o objednávky sa obávať nemusí. Do roku 2029 má letecká flotila Číny vzrásť zo súčasných 1500 na 5000 strojov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 775
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 799
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 773
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 002
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 943
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 668
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 081
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 942
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 690
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 419

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

KULTÚRA

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop