Peking priblížil svoje očakávania k realite

Čínska firma predstavila konkurenta Airbusu. Môže to pomôcť ekonomike krajiny.

(Zdroj: SME REPRO)

PEKING, BRATISLAVA. Zreálnenie rastu ekonomiky – rast 6,53 percenta namiesto súčasných siedmich – z úst najvyššie postaveného zástupcu štátu na pôde Číny nie je bežné. Li Kche-čchiang tak Čínu pripravuje na najslabšie výsledky v novom päťročnom období za posledných tridsať rokov, keď bol medziročný rast na úrovni desať percent.

Strana zvolila aj iný prístup k tomu, ako odkomunikovať svoje plány v zahraničí. Poverila tým národnú tlačovú agentúru Sin-chua, ktorá jej robí posla skreslených informácií.

Tentoraz dostali iné zadanie a do éteru sa dostala hravá pesnička o päťročnici s názvom š' san wu, kde dostal malú úlohu aj prezident Si Ťin-pching „Ak chceš vedieť, čo Čína urobí, radšej si vypočuj našu pesničku š' san wu,“ pozýva divákov na prezretie.

Bude to menej

Čínsky premiér Li Kche-čchiang a prezident Si Ťin-pching zorganizovali stranícky panel, na ktorom preberali stratégiu krátkodobého, ale aj dlhodobého ekonomického rastu.

„Krajina potrebuje medziročný rast 6,53 percenta v nadchádzajúcich piatich rokoch, ak chceme dosiahnuť prosperujúcu spoločnosť,“ adresoval na zasadnutí Li. Tým má na mysli zaručiť neustále sa zvyšujúcu životnú úroveň obyvateľov.

Čínsky premiér to chce dosiahnuť tak, že ekomoniku presmeruje od výroby na služby a novovznikajúce odvetvia. Nezávislí ekonómovia si však myslia, že skutočné hodnoty budú v rozpätí piatich až šiestich percent.

Čísla vypovedajú aj o náraste ceny práce, riešením by mohlo byť aj zvýšenie domáceho dopytu a znovuobnovenie dôvery v kvalitné výrobky z Číny.

Peking sa vo svojom novom pláne snaží nájsť aj nové využitie pre staré odvetvia. Medzi ne patrí aj projekt Hodvábna cesta, ktorý by mal infraštrukturálne prepojiť obchodné centrá sveta.

Na jeho uskutočnenie založili investičnú banku, do ktorej sa už prihlásili Nemecko či Veľká Británia. To by čínskej produkcii značne pomohlo proti plynulému poklesu celkového objemu produkcie a nasmerovalo financie do krajiny.

Konkurencia Airbusu

Jedným z technologických projektov, ktoré budú formovať ekonomiku Číny v nadchádzajúcich rokoch, je nepochybne aj vývoj vlastnej vzdušnej dopravy. Firma COMAC (čínska komerčná obchodná letecká spoločnosť) predstavila 2. novembra v Šangaji svoje veľkokapacitné lietadlo pre 168 cestujúcich, ktoré má konkurovať európskemu Airbusu a americkému Boeingu.

Odhady Boeingu ukazujú, že čínska vzdušná flotila bude v nadchádzajúcich dvoch dekádach potrebovať až 5580 lietadiel v hodnote 780 miliárd dolárov. COMAC už teraz získal 517 objednávok. Do prevádzky by lietadlo malo byť zaradené v roku 2019.

Zaujímavé pre investorov

Premiér Li tiež varuje, že by centrálna banka nemala uvoľniť do obehu viac peňazí, aby predchádzala priamemu nákupu aktív v americkom či japonskom štýle. Chce tak znížiť likviditu a zastaviť najhoršiu expanziu za niekoľko posledných rokov.

Momentálny rast 6,9 percenta je dostatočný na to, aby pritiahol investorov, pretože úroky sú stále podstatne nižšie než nominálny rast.

To dokazuje aj tajpejský fond Jüan-Tcha, ktorý investuje do dlhodobých projektov vo viacerých sektoroch so stabilnou rentabilitou. Za tento rok získal na dividendách a zhodnotení 25 percent.

Čína čoskoro zverejní takzvanú negatívnu listinu, v ktorej budú uvedené sektory zatvorené zahraničným investíciám.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 547
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 394
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 167
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 146
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 055
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 616
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 689
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 171
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 849
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 775

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop