PRAHA. Distribútori benzínu a motorovej nafty, ako sú Čepro, Unipetrol, MOL alebo Shell, budú od budúceho roka narážať na problém ako splniť prísnejšie normy na emisie. Informuje o tom portál iDNES.
V súčasnosti to riešia predajom nafty s vysokým percentom primiešaných rastlinných olejov (bionafta a zmesová nafta) a benzínu s bioetanolom (E85).
Daň sa zvýši
Motoristi majú na tieto palivá nižšiu spotrebnú daň. Tá sa však od nového roku zvýši a ľudia o také palivo stratia záujem.
"Jednou z ciest by mohlo byť zavedenie daňovej podpory na vyspelé biopalivá," uviedol Jan Duspěva, šéf štátneho petrolejárskeho podniku Čepro.
Ceny bežných fosílnych palív klesajú, takže v Čepru vidia v súčasnosti aj napriek daňovému zvýhodneniu na biopalivá medziročný pokles záujmu o "biobenzín" E87. Ten je až 27-%.
Vývoj cien fosílnych palív, ktoré sa tvoria mimo Českej republiky, môže kedykoľvek otriasť dopytom po vysokopercentných biopalivách. Vzhľadom na vývoj na trhu sú dotácie na ich predaj celkom nedostatočné.
Pokiaľ distribútori nesplnia povinný objem primiešania biopalív (4,1 % do benzínu a 6 % do nafty), je pokuta stanovená na 40 Kč (1,48 eura) za každý neprimiešaný liter biozložky.
Ak by nesplnili úsporu emisie skleníkových plynov, tam je aktuálna pokuta 10 miliónov Kč. Ministerstvo životného prostredia teraz navrhuje distribútorom pokutu až 2 miliardy Kč, ak by nesplnili prísnejšie emisné ciele.
Majú znížiť emisie
Povinnosť znižovať emisie v ovzduší majú nielen distribútori pohonných látok. Každá časť priemyslu dostala samostatný cieľ.
Elektrárňam sa predpísalo znižovanie emisií buď modernizovaním technologických zariadení alebo nákupom emisných povoleniek.
Aj automobilky musia splniť určité emisné limity pri výrobe vozidiel. Problém s nedodržovaním limitov sa prejavil škandálom v automobilovom priemysle.
Distribútori palív majú svoje ciele. V roku 2014 mali v doprave znížiť emisie o 2 %. To zvládli. V nasledujúcom roku ich musia znížiť o 4 % a do roku 2020 o 6 %.