Na novom bratislavskom obchvate je možné ušetriť stámilióny eur

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu D4 a R7 stavať cez PPP projekt za 4,5 mld. eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rýchlostnej ceste R7 na Dunajskú Stredu sa môžu ušetriť až tri miliardy eur, uviedol v stredu denník Pravda.

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu stavať cez verejno-súkromný PPP projekt za 4,5 miliardy eur, z čoho až na 3,5 miliardy eur má vyjsť tridsaťročné financovanie a údržba súkromníkom. Ozdravená štátna kasa však už podľa denníka Pravdy umožňuje lacnejšie riešenie.

Významná investícia?

Šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko v rozhovore pre Pravdu naznačil, že financie môže na projekt za určitých podmienok dať štát.

Ak diaľnicu vláda označí za rozumnú investíciu, ktorá prinesie v budúcnosti rast ekonomiky, plánovaný cieľ nulového deficitu verejných financií v roku 2018 sa môže posunúť.

"Pokiaľ sa vláda rozhodne, že bude dva alebo tri roky investovať do priorít a dosiahne vďaka tomu štrukturálny vyrovnaný deficit o čosi neskôr, tak je to plne legitímne," povedal Filko. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt nemusí byť výhodné.

"Ak drahšie financovanie zásadne preváži prevádzkové úspory, ktoré prinesie súkromník, tak to je zlý nápad," dodal Filko.

Zvýšenie deficitu?

Brusel požaduje od krajín Európskej únie každoročný deficit rozpočtu pod tri percentá výkonu ekonomiky. Návrh slovenského rozpočtu na rok 2016 počíta s deficitom 1,93 % hrubého domáceho produktu a deficit sa má medziročne znížiť takmer o 400 miliónov eur.

Štát môže podľa Pravdy zvážiť, či deficit dočasne zvýši a postaví diaľnice D4 a R7 a tiež zaplatí 500 miliónov eur na chýbajúci úsek na D1 z Turian do Hubovej, ktorý tiež kandiduje na PPP projekt.

"Ak vieme identifikovať zmysluplné investície, tak teraz je ten čas ich urobiť - najlepším spôsobom ako sa len dá," tvrdí Filko. Obchvat Bratislavy by vyriešil nekonečné zápchy a úsek z Turian chýba na úplné diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc.

Za stavbu 1,3 miliardy eur

V prípade D4 a R7 sa podľa denníka zdá, že problémom je práve drahé financovanie. Výstavba obchvatu Bratislavy v kombinácii s časťou R7 bude podľa odhadov stáť 1,3 miliardy eur.

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) tvrdí, že rezort dopravy pri očakávaných nákladoch nadhodnotil úrokové náklady, keď predpokladá, že si peniaze požičia s úrokom 3,4 percenta.

Inštitút tvrdí, že aktuálne si štát požičiava za menej ako dve percentá. Vďaka nižším úrokom by štát na koncesii mohol ušetriť niekoľko desiatok miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 931
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 782
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 625
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 340
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 012
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 934
  7. Kam do tepla v januári? 1 857
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 652
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 502
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Neprehliadnite tiež

Nemci našli v dieselových motoroch Audi softvér na reguláciu emisií

Audi musí povolať do servisom viac ako 120-tisíc áut.

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.