SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Na novom bratislavskom obchvate je možné ušetriť stámilióny eur

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu D4 a R7 stavať cez PPP projekt za 4,5 mld. eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rýchlostnej ceste R7 na Dunajskú Stredu sa môžu ušetriť až tri miliardy eur, uviedol v stredu denník Pravda.

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu stavať cez verejno-súkromný PPP projekt za 4,5 miliardy eur, z čoho až na 3,5 miliardy eur má vyjsť tridsaťročné financovanie a údržba súkromníkom. Ozdravená štátna kasa však už podľa denníka Pravdy umožňuje lacnejšie riešenie.

Významná investícia?

Šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko v rozhovore pre Pravdu naznačil, že financie môže na projekt za určitých podmienok dať štát.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak diaľnicu vláda označí za rozumnú investíciu, ktorá prinesie v budúcnosti rast ekonomiky, plánovaný cieľ nulového deficitu verejných financií v roku 2018 sa môže posunúť.

"Pokiaľ sa vláda rozhodne, že bude dva alebo tri roky investovať do priorít a dosiahne vďaka tomu štrukturálny vyrovnaný deficit o čosi neskôr, tak je to plne legitímne," povedal Filko. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt nemusí byť výhodné.

"Ak drahšie financovanie zásadne preváži prevádzkové úspory, ktoré prinesie súkromník, tak to je zlý nápad," dodal Filko.

Zvýšenie deficitu?

Brusel požaduje od krajín Európskej únie každoročný deficit rozpočtu pod tri percentá výkonu ekonomiky. Návrh slovenského rozpočtu na rok 2016 počíta s deficitom 1,93 % hrubého domáceho produktu a deficit sa má medziročne znížiť takmer o 400 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Štát môže podľa Pravdy zvážiť, či deficit dočasne zvýši a postaví diaľnice D4 a R7 a tiež zaplatí 500 miliónov eur na chýbajúci úsek na D1 z Turian do Hubovej, ktorý tiež kandiduje na PPP projekt.

"Ak vieme identifikovať zmysluplné investície, tak teraz je ten čas ich urobiť - najlepším spôsobom ako sa len dá," tvrdí Filko. Obchvat Bratislavy by vyriešil nekonečné zápchy a úsek z Turian chýba na úplné diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc.

Za stavbu 1,3 miliardy eur

V prípade D4 a R7 sa podľa denníka zdá, že problémom je práve drahé financovanie. Výstavba obchvatu Bratislavy v kombinácii s časťou R7 bude podľa odhadov stáť 1,3 miliardy eur.

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) tvrdí, že rezort dopravy pri očakávaných nákladoch nadhodnotil úrokové náklady, keď predpokladá, že si peniaze požičia s úrokom 3,4 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Inštitút tvrdí, že aktuálne si štát požičiava za menej ako dve percentá. Vďaka nižším úrokom by štát na koncesii mohol ušetriť niekoľko desiatok miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  3. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  9. Ďalšie mesto s rýchlou a kvalitnou donáškou!
  10. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 423
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 12 234
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 373
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 9 197
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 081
  6. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 7 970
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 682
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 582
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 5 964
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 043
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Upratovačky sa stali rukojemníkom sporu medzi nemocnicou a upratovacou firmou.

Firma skončila v likvidácii.

11. máj

Desiatky mŕtvych, stovky zranených.

7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj

Počas krízy vzniklo výrazne viac gastro firiem, než ich zaniklo.

17 h
Predseda parlamentu Boris Kollár počas predstavovania príspevku 333 eur pre deti z rodín v hmotnej núdzi.

V Sme rodina sú pripravení hľadať kompromisné riešenie.

8 h
Ilustračná fotografia.

Cieľom investícií je uspokojenie dopytu na americkom trhu.

11 h