Na novom bratislavskom obchvate je možné ušetriť stámilióny eur

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu D4 a R7 stavať cez PPP projekt za 4,5 mld. eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rýchlostnej ceste R7 na Dunajskú Stredu sa môžu ušetriť až tri miliardy eur, uviedol v stredu denník Pravda.

Ministerstvo dopravy navrhuje 59-kilometrovú trasu stavať cez verejno-súkromný PPP projekt za 4,5 miliardy eur, z čoho až na 3,5 miliardy eur má vyjsť tridsaťročné financovanie a údržba súkromníkom. Ozdravená štátna kasa však už podľa denníka Pravdy umožňuje lacnejšie riešenie.

Významná investícia?

Šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko v rozhovore pre Pravdu naznačil, že financie môže na projekt za určitých podmienok dať štát.

Ak diaľnicu vláda označí za rozumnú investíciu, ktorá prinesie v budúcnosti rast ekonomiky, plánovaný cieľ nulového deficitu verejných financií v roku 2018 sa môže posunúť.

"Pokiaľ sa vláda rozhodne, že bude dva alebo tri roky investovať do priorít a dosiahne vďaka tomu štrukturálny vyrovnaný deficit o čosi neskôr, tak je to plne legitímne," povedal Filko. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt nemusí byť výhodné.

"Ak drahšie financovanie zásadne preváži prevádzkové úspory, ktoré prinesie súkromník, tak to je zlý nápad," dodal Filko.

Zvýšenie deficitu?

Brusel požaduje od krajín Európskej únie každoročný deficit rozpočtu pod tri percentá výkonu ekonomiky. Návrh slovenského rozpočtu na rok 2016 počíta s deficitom 1,93 % hrubého domáceho produktu a deficit sa má medziročne znížiť takmer o 400 miliónov eur.

Štát môže podľa Pravdy zvážiť, či deficit dočasne zvýši a postaví diaľnice D4 a R7 a tiež zaplatí 500 miliónov eur na chýbajúci úsek na D1 z Turian do Hubovej, ktorý tiež kandiduje na PPP projekt.

"Ak vieme identifikovať zmysluplné investície, tak teraz je ten čas ich urobiť - najlepším spôsobom ako sa len dá," tvrdí Filko. Obchvat Bratislavy by vyriešil nekonečné zápchy a úsek z Turian chýba na úplné diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc.

Za stavbu 1,3 miliardy eur

V prípade D4 a R7 sa podľa denníka zdá, že problémom je práve drahé financovanie. Výstavba obchvatu Bratislavy v kombinácii s časťou R7 bude podľa odhadov stáť 1,3 miliardy eur.

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) tvrdí, že rezort dopravy pri očakávaných nákladoch nadhodnotil úrokové náklady, keď predpokladá, že si peniaze požičia s úrokom 3,4 percenta.

Inštitút tvrdí, že aktuálne si štát požičiava za menej ako dve percentá. Vďaka nižším úrokom by štát na koncesii mohol ušetriť niekoľko desiatok miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 11 083
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 820
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 874
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 251
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 535
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 858
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 099
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 045
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 667
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

DOMOV

ĽSNS chce ochrannú známku na dvojkríž Hlinkovej gardy

Štyri ochranné známky nemusí extrémistická strana dostať.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

Neprehliadnite tiež

Čistý zisk Fordu klesol o vyše tretinu

Výsledky poškodilo nákladné zvolávanie áut na opravy, nižší predaj a stúpajúce ceny ocele.

Na Slovensku vyrobili desaťmiliónty automobil

Slovensko si naďalej udržuje pozíciu lídra v počte vyrobených áut na hlavu.

V Únii sa dohodli na nových pravidlách v energetike

Energetická bezpečnosť je kľúčovou súčasťou budovania Energetickej únie.

Poľsko podpísalo prvú dohodu o nákupe plynu z USA

Krajina sa snaží zredukovať svoju závislosť od dodávok z Ruska.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop