RegioJet odíde z top trate, ak Počiatek nevyrieši stratové IC vlaky

Český dopravca prevádzkuje svoje spoje medzi Bratislavou a Košicami od polovice decembra.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

Aktualizované o reakciu ministerstva dopravy o 13:45 hod.

BRATISLAVA. Žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru sú pripravené odísť zo slovenskej top trate už od polovice decembra. Stane sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek nevyrieši prevádzkovanie liniek štátnych IC vlakov na linke Bratislava - Žilina - Košice. Na tej istej trati jazdí aj RegioJet od polovice decembra.

"Ak minister dopravy Ján Počiatek behom niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových vlakov IC vlakov Železničnej spoločnosti, odídeme z vlakovej linky Bratislava - Žilina - Košice už v polovici decembra 2015, " povedal majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Podľa neho tak celá zodpovednosť padne na plecia šéfa rezortu dopravy, ktorý nechal štátom vlastnenú Železničnú spoločnosť konať protizákonne.

Majú krížové dotácie?

Jančura hovorí, že štátny dopravca nemá žiadne iné príjmy než zo štátom dotovaných liniek. Je preto podľa neho jasné, že štátne IC vlaky sa krížovo platia z dotovaných liniek.

"Je to nezákonné a striktne to zakazuje európska a aj slovenská legislatíva," vraví Jančura.

RegioJet upozornil, že IC vlaky štátneho dopravcu boli ešte pred príchodom RegioJetu stratové, teda jazdili pod náklady. Znížením cien lístkov a umožnením vrátenia cestovného podľa RegioJetu Železničná spoločnosť Slovensko odštartovala cenovú vojnu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Šéf RegioJetu: Vyjednávanie je hra. Buď štát ustúpi, alebo odídeme

"Nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a štátom vlastnený dopravca robí s podporou štátu všetko preto, aby nás z trhu vyštval," vraví Jančura.

Ministerstvo hovorí o politike

Podľa ministerstva dopravy ide zo strany Radima Jančuru o politický krok a nie odbornú otázku. Rezort dopravy totiž hovorí, že tento svoj plán RegioJet oznámil na konferencii politickej strany SaS.

"Nenecháme sa zatiahnuť do predvolených kampaní politických strán a ich sympatizantov a bude sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov. Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení," napísalo ministerstvo.

RegioJet dnes podľa ministerstva zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré každý deň sú vypravované na Slovensku. Štát preto podľa neho garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku.

Železničná spoločnosť Slovensko obvinenia odmieta. Ako povedala jej hovorkyňa Jana Morháčová štátny dopravca nevytláča svojou politikou RegioJet z trhu.

"Deje sa presný opak. Nerozpútali sme sa nevedieme cenovú vojnu v IC vlakoch," vraví Morháčová.

Podľa štátneho osobného dopravcu RegioJet demagogicky a nepravdivo uvádza rôzne teórie o podnákladových cenách v IC vlakoch.

"Pritom sám pán Jančura niekoľkokrát v médiách počas tohto roka uviedol, že bude generovať miliónové straty za svoje komerčné vlaky," konštatovala Morháčová.

Ak sa teda RegioJet rozhodne zastaviť svoje vlaky, podľa nej pôjde o podnikateľské rozhodnutie, ktoré firma bude rešpektovať.

Odborníčka: Podmienky sú neférové

Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková upozorňuje, že dnes prevádzkovať vlaky na komerčné riziko je oveľa náročnejšie ako v susednom Česku. Situáciu podľa nej komplikujú aj vlaky zadarmo.

"Štát odmieta RegioJetu kompenzovať sociálne zľavy na študentov a dôchodcov. V ČR štát kompenzuje tieto zľavy všetkým nedotovaným dopravcom v autobusovej aj v železničnej doprave," vraví Mertinková.

Podľa nej rozhodnutie RegioJetu o odchode z kľúčovej linky je pochopiteľné, keďže šanca na súťaže na dotované vlaky je nízka.

"Podmienky na tomto trhu sú neférové a diskriminačné, aj keď sa to ospravedlňuje verejným záujmom," dodala Mertinková.

Iné linky

Linka medzi Bratislavou a Košicami nie je jediná, ktorú RegioJet na Slovensku prevádzkuje. Jazdí aj medzi Prahou a Košicami. Od decembra plánuje spustiť linku medzi Prahou a Banskou Bystricou.

RegioJet tiež prevádzkuje dotovanú linku medzi Bratislavou a Komárnom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 538
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 473
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 444
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 283
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 839
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 690
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 878
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 793
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 905
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 858

Téma: Medzinárodný menový fond


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

SVET

Bývalá bojovníčka SEALS: Nech mi Trump povie osobne, že nemám bojovať

Na Trumpov zákaz reagujú médiá, LGBTI aktivisti i politici.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Pozrite sa, koľko peňazí dokáže Facebook vytiahnuť z reklamy

Zisky sociálnej siete prudko stúpajú, môže za to reklama v telefónoch.

Banky menia od augusta poplatky, pobočkám sa radšej vyhnite

Za pravidelným zvyšovaním poplatkov môžu byť nízke úroky na úveroch, ako aj silná konkurencia.

Cestujete do Egypta? Štát upozorňuje na rizikové miesta

V krajine platí výnimočný stav, ktorý spustili po aprílových teroristických útokoch.

Nestlé stavia nový závod, vyrobí v ňom aj wasabi či čajový Kit Kat

Spoločnosť Nestlé chce na ostrove Honšú vybudovať továreň na výrobu cukroviniek.