James Steele : Žijeme zlaté časy žurnalistiky a prístupu k informáciám

Povedz mi niečo, čo ešte neviem. James Steele na to myslí vždy, či už má pred sebou obyčajného človeka z ulice alebo nekonečný súbor štatistík. Vie, že čitatelia jeho investigatívnych článkov majú rovnaké očakávania. Povedz mi niečo, čo ešte neviem.

TEXT: Michaela Terenzani

V sedemdesiatych rokoch ste spolu s Donaldom Barlettom ako prví použili analýzu dát ako novinársky nástroj. Ako sa pozeráte na dátovú žurnalistiku dnes v digitálnej ére?

„Pred rokmi, predtým než dátová žurnalistika vôbec vznikla, si novinári, keď prišli s určitými novými faktami k nejakej udalosti alebo situácii, kládli otázku: Je toto len náhoda alebo ide o vzorec niečoho, čo sa odohráva v nejakej inštitúcii? Z času na čas robím porotcu v novinárskych súťažiach a je ohromujúce, ako hlboko je dátová analýza zakorenená v mnohých článkoch.

Nemôže však sama nahradiť tradičné novinárske postupy, napríklad rozhovory. Dátová analýza ich dopĺňa a dodáva článku omnoho väčšiu váhu. Medzi novinármi v tomto existuje menší rozkol. Niektorí hovoria, že treba hľadať témy v akomkoľvek náhodnom balíku dát, ale v mojom prípade to vždy fungovalo skôr naopak - dáta ako doplnkový nástroj, ktorý vám pomôže napísať silnejší a lepší článok.“

Aké vlastnosti podľa vás nesmú chýbať investigatívnemu reportérovi?

„Základom novinárstva je obyčajná zvedavosť. Prečo je toto problém? Ako sa to dá vysvetliť? Novinári sú jednoducho prirodzene zvedaví. Všetci novinári začínajú tak, že píšu kratšie články tak ako Don a ja. Nikto nezačínal veľkým investigatívnym projektom. To ich naučí sústrediť sa na kratšie témy. A keď potom prejdú na investigatívu, zrazu zistia, akú potrebujú mať trpezlivosť. Niekedy prejde naozaj mnoho dní bez toho, aby ste akokoľvek pokročili. Potom je, samozrejme, dôležité mať nízky prah tolerancie toho, čo považujete za neférové, nespravodlivé alebo pokrytecké.“

Ako rozpoznáte tému? Keď na niečom začínate robiť, ako viete, že sa vám vyplatí investovať do toho čas a energiu?

„V každej redakcii, pre ktorú som pracoval, sa z času na čas stávalo, že niekto prišiel a povedal, mám brata vo väzení za vraždu, ktorú nespáchal. K tomu predostreli fakty, informácie a celé to vždy vyzeralo veľmi presvedčivo. Ale to je téma, ktorú by som nazval hod kockou. Môžete na nej stráviť mesiace a nakoniec aj tak nebudete môcť s konečnou platnosťou dokázať čiusi vinu alebo nevinu.

Pred mnohými rokmi nastala veľká medzinárodná ropná kríza, a nedostatok ropy bol aj v USA. S Danom sme sa tým začali zaoberať, aj keď sme nevedeli, kam nás to zavedie. Trvalo nám naozaj dlhé mesiace, kým sme boli schopní prísť s nejakými závermi. Vyšlo najavo, že téma bola omnoho väčšia, než sme si predstavovali, lebo išlo aj o najväčšie americké ropné spoločnosti a ako sa podieľali na globálnom riadení ropného trhu. To sme vôbec netušili, keď sme s tou témou začali.“

Stáva sa to aj naopak - začnete na niečom robiť a po čase zistíte, že z toho nič nebude?

„Nikdy sme nestrávili mesiace nad niečím, čo by sme potom museli vzdať. Niekedy sa stáva, že pôvodná myšlienka sa zmení. A to súvisí s vašou predchádzajúcou otázkou: ako investigatívny reportér musíte zostať vždy flexibilný, pretože nech už začnete akokoľvek, svet nie je usporiadané a úhľadné miesto. Tam tiež zohráva rolu dobrý editor. Lebo aj ten najlepší reportér potrebuje niekoho takého. V tom bola úžasná naša spolupráca s Donom. Veľkou výhodou je už to, že informácie zbierajú dvaja ľudia, ale hlavnou výhodou je to, že máte vždy niekoho, kto vám pomôže vyhodnotiť to, čo ste zistili a dopracovať sa k záverom.“

Boli aj nejaké nevýhody vašej spolupráce? Nemali ste nikdy pocit, že by ste radšej robili veci po svojom a sám?

„Samozrejme, s Donom sme z času na čas mali aj menšie nezhody. Ale my dvaja sme si veľmi podobní v tom ako pristupujeme k veciam. Obaja máme radi vyhľadávanie informácií, ale nie písanie.“

V čom je práca vo dvojici špecifická?

„Trik je v tom, že treba zistiť, ako ľudia môžu spolupracovať. S Danom sme sa dali dokopy akosi sami od seba a obaja sme sa v tom partnerstve cítili dobre od začiatku. Dnes už takýchto partnerstiev vidno stále viac, nie len pri investigatívnych článkoch, ale všade. Pozrite sa na New York Times alebo Wall Street Journal, články tam často majú dvoch, troch, niekedy aj štyroch autorov. Dnes je v novinách omnoho viac tímovej práce než pred 20 alebo 30 rokmi.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.