Štátne železnice pri modernizácii koľajníc rozkrádajú, tvrdia liberáli

Liberáli preto v tejto súvislosti podávajú tri trestné oznámenia, žiadajú Najvyšší kontrolný úrad o preverenie ŽSR a na konanie vyzývajú aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. V Železniciach Slovenskej republiky, spadajúcich pod ministerstvo dopravy, sa vyskytlo približne 20 prípadov rozkrádania. Myslí si to opozičná SaS, ktorá na to upozornila na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.

Liberáli preto v tejto súvislosti podávajú tri trestné oznámenia, žiadajú Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) o preverenie ŽSR a na konanie vyzývajú aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).

"Chceme vyzvať ministra dopravy Počiatka, aby konal, aby sa k prípadu vyjadril a aby vyvodil príslušnú zodpovednosť," povedal podpredseda SaS Ľubomír Galko.

Dvakrát za to isté

Strana má podľa jej predstaviteľov ku všetkým prípadom doklady a písomnú dokumentáciu. Má ísť o tri rôzne spôsoby kradnutia, a to platenie dvakrát za to isté, výrazne vyššie vyfakturovanie za niečo, čo v skutočnosti stálo menej a nezaplatenie subdodávateľom.

Podľa šéfa liberálov Richarda Sulíka je príkladom prvého typu takéhoto konania napríklad to, keď si železnice postavia niečo vo vlastnej réžii a zároveň si to nechajú od externého dodávateľa vyfakturovať. Napríklad mostné provizóriá, za ktoré železnice podľa SaS zaplatili dvakrát 60-tisíc eur.

"Druhý typ rozkrádania je, že výkon, za ktorý železnice zaplatia, sa vôbec neuskutoční," opísal Sulík. Napríklad pri stavebnom odpade z modernizácie železničnej trate z Považskej Teplej po Bytču. Podľa návrhu projektanta sa mal odviezť na skládky vzdialené 10 až 24 kilometrov.

"Skutočnosť bola tá, že to sypali do rybníka, ktorý bol vzdialený tri kilometre," dodal Sulík. Okrem environmentálnych škôd to predstavovalo podľa liberálov aj rozdiel v cene vo výške približne 100.000 eur.

Okradnutí daňovníci

Pri treťom spôsobe už podľa SaS nie je okradnutý štát alebo daňovník, ale subdodávateľ. Spočíva v tom, že subdodávateľom neboli vyplatené peniaze za práce, ktoré zrealizovali. "Dotknutých je približne 15 firiem," vyčíslil Sulík.

Majiteľ jednej z týchto firiem, Marcel Fábry zo spoločnosti Euro Continental Building uviedol, že jeho spoločnosť má nezaplatené faktúry vo výške dva milióny eur.

Jeho firma od roku 2012 uskutočňovala práce na modernizácii troch úsekov koľajníc, a to zo Zlatoviec po Trenčiansku Teplú, z Beluše po Púchov a z Považskej Teplej po Bytču.

Pre neplatenie za práce od generálneho dodávateľa firma nakoniec odstúpila od zmluvy na ich vybudovanie. Už postavené objekty - ako mosty, tak nikdy neboli riadne odovzdané a nikdy sa teda ani nestali vlastníctvom ŽSR. Železnice ich však podľa SaS uviedli do predčasného užívania a prevádzkujú na nich dopravu. Toto podľa liberálov predstavuje aj bezpečnostné riziko.

Železnice tvrdenia SaS odmietajú

Reakcia ŽSR na vyjadrenia poslanca Richarda Sulíka:

Železnice Slovenskej republiky odmietajú tvrdenia pána poslanca Richarda Sulíka.

ŽSR považujú jeho dnešné tvrdenia za účelové, ktoré sa nezakladajú na pravde. ŽSR už 12. októbra 2015 listom pánovi Sulíkovi odpovedali na jeho 10 otázok, kde sme mu všetky jeho otázky zodpovedali a podrobne vysvetlili a práve naopak, jeho podozrenia a tvrdenia boli z pohľadu ŽSR vyvrátené ako neopodstatnené.

Žiadne z podaní z minulosti, ktoré boli preverované, neboli nikdy vyhodnotené ako opodstatnené. Ani tvrdenia pána Sulíka ohľadne Olafu sa nezakladajú na pravde, ani tvrdenia ohľadne mostných provizórií ani vzdialeností a prejdených kilometrov pri odvoze odpadu.

Firma Euro Continental Building a.s. nie je a nikdy nebola zmluvným partnerom ŽSR. ZSR nevstupujú do zmluvných vzťahov zhotoviteľa so svojimi dodávateľmi.

ŽSR za všetky práce zaplatili v plnej výške zmluvnému partnerovi – Združeniu pod Brezinou - a stavebný úrad vydal právoplatné predčasné užívanie na predmetné objekty. Čo sa týka užívania objektov, všetko je v súlade so stavebným zákonom.

Podľa nám dostupných informácií od zhotoviteľov má ECB zaplatené odsúhlasené faktúry za vykonané práce.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 896
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 485
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 218
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 986
  5. Kam do tepla v januári? 1 721
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 564
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 379
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 231
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 837

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.

Superboháči sú ešte bohatší, chudoba je na tom stále zle

Koncentrácia bohatstva v rukách malej skupiny ľudí sa minulý rok ešte zvýšila, deväť z desiatich miliardárov sú muži.

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.