Moskva 5.februára (TASR) - Výroba vlastných a licenčných modelov automobilov v Rusku (Volga, VAZ) sa dostáva do čoraz väčších ťažkostí. Ruské modely osobných motorových vozidiel sú technicky zastarané. Hlavné modely majú "korene" v 60. a 70. rokoch a ich modernizácia zostala prakticky nulová. Napriek tomu ich ruské automobilky vyrobili vlani spolu 1,2 milióna. Výsledok bol o 3,2 % horší ako v roku 2001. Pokles zaznamenali hlavní výrobcovia automobilov v krajine AvtoVAZ a GAZ.
Výroba pokračuje, ale hlavne na sklad. Parkoviská okolo automobiliek sú plné vozidiel, o ktoré nemajú zákazníci záujem. Nie sú totiž len technicky zastarané, ale aj drahé.
Predaj automobilov však vlani dosiahol v Rusku medziročný vzostup 7 %. Predalo sa ich spolu 1,5 milióna. Nárast sa dosiahol predajom nových a ojazdených zahraničných značiek. Kým v roku 2000 sa predalo 223 300 ojazdených áut, o rok neskôr sa ich už na tomto trhu umiestnilo 600 000. Ruská vláda sa však bráni dovozu "pohyblivého šrotu". Clo na ojazdené vozidlá zvýšila na 25 % a dovoz áut starších ako 7 rokov zakázala.
V Rusku začínajú postupne ovplyvňovať situáciu na trhu priame investície do automobilového priemyslu. Ford vyrába od minulého roka v Leningradskej oblasti, General Motors začal výrobu v Togliatti, KIA a BMW sú už niekoľko rokov aktívne v Kaliningrade. Tento rok by celková produkcia zahraničných automobilov mala dosiahnuť 1,2 až 1,3 milióna vozidiel. Bude to medziročný rast takmer 6 %. Informoval o tom nemecký denník Die Welt.