Za vlád Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly, tvrdí Figeľ

Bývalý minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej obhajuje svoje rozhodnutie o zastavení dvoch z troch PPP projektov.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Počas vlád Roberta Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly, myslí si predseda KDH Ján Figeľ.

Bývalý minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej obhajuje svoje rozhodnutie o zastavení dvoch z troch PPP projektov v čase prvej Ficovej vlády a ich nahradenie transparentnými tendrami s financovaním výstavby diaľnic z eurofondov.

Takto bol postavený a v utorok odovzdaný do užívania aj prvý úsek diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v dĺžke 9 kilometrov.

"Miliardové megakšefty PPP sú gréckou cestou"

"Minister dopravy Ján Počiatek dnes slávnostne, ako súčasť predvolebnej kampane Smeru, otváral diaľničný úsek Jánovce - Jablonov I. Otvoril diaľnicu, o ktorej Fico ako opozičný kritik v roku 2010 hovoril, že sa za pôsobenia Jána Figeľa na ministerstve dopravy nevysúťaží a za takú lacnú cenu sa nikdy nepostaví," vyhlásil Figeľ.

Zmluvná cena výstavby uvedeného úseku D1 bola takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čiže v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur.

Výstavba začala v lete 2011 ešte za ministra dopravy Figeľa a hotová mala byť pôvodne koncom roku 2013. Stavebné spoločnosti Váhostav - SK, a. s. a Bögl a Krýsl, k. s. dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

"Miliardové megakšefty PPP sú gréckou cestou zadlžovania národa. Bolo zodpovedné voči ľuďom ich zastaviť a nahradiť transparentnými tendrami a financovať z eurofondov," upozornil Figeľ.

Zrealizovaný PPP projekt na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severozápadného obchvatu Banskej Bystrice, je podľa neho toho najväčším dôkazom.

"Za užívanie tejto rýchlostnej cesty ľudia už zaplatili približne 440 miliónov eur a podľa našich informácií si ďalších 77 miliónov eur Granvia ďalej nárokuje. To je spolu 517 miliónov eur za štyri z tridsiatich ročných splátok za PPP projekt," uviedol predseda KDH.

Bez predraženia sa môže stavať rýchlejšie

Realizačná cena tak už teraz dosahuje vyše 10 miliónov eur na jeden kilometer R1, čo je v prepočte bežná cena výstavby rýchlostnej cesty.

"Za túto hodnotu cesta R1 Pribina už mohla patriť štátu. Tieto peniaze Európska únia Slovensku nepreplatí. Namiesto toho, aby táto cena bola konečná, ľudia vďaka Robertovi Ficovi zaplatia francúzskemu koncesionárovi spolu ďalších 3,5 miliardy eur za výstavbu, údržbu a prevádzkovanie cesty," povedal šéf kresťanských demokratov.

Výstavba diaľnic môže byť podľa Figeľa bez predražení a pritom dynamická.

"Za rok a pol nášho pôsobenia vo vláde (od júla 2010 do apríla 2012) sa začala výstavba 56 km nových diaľničných úsekov a do užívania bolo odovzdaných v tomto období až 72 km diaľnic a rýchlostných ciest s konkurenčnými, európskymi cenami, pričom náklady boli preplatené väčšinovo z fondov EÚ," pripomenul Figeľ.

Týka sa to podľa neho aj novootvoreného úseku D1 pri Levoči. Predseda KDH neočakáva, že sa Smer za svoje reči o "nereálnych lacných diaľniciach" KDH a daňovým poplatníkom ospravedlní.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 223
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 025
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 546
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 515
  5. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 231
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 205
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 086
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 1 921
  9. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 574
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu