SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Za vlád Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly, tvrdí Figeľ

Bývalý minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej obhajuje svoje rozhodnutie o zastavení dvoch z troch PPP projektov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Počas vlád Roberta Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly, myslí si predseda KDH Ján Figeľ.

Bývalý minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej obhajuje svoje rozhodnutie o zastavení dvoch z troch PPP projektov v čase prvej Ficovej vlády a ich nahradenie transparentnými tendrami s financovaním výstavby diaľnic z eurofondov.

Takto bol postavený a v utorok odovzdaný do užívania aj prvý úsek diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči v dĺžke 9 kilometrov.

"Miliardové megakšefty PPP sú gréckou cestou"

"Minister dopravy Ján Počiatek dnes slávnostne, ako súčasť predvolebnej kampane Smeru, otváral diaľničný úsek Jánovce - Jablonov I. Otvoril diaľnicu, o ktorej Fico ako opozičný kritik v roku 2010 hovoril, že sa za pôsobenia Jána Figeľa na ministerstve dopravy nevysúťaží a za takú lacnú cenu sa nikdy nepostaví," vyhlásil Figeľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmluvná cena výstavby uvedeného úseku D1 bola takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čiže v prepočte na kilometer 6,66 mil. eur.

Výstavba začala v lete 2011 ešte za ministra dopravy Figeľa a hotová mala byť pôvodne koncom roku 2013. Stavebné spoločnosti Váhostav - SK, a. s. a Bögl a Krýsl, k. s. dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

"Miliardové megakšefty PPP sú gréckou cestou zadlžovania národa. Bolo zodpovedné voči ľuďom ich zastaviť a nahradiť transparentnými tendrami a financovať z eurofondov," upozornil Figeľ.

Zrealizovaný PPP projekt na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severozápadného obchvatu Banskej Bystrice, je podľa neho toho najväčším dôkazom.

"Za užívanie tejto rýchlostnej cesty ľudia už zaplatili približne 440 miliónov eur a podľa našich informácií si ďalších 77 miliónov eur Granvia ďalej nárokuje. To je spolu 517 miliónov eur za štyri z tridsiatich ročných splátok za PPP projekt," uviedol predseda KDH.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez predraženia sa môže stavať rýchlejšie

Realizačná cena tak už teraz dosahuje vyše 10 miliónov eur na jeden kilometer R1, čo je v prepočte bežná cena výstavby rýchlostnej cesty.

"Za túto hodnotu cesta R1 Pribina už mohla patriť štátu. Tieto peniaze Európska únia Slovensku nepreplatí. Namiesto toho, aby táto cena bola konečná, ľudia vďaka Robertovi Ficovi zaplatia francúzskemu koncesionárovi spolu ďalších 3,5 miliardy eur za výstavbu, údržbu a prevádzkovanie cesty," povedal šéf kresťanských demokratov.

Výstavba diaľnic môže byť podľa Figeľa bez predražení a pritom dynamická.

"Za rok a pol nášho pôsobenia vo vláde (od júla 2010 do apríla 2012) sa začala výstavba 56 km nových diaľničných úsekov a do užívania bolo odovzdaných v tomto období až 72 km diaľnic a rýchlostných ciest s konkurenčnými, európskymi cenami, pričom náklady boli preplatené väčšinovo z fondov EÚ," pripomenul Figeľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Týka sa to podľa neho aj novootvoreného úseku D1 pri Levoči. Predseda KDH neočakáva, že sa Smer za svoje reči o "nereálnych lacných diaľniciach" KDH a daňovým poplatníkom ospravedlní.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 657
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 669
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 978
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 903
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 644
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 471
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 860
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 596
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 543
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 465
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice, Strana KDH
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Denník SME odhadol, aký bude očkovací kalendár.

18 h
Plošné testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

6 h
Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

14 h