SME

Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenie

Minister dopravy Ján Počiatek otvára dva úseky diaľnice postupne. Deväť kilometrov v októbri, vyše deväť v novembri. Nie je to bežný postup.

Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pred takmer tromi padla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman. Pri nehode zahynuli štyria ľudia a ďalší sa zranili.

V utorok minister dopravy Ján Počiatek otvoril tento deväťkilometrový úsek diaľnice D1 západne od Levoče. Vyšetrovanie nehody však dodnes polícia neukončila.

„V najbližšom čase bude vznesené obvinenie konkrétnej osoby,“ potvrdil SME hovorca Krajskej polície Košice Alexander Szabó.

Šetrenie času a paliva

Kedy polícia k takémuto kroku pristúpi, nespresnila. Szabó skonštatoval, že by sa tak mohlo stať po preskúmaní doručených doplnkov znaleckých posudkov a po analýze kompletného spisového materiálu, ako aj po konzultácii s dozorujúcim prokurátorom.

Podľa Juraja Čermáka, bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica trvá vyšetrovanie prípadu mimoriadne dlho. Chyba mohla byť vo viacerých bodoch – na strane zhotoviteľa, ale aj pri stavebnom dozore, ktorý bol interným dozorom z Národnej diaľničnej spoločnosti, ale tiež investora, myslí si Čermák.

Podobný názor má aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. Aj podľa neho mohlo dôjsť k zlyhaniu celého reťazca od investora cez dodávateľov a dozor na stavbe.

„Neočakávame, že bude niekto odsúdený,“ napísal vo svojom stanovisku inštitút.

Počiatek v utorok otvoril prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Nová štvorprúdovka môže pomôcť samotnému regiónu – konkrétne v okolí Spišskej Novej Vsi a Levoče. Autostrádu staval Váhostav z portfólia firiem Juraja Širokého a česká firma Bögl a Krýsl.

Betónovanie mostnej konštrukcie zabezpečovala práve česká firma. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos.

Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Dlhé meškanie

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria viac ako 1900 litrov paliva.

Najväčším bonusom tohto deväťkilometrového úseku je podľa neho najmä odbremenenie frekventovaných priľahlých ciest.

Už v novembri plánuje Počiatek otvárať ďalších viac ako deväť kilometrov diaľnice za Levočou. Podľa Čermáka nie je bežné, že neotvoria viac ako 18 kilometrov naraz, ale dva mesiace za sebou.

„Bežné to nie je, ale vzhľadom na situácie, čo sa vyvinuli na stavbách, vyšlo to tak, že úseky diaľnic otvárajú tesne po sebe,“ dodal Čermák.

Prvý úsek levočskej diaľnice sa mal pôvodne otvoriť koncom roka 2013. Pre spomínaný pád mosta sa ďalší termín posunul na leto 2014. Ani ten však stavbári nedodržali. Dôvodom mohli byť aj nezaplatené faktúry. Váhostav na tejto stavbe hlási predbežnú stratu 8 miliónov eur.

Ďalšie úseky

Štát v tomto roku chce otvoriť aj ďalšie úseky - približne 30 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Otvorí tiež nadväzujúci úsek za Levočou s tunelom Šibenik smerom na Košice, ako aj úsek neďaleko Prešova.

Otvoriť chce aj obchvat Detvy - konkrétne úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň.

Viacero úsekov diaľnic otvára Počiatek len pol roka pred voľbami.

Dialničný úsek je pre Váhostav stratový

Diaľnicu dokončili s omeškaním takmer dva roky.

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.

"Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi osem miliónov eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác," informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Dva roky po termíne

Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013.

Národná diaľničná spoločnosť tento úsek diaľnice odovzdala do užívania po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 milióna eur. Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti.

Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

Tragédia aj finančná situácia

"Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl," uviedol hovorca Váhostavu.

"Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy," priblížil Halán.

Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.

sita

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 833
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 307
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 692
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 183
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 129
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 868
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 361
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 125
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 855
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 70 883
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 223
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 680
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 416
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 547
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 294
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 13 420
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Košický závod zažil Rezeša aj zlaté roky ocele.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 855
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 70 883
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 223
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 680
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 416
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 547
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 294
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 13 420
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu