SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Analytici: Nový obchvat Bratislavy môže byť predražený o miliardu

Podpisom zmluvy na výstavbu obchvatu ako PPP projektu sa totiž štát zaviaže dlhé roky dopredu splácať splátky za výstavbu a prevádzku diaľnice.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Výstavba obchvatu Bratislavy cez takzvaný PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva) môže byť o miliardu predražená v porovnaní so štandardnou formou výstavby.

Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), ktorú dnes predstavitelia inštitútu zverejnili na tlačovej konferencii v Bratislave.

"Podľa našich analýz môže byť tento obchvat predražený oproti tradičnému obstarávaniu až o miliardu eur," zdôraznil riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Zároveň, v prípade realizácie tohto projektu sa môže podľa jeho slov vytvoriť skrytý dlh štátu na úrovni 2 až 3 % hrubého domáceho produktu (HDP).

Skryť Vypnúť reklamu

"Návrh štátneho rozpočtu na budúci rok už dokonca uvádza, že výška tohto skrytého dlhu môže byť 2,4 % HDP," dodal.

Zverejnili model

Podpisom zmluvy na výstavbu obchvatu ako PPP projektu sa totiž štát zaviaže dlhé roky dopredu splácať splátky za výstavbu a prevádzku diaľnice. Tieto splátky sa však v danej chvíli nezapočítavajú do deficitu ani do dlhu. Reálne ale vláda má záväzky, keďže splátky musí pravidelne uhrádzať.

Inštitút zverejní finančný model, kde detailne zverejní všetky prepočty, ktoré ho vedú k záveru, že PPP projekt môže byť predražený o miliardu eur.

Okrem iného ale uvádza, že štúdia realizovateľnosti, ktorá porovnávala výhodnosť výstavby obchvatu cez PPP projekt v porovnaní so štandardným modelom, bola urobená narýchlo a v konflikte záujmov.

Skryť Vypnúť reklamu

Inštitút v nej pritom našiel niekoľko chýb. Len ich opravením dospel k tomu, že PPP projekt nie je výhodnejší o vyše 300 miliónov eur oproti tradičnému modelu výstavby, ale naopak, že je o vyše 500 miliónov eur nevýhodnejší.

Napríklad, že v štúdii boli nadhodnotené stavebné náklady či financovanie štandardného variantu výstavby a nekonzistentné boli aj predpoklady pri výpočte úžitkov pre cestujúcich. "Je tam veľký počet skreslení, ktoré zvýhodňujú variant PPP," opísal Marian Jánoš z INEKO.

V štúdii sa okrem iného podľa jeho slov nezohľadnila vyššia zostatková cena diaľnice pri výstavbe bežnou formou. Predpokladá sa v nej totiž, že takáto diaľnica by sa začala prevádzkovať o sedem rokov neskôr.

V tom prípade by mala mať vyššiu životnosť a vyššiu zostatkovú cenu, s čím ale štúdia nepočítala. Zároveň sa podľa INEKO spracovateľ štúdie odvoláva na ministerstvo dopravy, keď hovorí, že s výstavbou cesty bežnou formou by bolo možné začať až o sedem rokov neskôr než ako pri PPP projekte.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tento kľúčový predpoklad priniesol vyše miliardu v prospech PPP, ale nezakladá sa na žiadnej nezávislej analýze," dodal Jánoš.

Posun o viac ako päť rokov

INEKO pritom za najpesimistickejší možný predpoklad odhaduje posun výstavby pri bežnej forme nie o sedem, ale o 5,5 roka neskôr. "To prináša skoro 200 miliónov eur v neprospech variantu PPP," dodal Jánoš.

Odvoláva sa pri tom na ekonomický rast a stúpajúci výber daní, ktorý smeroval k zvyšovaniu očakávaných príjmov štátu spolu o vyše 1,9 miliardy eur za tri roky. Podľa INEKO by tak vláda mohla a mala hľadať zdroje na financovanie úsekov obchvatu Bratislavy zo štátneho rozpočtu už v najbližších rokoch.

Inštitút zároveň upozornil na niekoľko zlyhaní, ktoré podľa neho v prípade obchvatu Bratislavy urobilo ministerstvo dopravy. V prvom rade prijal rezort podľa Jána Kovalčíka z inštitútu rozhodnutie o výstavbe obchvatu cez PPP projekt bez kľúčových dát o doprave.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dodnes ministerstvo nevie, akú časť dopravy z preťažených úsekov D1 v Bratislave dokáže diaľnica D4 prevziať na seba," upozornil Kovalčík.

Pripravovaná diaľnica D4 totiž predovšetkým pomôže tranzitnej doprave, ktorá je ale v Bratislave okrajová. Preto by bolo podľa INEKO namieste pozrieť sa predovšetkým na možné riešenia kľúčovej dopravy, ktorou je vnútromestská doprava a doprava tvorená každodenným dochádzaním za prácou, či už v rámci Bratislavy, alebo z regiónu smerom do hlavného mesta.

Toto je práve doprava, ktorá dominuje a ktorá preťažuje cesty. Napríklad na Prístavnom moste predpokladá inštitút odľahčenie dopravy po dobudovaní PPP projektu len o 13 %. "Žiaľ, vyrieši to oveľa menej, ako sa všeobecne očakáva," dodal Kovalčík.

Skryť Vypnúť reklamu

Inštitút preto vyzval ministerstvo, aby nepokračovalo v obstarávaní firmy, ktorá má obchvat postaviť formou PPP projektu. A to až dovtedy, kým riadne a neskreslene posúdi prínosy a náklady projektu, a tiež aj možnosti financovania ciest D4 a R7 zo štátneho rozpočtu.

Až po skončení súťaže

Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína.

Myslí si to ministerstvo dopravy, ktoré takto zareagovalo na dnešné vyjadrenia predstaviteľov INEKO.

"Aj bývalá vláda, v ktorej Ján Kovalčík (v súčasnosti INEKO) pôsobil ako hlavný stratég Jána Figeľa, plánovala výstavbu tejto cesty formou PPP," pripomenul v reakcii hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ide totiž podľa jeho slov o jedinú reálnu alternatívu, ako začať s výstavbou už teraz.

Skryť Vypnúť reklamu

O nákladoch na tento projekt bude pritom podľa ministerstva možné rozprávať až v momente, kedy bude známa najlepšia ponuka z prebiehajúcej súťaže. "Po skončení súťaže sa najlepšia ponuka znova vyhodnotí a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti," avizoval Kóňa.

Kým teda nebude známa definitívna suma, rezort dopravy vníma akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami. "Podľa nášho názoru by sa malo o výstavbe diaľnic rozhodovať odborne a na základe potrieb ľudí v regióne, a nie politicky," doplnil Kóňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 547
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 061
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 745
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 781
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 361
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 781
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 562
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 14 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 16 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 17 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 17 h