Bratislava 3. februára (TASR) - Štrajk železničných odborov, spustený v piatok v noci, bol dnes vo večerných hodinách napokon ukončený až po vydaní predbežného súdneho opatrenia. Súd ním nariadil prerušenie štrajku dovtedy, kým sa právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti.
V priebehu dňa predchádzali prerušeniu štrajku ďalšie rokovania, v rámci ktorých však odborári opäť nechceli prijať žiadne kompromisné riešenia železníc. Odborom sa nepáčilo, že železnice nechcú v žiadnom prípade ustúpiť od zastavenia osobnej prepravy na vytypovaných regionálnych tratiach. Železnice im ponúkli iba menej výrazné redukovanie počtu vlakov na hlavných tratiach, keď boli ochotné pôvodne navrhované stiahnutie 200 vlakov znížiť na 100. Štrajkový výbor to ale odmietol. Ešte predtým v dopoludňajších hodinách bolo prerušenie štrajku hlavnou témou rokovaní medzi premiérom SR Mikulášom Dzurindom, prezidentom KOZ Ivanom Saktorom a viceprezidentom AZZZ Jozefom Kollárom.
Po odstúpení odborov od štrajku, ktoré sa však ešte chystajú na podanie odvolania voči súdnemu predbežnému opatreniu, železnice už postupne realizujú obnovenie dopravy. V prvom rade sa majú vypraviť nákladné vlaky, prepravujúce suroviny potrebné pre podnikateľskú sféru, a následne sa má obnovovať aj medzinárodná a vnútroštátna osobná doprava. Východiskovým časom spustenia dopravy má byť 23.00 h, teda tá istá hodina, o ktorej sa štrajk pred troma dňami začal. Podľa železníc je to totiž veľmi významné z technologického hľadiska. Úplne obnovenie osobnej dopravy podľa nového, už redukovaného cestovného poriadku, sa očakáva v utorok.
Štrajk v priebehu svojho takmer trojdňového trvania vyvolal viaceré problémy tak vo verejnej doprave, ako aj v podnikovej sfére. Ľudia mali totiž hlavne v priebehu nedeľného večera a pondelkového rána problémy s cestovaním do práce či škôl. Autobusová doprava nápor cestujúcich nemohla vykryť v plnej miere. Podniková sféra upozorňovala na problémy so zásobovaním surovinami a od prvého dňa mali firmy sťažený odbyt svojej produkcie. Rafinéria Slovnaft už napríklad v priebehu pondelka pristúpila k redukcii svojej výroby, pretože po úplnom naplnení jej skladovacích kapacít by hrozilo zastavenie prevádzky. Denná strata samotných železníc sa pritom šplhala k úrovni 100 miliónov Sk.
Aj pred večerným opatrením súdu, ku ktorému došlo na základe žaloby o nezákonnosti štrajku zo strany oboch železničných spoločností - Železníc SR a Železničnej spoločnosti, dochádzalo k prvým "trhlinám" v celistvosti štrajkových aktivít. Niektoré pracoviská prestali štrajkovať už skôr, napríklad Haniska pri Košiciach, prekladisko Čierna nad Tisou či petržalská stanica, ktorá vypravovala vlaky do Viedne.