Bratislava 3. februára (TASR) - Prezídium Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR odporúča ukončiť časovo neobmedzený štrajk železničiarov najneskôr do 24.00 h dnešného dňa a následne zabezpečiť plynulosť železničnej osobnej a nákladnej dopravy.
Po podvečernom rokovaní prezídia AZZZ to uviedol viceprezident asociácie Jozef Kollár. AZZZ zároveň odporúča na nevyhnutne potrebný čas - približne 2 mesiace - pokryť náklady na prevádzku osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach (určených na zastavenie), napríklad z prostriedkov Fondu zamestnanosti s následným riešením príslušných kompenzácií. "Vylúčili sme použitie prostriedkov schodkového štátneho rozpočtu na rok 2003," doplnil J. Kollár.
Asociácia zároveň odporúča využiť vzniknutý časový priestor (do konca marca) na riešenie hlavného predmetu sporu - zrušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach. Má sa podľa nej rokovať na úrovni zástupcov zamestnávateľov, odborových centrál, územných samospráv a Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR o legislatívnom a finančnom riešení organizácie železničnej osobnej dopravy. Zamestnávatelia zároveň neodporúčajú použiť akékoľvek formy politického a ekonomického násilia: riešenie musí zodpovedať princípom demokracie, charakteristickým pre Slovensko ako kandidátsku krajinu EÚ, zdôraznil J. Kollár.
V prípade posunu rokovaní budú zamestnávatelia ako strana, ktorá je štrajkom najviac postihnutá, iniciovať zvolanie predsedníctva Rady hospodárskej a sociálnej dohody (RHSD), ktoré má právo zvolať plenárne zasadnutie RHSD s tým, "že tieto záležitosti by sa dohodli, dorokovali na tripartite a stali by sa tak záväzné pre všetky tri strany sociálneho partnerstva". Problematickou však podľa J. Kollára môže byť skutočnosť, že nie všetky štrajkujúce odborárske združenia sú členmi Konfederácie odborových zväzov. "Tu môže byť problém, aby aj KOZ docielila spoločný postup," povedal.
V súčasnosti podniky podľa J. Kollára nevyčísľujú škody, ktoré im vznikajú v dôsledku štrajku. "Momentálne sa podniky zaoberajú tým, ako udržať v chode výrobu, ako zabezpečiť suroviny, pretože časť surovín sa dá presmerovať na cestnú dopravu, ale nie všetky, napríklad nebezpečné chemické látky, okrem iných chlór," vysvetlil J. Kollár. Problém pritom môže podľa neho nastať aj s odsunom výrobkov zo Slovnaftu, pretože to sú tisíce ton výrobkov pre zásobovanie celého Slovenska. Prvoradým záujmom v súčasnosti je udržať rafinériu v chode. Ako ďalej doplnil, Duslo Šaľa presmerovalo časť svojej expedície na riečnu prepravu.
Tieto náhradné riešenia však môžu podľa J. Kollára navýšiť náklady, pretože niektoré druhy dopravy sú drahšie ako železničná a navyše "každý si nechá zaplatiť, keď urýchlene pristaví cisternu". Prvoradým cieľom asociácie je spojazdniť dopravu a oživiť činnosť podnikov - čiže zásobovanie surovinami a odsun výrobkov, zdôraznil na záver J. Kollár.