Nadchádzajúce mesiace budú pre Volkswagen rozhodujúce

Nového šéfa koncernu Matthiasa Müllera čaká ťažká úloha.

Šéf americkej dcéry VW Michael Horn.(Zdroj: TASR/AP)

WOLFSBURG. Volkswagen mal dlhé roky problémy uspieť v USA, v krajine veľkých pickupov a terénnych áut.

Len čo sa však v tomto roku začala ukazovať zmena trendu, prišla aféra so zmanipulovanými emisiami. Informovala o tom agentúra DPA.

Ako vyzerajú šance VW teraz? "Nasledujúce dva, tri mesiace budú rozhodujúce," povedal analytik Jürgen Pieper z banky Metzler.

"Potom budeme vedieť odhadnúť, akú veľkú krízu zažije Volkswagen v USA." Dočasný zákaz predaja dieselových áut môže koncern zasiahnuť veľmi tvrdo, keďže práve tieto modely patrili k hlavným oporám VW.

Každé štvrté predané vozidlo v USA totiž bol práve diesel.

Otázka teraz znie, do akej miery poškodenie imidžu zasiahne aj benzínové verzie VW. "Tento švindeľ môže zničiť dôveru, ktorú si Volkswagen budoval celé roky," napísal renomovaný denník The New York Times.

Hnev tamojšej verejnosti sa pravdepodobne priamo obráti proti šéfovi americkej dcéry VW Michaelovi Hornovi. Už 8. októbra musí čeliť otázkam členov Kongresu.

Podobnú situáciu zažili aj najvyšší predstavitelia General Motors a Toyoty, ktorých si vyšetrovacie komisie Kongresu doslova ugrilovali do chrumkava. Pochopenia sa z tejto strany VW určite nedočká.

Aj bez aféry to mal Volkswagen v USA ťažké. Podľa odborníkov bola práve situácia za Atlantikom jedným z dôvodov pre spory medzi patriarchom Ferdinandom Piechom a teraz už bývalým šéfom koncernu Martinom Winterkornom.

Vplyvný šéf podnikových odborov Bernd Osterloh označil vlaňajšie výsledky predaja značky VW v USA za "katastrofickú udalosť".

Volkswagen bude musieť niečo podniknúť, keďže akékoľvek prípadné príjmy pohltia náklady na masové zvolávanie vozidiel, pokuty, honoráre právnikov a odškodné v rámci hromadných žalôb. "Mal by sa zvážiť úplný odchod osobných áut značky Volkswagen z USA," myslí si analytik NordLB Frank Schwope. Koncern pred rokom 2007 dlhé obdobie vykazoval v severnej Amerike straty, odvtedy výsledky hospodárenia v tomto regióne nezverejňuje.

Naproti tomu Pieper považuje podobný radikálny krok za predčasný. "Možnosť by to bola v prípade, že situácia zatlačí VW do kúta," myslí si analytik. Podľa neho si takáto veľká automobilka nemôže dovoliť opustiť USA. Problémy spôsobila koncernu pomýlená stratégia, resp. snaha nanútiť kupcom to, o čo nemajú záujem. "Stačí rozpoznať, čo americký kupec chce," hovorí Pieper.

"A to sú veľké autá. SUV a pickupy a na masovom trhu nie príliš drahé. VW to príliš dlho ignoroval." Porsche a Audi, ktoré patria do koncernu, slávia v USA úspechy.

V septembri dokázal VW medziročne zvýšiť predaj v USA len o 0,6 %. Americkému trhu sa pritom darí ako už dávno nie a konkurenčné automobilky vykazujú dvojciferný rast predaja. Navyše nové autá za Atlantikom sa kupujú priamo z dvora predajcov, a nie ako v Nemecku, kde sa najprv vozidlo objedná vo fabrike.

Nového šéfa koncernu Matthiasa Müllera čaká ťažká úloha. Reorganizovať spoločnosť a obnoviť dôveru zákazníkov nielen v USA. Dozorná rada od neho žiada, aby odcestoval do USA a verejne sa ospravedlnil ešte predtým, ako si ho pozvú na vypočúvanie do Kongresu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 970
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 859
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 101
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 330
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 253
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 951
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 664
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 664
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 486
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop