Škandál Volkswagenu môže ovplyvniť aj Slovensko

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky.

Škandál VW môže ovplyvniť aj stredoeurópsky región.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Povesť spoločnosti Volkswagen pre podvádzanie v emisných testoch naftových motorov v ostatných dňoch veľmi utrpela.

Vo svojej aktuálnej analýze to konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface. Škandál môže mať podľa nej vplyv nielen na udržanie si svetového prvenstva automobilky v počte vyrobených kusov, ale aj jej celkovú výrobu v krajinách vrátane strednej Európy a Slovenska.

Pokles dopytu

Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.

"Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 percent. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov," upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.

Poškodený imidž

Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. "VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky," domnieva sa Sielewicz.

Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.

Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer päť percent celkového výkonu ekonomiky a približne 18 percent exportu.

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.

Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým Sslovensko produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35.

V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel deväť percent celkovej výroby v Česku a 12,6 percenta v prípade Slovenska.

Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 25 878
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 193
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 964
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 385
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 393
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 731
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 929
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 350
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 104
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 889

Téma: Autá Volkswagen


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš podáva trestné oznámenie vo veci Slovenských brancov

Minister chce, aby prokuratúra preskúmala činnosť organizácie.

Autorská strana Matúša Krčmárika

K riešeniu utečencov sme neprispeli ničím a ešte sa tým chválime

Po rokoch hovoríme stále to isté.

PRIEVIDZA

V Zemianskych Kostoľanoch sa zrazil vlak s nákladiakom

Vo vlaku bolo takmer šesťdesiat cestujúcich.

Neprehliadnite tiež

Čínsky internetový obchod JD.com plánuje expanziu na európsky trh

JD.com je druhý najväčší internetový obchod v Číne

Na Slovensku sa vlani spotrebovalo najviac elektriny v histórii

Slovensko zaznamenalo vysoký dovoz elektriny zo zahraničia.

Pracovníci zabezpečujúci potravinovú bezpečnosť chcú zmeny v odmeňovaní

Petíciu Za dôstojné platy podali 8. februára tohto roka.

Ryanair prepravil cestujúcich z Budapešti na Kanárske ostrovy bez batožiny

Dôvodom prepravy bez batožiny malo byť preťažené lietadlo.

Slovensko je siedmou najlacnejšou krajinou Európskej únie

Ceny tovarov a služieb v únii sú až o 45 percent vyššie ako na Slovensku.