Škandál Volkswagenu môže ovplyvniť aj Slovensko

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky.

Škandál VW môže ovplyvniť aj stredoeurópsky región.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Povesť spoločnosti Volkswagen pre podvádzanie v emisných testoch naftových motorov v ostatných dňoch veľmi utrpela.

Vo svojej aktuálnej analýze to konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface. Škandál môže mať podľa nej vplyv nielen na udržanie si svetového prvenstva automobilky v počte vyrobených kusov, ale aj jej celkovú výrobu v krajinách vrátane strednej Európy a Slovenska.

Pokles dopytu

Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku.

Článok pokračuje pod video reklamou

Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.

"Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 percent. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov," upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.

Poškodený imidž

Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. "VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky," domnieva sa Sielewicz.

Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.

Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer päť percent celkového výkonu ekonomiky a približne 18 percent exportu.

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.

Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým Sslovensko produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35.

V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel deväť percent celkovej výroby v Česku a 12,6 percenta v prípade Slovenska.

Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 325
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 830
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 990
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 605
  5. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 8 971
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 372
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 5 046
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 762
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 373
  10. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 3 366

Téma: Autá Volkswagen


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hamšík vypadol z Ancelottiho zostavy, o odchode neuvažuje

Nerozumiem, odkiaľ tieto správy pochádzajú, odbil tvrdenia agent Petráš.

Blog Radovana Bránika

Synovia Detvy, Bytes a ďalší z kola von

Ľudia z pozadia firmy BYTES sa v obave z negatívnej publicity ozvali.

ROZHOVOR S DAVIDOM ENGELSOM - FÓRUM

Belgický historik: Čaká nás čo Rimanov v prvom storočí pred Kristom

K vláde majú prísť autoritárske režimy.

Neprehliadnite tiež

Argentína sa ponára hlbšie do krízy, počet chudobných stúpa

Problémy krajiny však tvrdo zasiahli najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva.

ECB bude podľa guvernéra Deutsche Bundesbank čeliť prekážkam pri normalizácii menovej politiky

Rozvíjajúce sa krajiny začínajú cítiť dôsledky zvyšovania úrokových sadzieb v USA.

Burza Wall Street pokračovala v prelamovaní rekordov aj v piatok

Lídrom na indexe Dow Jones bola akcia McDonald's, ktorá vzrástla o 2,8 percenta.

Diaľničiari predĺžili termín na predkladanie ponúk na výstavbu úseku R2

Rozhodujúcim kritériom pri výbere víťaza už nebude iba cena.

Podniky v juhovýchodnej Ázii profitujú z obchodnej vojny medzi USA a Čínou

Firmy prehodnocujú svoje podnikanie v USA a v Číne.