Škandál Volkswagenu môže ovplyvniť aj Slovensko

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky.

Škandál VW môže ovplyvniť aj stredoeurópsky región.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Povesť spoločnosti Volkswagen pre podvádzanie v emisných testoch naftových motorov v ostatných dňoch veľmi utrpela.

Vo svojej aktuálnej analýze to konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface. Škandál môže mať podľa nej vplyv nielen na udržanie si svetového prvenstva automobilky v počte vyrobených kusov, ale aj jej celkovú výrobu v krajinách vrátane strednej Európy a Slovenska.

Pokles dopytu

Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku.

Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.

"Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 percent. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov," upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.

Poškodený imidž

Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. "VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky," domnieva sa Sielewicz.

Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.

Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer päť percent celkového výkonu ekonomiky a približne 18 percent exportu.

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.

Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým Sslovensko produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35.

V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel deväť percent celkovej výroby v Česku a 12,6 percenta v prípade Slovenska.

Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 485
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 285
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 344
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 613
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 597
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 353
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 551
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 518
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 926
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

EKONOMIKA

Nechce sa vám chodiť po obhliadkach? Pozrite sa na byty cez okuliare

Developeri ponúkajú špeciálne okuliare.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop