SME
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Škandál Volkswagenu môže ovplyvniť aj Slovensko

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky.

Škandál VW môže ovplyvniť aj stredoeurópsky región.Škandál VW môže ovplyvniť aj stredoeurópsky región. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Povesť spoločnosti Volkswagen pre podvádzanie v emisných testoch naftových motorov v ostatných dňoch veľmi utrpela.

Vo svojej aktuálnej analýze to konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface. Škandál môže mať podľa nej vplyv nielen na udržanie si svetového prvenstva automobilky v počte vyrobených kusov, ale aj jej celkovú výrobu v krajinách vrátane strednej Európy a Slovenska.

Pokles dopytu

Ako sa uvádza v analýze, Volkswagen sa len nedávno stal najväčším výrobcom automobilov na svete a keďže škandál nezasiahne len dotknutý typ naftového motora s označením EA189, ale aj iné značky a celú skupinu, negatívne dôsledky by mohli ohroziť jej postavenie v rebríčku.

Skryť Vypnúť reklamu

Coface pripomenula, že do skupiny VW patrí 12 značiek zahŕňajúcich motorky, autobusy, osobné, luxusné a nákladné autá.

"Škandál už po jeho vypuknutí spôsobil pokles trhovej hodnoty VW o 30 miliárd eur, čo bolo dôsledkom pádu cien akcií o 30 percent. Najvážnejším dôsledkom je však pokles dopytu po osobných autách skupiny, pričom v niektorých krajinách už dokonca došlo k pozastaveniu predajov," upozornil ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu Gregorz Sielewicz.

Poškodený imidž

Kauza podľa neho poškodila aj iné nemecké automobilové značky, čo sa prejavilo poklesmi ich trhových hodnôt. Stále pritom nie je jasné, či aj ostatní výrobcovia využívali podobné nelegálne zariadenia. "VW nepochybne urobí potrebné kroky na dodržanie emisných štandardov a obnovenie dobrej povesti značky. Zaznamená však prepad predaja, čo sa zrejme rozšíri aj na ostatné nemecké značky," domnieva sa Sielewicz.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj preto Coface ponecháva hodnotenie rizika západoeurópskeho automobilového sektora ako vysoké.

Spoločnosť vyčíslila, že automobilový priemysel tvorí v Nemecku takmer päť percent celkového výkonu ekonomiky a približne 18 percent exportu.

Škandál s falošnými emisiami podľa analýzy výrazne poškodí imidž nemeckej kvality a môže sa rozšíriť aj na iné ekonomiky závislé od výkonu nemeckého automobilového sektora vrátane krajín strednej a východnej Európy.

Coface poukázala na to, že Slovensko a Česko patria medzi 20 najväčších výrobcov áut na svete a výroba áut tvorí výraznú časť ich ekonomík. Kým Sslovensko produkuje 180 a ČR 108 áut na 1000 obyvateľov, priemer v EÚ je len 35.

V roku 2013 predstavovala výroba vozidiel deväť percent celkovej výroby v Česku a 12,6 percenta v prípade Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Sielewicz predpokladá, že negatívny dosah čaká aj dodávateľov súčiastok a lokálne firmy, ktoré s globálnymi výrobcami spolupracujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  2. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  3. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  9. Home (ale aj) Office
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  1. Poznanie
  2. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  7. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  8. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  9. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  10. MetLife je jednou z najsilnejších poisťovní
  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 29 525
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 336
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 320
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 15 732
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 547
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 12 021
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 383
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 354
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 10 036
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan (vľavo) a Sam Bennett na Tour de France 2020.

Odfotili pľúcne bunky napadnuté koronavírusom

Vírus sa šíri závratnou rýchlosťou.

Cynická obluda

Bezpečnostné opatrenia v Slovane

Výstavná skriňa slovenského hajlovania po neúspechu v Lige majstrov vypadla aj z Európskej ligy.

Neprehliadnite tiež

Trumpova administratíva zakáže aplikácie WeChat a TikTok

Americké firmy nebudú môcť distribuovať WeChat ani TikTok.

Ilustračné foto

Krajniak navrhuje zmeny v tripartite aj pri gastrolístkoch

Zamestnancov aj zamestnávateľov majú zastupovať najmenej tri subjekty.

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak (Sme rodina).

Rezort pôdohospodárstva odporúča osiať jednou plodinou maximálne 50 hektárov

Ministerstvo reaguje na požiadavky ochranárov na zvýšenie biodiverzity.

Ilustračná fotografia.

Únia musí viac rozložiť svoje obchodné vzťahy, tvrdí nemecký minister

Únia by mala byť podľa nemeckého ministra menej závislou od ázijských dodávateľov.

Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier.