Škandál Volkswagenu sa týka aj Slovenska. Problém môžu mať desaťtisíce áut

Na emisný škandál automobilky nemeckého koncernu sa prišlo v polovici septembra.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Emisná kauza Volkswagenu sa týka i Slovenska. Podľa oficiálnych dovozcov by mohol problémový softvér zasiahnuť viac ako 46-tisíc áut. Denníku SME to potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Toto číslo ešte nezohľadňuje počet áut, ktoré si ľudia doviezli individuálne zo zahraničia," dodal Kóňa.

Týka sa i vášho auta?

Podľa redaktora portálu auto.sme.sk Michal Švančaru je najpravdepodobnejšie, že najväčší podiel bude z toho tvoriť Škoda. Rovnaký názor má i analytik Martin Jesný.

Ktorých áut sa to týka?

Volkswagen

Polo, Jetta, Beetle, Golf, Passat, Caddy, Touran, Sharan, Tiguan, Amarok, Transporter

AUDI

A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT

SEAT

Ibiza, Leon, Altea, Altea XL, Toledo, Exeo, Alhambra

ŠKODA

Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Yeti, Superb

"Možno očakávať, že najpočetnejšie zastúpenie bude mať Škoda a Volkswagen. Škoda je u nás stále vnímaná ako domáca značka a nemálo ľudí podľa toho nakupuje. Volkswagen je tiež veľmi silný," dodal analytik.

Týka sa problém i vášho auta? Odpoveď na to ľahko nezistíte. Kým informácie o type motora získate z viacerých zdrojov, ako napríklad zo servisnej knižky, tak informáciu o tom, či automobilka nainštalovala softvér, už nie.

Treba sa pozrieť napríklad do servisnej knižky, zvyčajne sa uvádza aj pri rozvodoch alebo na štítku pri rezervnom kolese.

Fakt, že máte tento motor v systéme, nemusí však znamenať, že Volkswagen do vášho auta namontoval aj problémový softvér.

Majitelia takýchto áut podľa právnika Igora Augustiniča z advokátskej kancelárie bpv Braun Partners by ich mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si vrátenie peňazí.

„Vždy platí všeobecný princíp, nech kupujem čokoľvek, že keď mi predávajúci povie, že táto vec má tieto konkrétne vlastnosti a toto vyhlásenie sa ukáže nepravdivým, v krajnom prípade to môžem riešiť aj odstúpením od zmluvy,“ uviedol Augustinič. Ide však iba o teoretickú rovinu. Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne.

Problematické by tiež v prípade odstúpenia od zmluvy mohli byť lehoty. Podvodný softvér sa totiž nachádza v autách vyrobených od roku 2009 do roku 2014. Zo zákona však vo všeobecnosti platí iba dvojročná záruka. Predajcovia áut však zvyknú túto záruku predlžovať.

Ministerstvo čaká

Rezort Jána Počiatka zatiaľ neodpovedá, čo bude robiť. Ako povedal Kóňa, Slovensko čaká na schvaľovacie úrady členských štátov, ktoré udelili typové schválenie pre problémové autá.

"Slovenská republika tieto európske typové schválenia neudelila, preto nemôže v danej veci konať," dodal hovorca rezortu.

Nemecký koncern v stredu predstavil svoje plány, ako chce emisný škandál riešiť. Dotknutých zákazníkov najprv bude informovať, že emisné vlastnosti ich áut v blízkej budúcnosti upraví.

"Akčný plán predpokladá, že Volkswagen a ďalšie dotknuté značky koncernu v októbri predstavia príslušným orgánom technické riešenia a konštrukčné opatrenia. Majitelia dotknutých vozidiel budú v najbližších týždňoch a mesiacoch o predmetnom informovaní," píše nemecká automobilka.

Ako ďalej dodala, všetky dotknuté značky koncernu vytvoria národné internetové stránky, na ktorých budú zákazníkov informovať o aktuálnom stave veci.

Už je teraz je isté, že na približne piatich miliónoch áut značky Volkswagen z celkového počtu 11 miliónov sa budú musieť prijať servisné opatrenia.

"Tieto vozidlá určitých modelových rokov a modelov ako napríklad Volkswagen Golf šiestej generácie, Volkswagen Passat siedmej generácie a Volkswagen Tiguan prvej generácie sú vybavené naftovým motorom typu EA 189," dodáva koncern.

V polovici septembra

Na emisný škandál nemeckej automobilky prišli zamestnanci z amerického Federálneho úradu na ochranu životného prostredia v polovici septembra. Za tento škandál hrozí nemeckému koncernu pokuta vo výške približne 18 miliárd dolárov.

Vtedy sa predpokladalo, že autá môžu až 40–násobne prekračovať limity na vypúšťanie škodlivín do ovzdušia.

Tesne po vypuknutí kauzy nemecký koncern priznal, že problém sa týka 11 miliónov vozidiel, hoci pôvodne malo ísť o približne o pol milióna áut.

Na zozname s problémovým softvérom sú viaceré značky, ktoré koncern vyrába. Ide o značky Seatu, Škody či Volkswagenu.

Za tento škandál hrozia Američania Volkswagenu miliardovou pokutou. Automobilka stratila i na svojej hodnote, keď sa jej akcie prepadli skoro o polovicu.

Vo svojej funkcii na pozícii šéfa nemeckého koncernu následne skončil Martin Winterkorn. Novým šéfom firmy sa stal šéf Porsche Matthias Müller.

Ďalšie dosahy

Emisný škandál Volkswagenu má však i ďalšie dosahy. Neprepadli sa len jeho akcie, ale aj akcie niektorých drahých kovov.

"Kauza Volkswagenu má vplyv konkrétne na cenu platiny," vraví nezávislá analytička Eva Mahdalová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 243
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 826
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 791
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 577
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 924
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 895
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 768
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 578
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 571
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 489

Téma: Medzinárodný menový fond


Článok je zaradený aj do ďalších tém Štrajk vo Volkswagene, Slovensko, Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.