Štát vyhral nad schránkou z Cypru, železnice nemusia platiť 52 miliónov

Cyperská firma žaluje železničné firmy v súvislosti so zmluvou o vývoji nového typu lokomotívu, ktorú podpísali manažéri štátnych železníc v roku 1995 za vlády Vladimíra Mečiara.

Vladimír Mečiar. (Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

TEXT: Adam Valček

Železničná spoločnosť Slovensko a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia nemusia zaplatiť 52 miliónov eur cyperskej schránkovej firme Lancillon Limited s nejasnými vlastníkmi.

Sudkyňa, ktorá peniaze schránkovej firme prisúdila, bola zaujatá. Rozhodol o tom Krajský súd v Bratislave.

Lancillon Limited peniaze žiadal na základe kúpenej pohľadávky od spoločnosti Martinská mechatronická, s ktorou železničné spoločnosti v minulosti podpísali zmluvu na vývoj protypu lokomotívy a možnú dodávku 98 rušňov.

Denník SME má k dispozícii 17-stranové rozhodnutie, v ktorom sa Krajský súd v Bratislave priklonil na stranu železničných firiem.

Pôvodný rozsudok vydala v auguste 2013 sudkyňa Okresného súdu Bratislava III Miriam Repáková.

„Vo veci musí opätovne rozhodnúť nezaujatý zákonný sudca,“ odkázal krajský súd.

Ako sa to začalo

Repáková priznala 52 miliónov cyperskej schránke ako náhradu škody.

Železnice si totiž v 90. rokoch objednali prototyp rušňa od spoločnosti Martinská mechatronická a podľa tvrdení cyperskej firmy sa zaviazali odobrať ďalších 98 rušňov, ak by s prototypom boli spokojné.

Železnice dohodu o dodávkach rušňov spochybňujú.

Keď Martinská mechatronická skrachovala, pohľadávku voči železničným podnikom získala cyperská schránka Lancillon.

Hoci cenu pohľadávky stanovil znalec na 21-tisíc eur, Lancillon zažaloval na jej základe železničné firmy o 82 miliónov eur.

Privysoký zisk

Martinská mechatronická by podľa cyperskej firmy dosiahla takýto zisk, keby 98 rušňov železniciam dodala.

Jeho výšku pred súdom spochybnili traja znalci. Spoločnosť Lancillon podľa nich výrazne podhodnotila náklady na prípadnú výrobu rušňa.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.

Španielsko do roku 2050 vypadne zo skupiny najväčších svetových ekonomík

Vyššie pozície medzitým zaujmú mnohé z dnešných transformujúcich sa ekonomík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop