Štát vyhral nad schránkou z Cypru, železnice nemusia platiť 52 miliónov

Cyperská firma žaluje železničné firmy v súvislosti so zmluvou o vývoji nového typu lokomotívu, ktorú podpísali manažéri štátnych železníc v roku 1995 za vlády Vladimíra Mečiara.

Vladimír Mečiar. (Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

TEXT: Adam Valček

Železničná spoločnosť Slovensko a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia nemusia zaplatiť 52 miliónov eur cyperskej schránkovej firme Lancillon Limited s nejasnými vlastníkmi.

Sudkyňa, ktorá peniaze schránkovej firme prisúdila, bola zaujatá. Rozhodol o tom Krajský súd v Bratislave.

Lancillon Limited peniaze žiadal na základe kúpenej pohľadávky od spoločnosti Martinská mechatronická, s ktorou železničné spoločnosti v minulosti podpísali zmluvu na vývoj protypu lokomotívy a možnú dodávku 98 rušňov.

Denník SME má k dispozícii 17-stranové rozhodnutie, v ktorom sa Krajský súd v Bratislave priklonil na stranu železničných firiem.

Pôvodný rozsudok vydala v auguste 2013 sudkyňa Okresného súdu Bratislava III Miriam Repáková.

„Vo veci musí opätovne rozhodnúť nezaujatý zákonný sudca,“ odkázal krajský súd.

Ako sa to začalo

Repáková priznala 52 miliónov cyperskej schránke ako náhradu škody.

Železnice si totiž v 90. rokoch objednali prototyp rušňa od spoločnosti Martinská mechatronická a podľa tvrdení cyperskej firmy sa zaviazali odobrať ďalších 98 rušňov, ak by s prototypom boli spokojné.

Železnice dohodu o dodávkach rušňov spochybňujú.

Keď Martinská mechatronická skrachovala, pohľadávku voči železničným podnikom získala cyperská schránka Lancillon.

Hoci cenu pohľadávky stanovil znalec na 21-tisíc eur, Lancillon zažaloval na jej základe železničné firmy o 82 miliónov eur.

Privysoký zisk

Martinská mechatronická by podľa cyperskej firmy dosiahla takýto zisk, keby 98 rušňov železniciam dodala.

Jeho výšku pred súdom spochybnili traja znalci. Spoločnosť Lancillon podľa nich výrazne podhodnotila náklady na prípadnú výrobu rušňa.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, Čítanie+

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V nemocnici ho nesledovali, ako mali. Mal len tri roky a zomrel na cukrovku

Úrad pred dohľad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KOMENTÁRE

Čo čakať od Beblavého a štefunkovcov? Viac Európy

Môžeme očakávať, že budeme počuť viac kritiky Fica.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.