Štát vyhral nad schránkou z Cypru, železnice nemusia platiť 52 miliónov

Cyperská firma žaluje železničné firmy v súvislosti so zmluvou o vývoji nového typu lokomotívu, ktorú podpísali manažéri štátnych železníc v roku 1995 za vlády Vladimíra Mečiara.

Vladimír Mečiar. (Zdroj: SME/Tomáš Benedikovič)

TEXT: Adam Valček

Železničná spoločnosť Slovensko a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia nemusia zaplatiť 52 miliónov eur cyperskej schránkovej firme Lancillon Limited s nejasnými vlastníkmi.

Sudkyňa, ktorá peniaze schránkovej firme prisúdila, bola zaujatá. Rozhodol o tom Krajský súd v Bratislave.

Lancillon Limited peniaze žiadal na základe kúpenej pohľadávky od spoločnosti Martinská mechatronická, s ktorou železničné spoločnosti v minulosti podpísali zmluvu na vývoj protypu lokomotívy a možnú dodávku 98 rušňov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Denník SME má k dispozícii 17-stranové rozhodnutie, v ktorom sa Krajský súd v Bratislave priklonil na stranu železničných firiem.

Pôvodný rozsudok vydala v auguste 2013 sudkyňa Okresného súdu Bratislava III Miriam Repáková.

„Vo veci musí opätovne rozhodnúť nezaujatý zákonný sudca,“ odkázal krajský súd.

Ako sa to začalo

Repáková priznala 52 miliónov cyperskej schránke ako náhradu škody.

Železnice si totiž v 90. rokoch objednali prototyp rušňa od spoločnosti Martinská mechatronická a podľa tvrdení cyperskej firmy sa zaviazali odobrať ďalších 98 rušňov, ak by s prototypom boli spokojné.

Železnice dohodu o dodávkach rušňov spochybňujú.

Keď Martinská mechatronická skrachovala, pohľadávku voči železničným podnikom získala cyperská schránka Lancillon.

Hoci cenu pohľadávky stanovil znalec na 21-tisíc eur, Lancillon zažaloval na jej základe železničné firmy o 82 miliónov eur.

Privysoký zisk

Martinská mechatronická by podľa cyperskej firmy dosiahla takýto zisk, keby 98 rušňov železniciam dodala.

Jeho výšku pred súdom spochybnili traja znalci. Spoločnosť Lancillon podľa nich výrazne podhodnotila náklady na prípadnú výrobu rušňa.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3VKF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3VKF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, Čítanie+

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Aké autá sa vyrábali v bratislavskom Volkswagene? (fotogaléria)

V závode sa aktuálne produkuje sedem modelov.

Výrobné priestory závodu Volkswagen Slovakia.

Česko upustí od plošnej kontroly poľského mäsa, Slovensko chce väčšie záruky

Eurokomisia český postoj kritizuje ako diskriminačný na jednotnom trhu EÚ.

Ilustračné foto

Zomrel známy americký ekonóm Alan Krueger

Bol expertom na pracovný trh a predovšetkým na dosah minimálnej mzdy, dožil sa 58 rokov.

Alan Krueger.

Slovenka organizuje kluby aj v Kočnerovom hoteli

Priestory sú vraj vecou organizátorov.

Residence Hotel & Club prevádzkuje firma, ktorej je Marian Kočner polovičný majiteľ.

Bratislavský Volkswagen prepúšťa ľudí. Aká budúcnosť ho čaká

Nemecký koncern preinvestoval na Slovensku miliardy eur.

Ilustračné foto.