SME
Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Banskobystrický kraj víta príchod autobusov RegioJet-u

Nové firmy vraj môžu priniesť skutočné konkurenčné prostredie a ukázať na neefektívne hospodárenie "zabehnutých" firiem.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) víta príchod súkromných dopravcov do verejne autobusovej dopravy, pretože len nové firmy môžu priniesť skutočné konkurenčné prostredie a ukázať na neefektívne hospodárenie "zabehnutých" firiem. Pre TASR to konštatoval riaditeľ Úradu BBSK Milan Uhrík.

"Zmluvy s vysúťaženými verejnými dopravcami SAD Lučenec a SAD Zvolen, ktoré už sedem rokov zabezpečujú verejnú autobusovú dopravu na území BBSK, považujeme pre kraj za veľmi nevýhodné. Ako principiálny problém vnímame fakt, že zmluvy sú koncipované tak, že motivujú verejných dopravcov vytvárať stratu, ktorá im bude za každých okolností preplácaná," uviedol Uhrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Predražené nákupy dopravcov

BBSK poukazuje i na predražené nákupy autobusov u týchto dopravcov. "Pre zaujímavosť sme skúsili inkognito osloviť predajcov autobusov so žiadosťou o cenovú ponuku na kúpu jedného autobusu a boli sme prekvapení, keď nám ponúkli približne o tretinu nižšiu cenu, než za akú nakupujú autobusy vo verejných obstarávaniach vo veľkých množstvách SAD-ky. Po tom, čo sme prezradili našu identitu, však predajcovia autobusov s nami ďalej odmietli komunikovať," vysvetlil Uhrík.

Podľa neho na čudné praktiky poukázali aj viaceré kontroly, ktoré kraj u týchto dopravcov vykonal.

"Pre ilustráciu aspoň jeden príklad. SAD Lučenec prenajíma všetky plochy svojich autobusov za pár stoviek eur mesačne schránkovej reklamnej agentúre, ktorej tržby sú podľa verejne dostupných účtovných výkazov rádovo v miliónoch eur. Žiaľ, nepodarilo sa nám danú reklamnú agentúru skontaktovať, nakoľko sme nenašli jej firemné sídlo a ani žiadnu webstránku. Na firmu, ktorá zarába milióny eur, je to minimálne čudné. V každom prípade, čoskoro budeme verejnosť informovať o výsledkoch našich zistení v tejto kauze," zdôraznil Uhrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémy s akceptáciou dopravy

Ako upozornil, ukážkovým príkladom vzťahov existujúcich a nových dopravcov sú problémy spojené s akceptáciou autobusovej dopravy spoločnosti RegioJet.

Tento dopravca sa pokúšal získať licencie v Nitrianskom a Bratislavskom kraji, ale ani v jednom prípade nepochodil.

"Následne sa RegioJet obrátil so žiadosťou o vydanie licencie aj na vedenie BBSK. Po overení, že dané linky RegioJet-u nebudú v súbehu s verejnými linkami, čiže nebudú "kradnúť" cestujúcich verejným dopravcom SAD Zvolen a SAD Lučenec, sa predseda BBSK rozhodol tomuto dopravcovi vydať licenciu. Jeho príchod priniesol do autobusovej dopravy skutočné konkurenčné prostredie, jednak v cene, ale aj v kvalite ponúkaných služieb. Je však zrejmé, že niekomu prekáža fakt, že RegioJet narušil rozdelenie dopravných území a ziskov," konštatoval Uhrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako poznamenal v súvislosti s protestmi prokurátora a licenciou vydanou zo strany BBSK, ak bude treba, kraj bude RegioJet-u vydávať licencie dovtedy, kým v oblasti verejnej dopravy nezavládne transparentnosť a konkurenčný boj.

"Naším cieľom je efektívne fungujúca verejná doprava. Odmietame brať ohľady na kamarátske kšefty záujmových skupín, ktoré už desiatky rokov rozkrádajú Slovensko," dodal Uhrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  4. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  5. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Reverzné inžinierstvo na FVT
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  4. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  5. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  6. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  7. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 748
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 154
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 16 421
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 979
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 774
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 975
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 434
  8. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 094
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 917
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 5 219
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 373-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 798 obetí.

5 h
Cynická obluda

Žiadny rozdiel

Dlho sa tu budovala dilema, že buď Matovič alebo Fico, ale v skutočnosti sa Igor pomeriava s niekým iným.

Koronavírus na Slovensku: Návštevníci si prezerajú tovar v obchodnom dome Ikea.

Plavárne zvažujú, či sa im oplatí otvoriť.

15 h

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Andrej Doležal.

Záujemcovia môžu získať príspevok do 8 800 eur.

13m

Iba tretina top manažérov verí, že sa ich firma vráti do normálneho režimu už v roku 2021.

44m
Ilustračné foto

Prvýkrát sa stalo, že počet ponúk v informačných technológiách presiahol hranicu 3000.

58m
Michal Kaščák. Cieľom organizátorov na čele s Michalom Kaščákom je pripraviť festival umelecky vyvážený.

Festival Pohoda hľadá alternatívne riešenie.

1 h