Najlukratívnejšia pre dopravcov je dotovaná vlaková doprava

Rezort dopravy predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Liberalizácia železničnej dopravy, čiže príchod súkromných dopravcov na trate prináša cestujúcim lepšie a kvalitnejšie služby a zvyšuje záujem o verejnú dopravu.

A to či už v rámci štátom dotovanej dopravy alebo nedotovanej. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Potrebná výška dotácie

Ale z pohľadu dopravcov je podľa jej slov najlukratívnejšia štátom dotovaná doprava. "Vtedy ekonomické prežitie dopravcu nezávisí len od počtu a spokojnosti cestujúcich a tržieb, ale hlavne od výšky štátnej dotácie," opísala.

Zároveň však pri tomto type dopravy vznikajú pochybnosti, či štát neplatí za dotované vlaky príliš veľa. "Túto dilemu môžu vyriešiť súťaže, ktoré najlepšie ukážu, aká výška dotácie je naozaj potrebná," navrhla.

V rámci dotovanej dopravy sa pritom na Slovensku blíži prvá súťaž o vlakovú trať. Rezort dopravy totiž predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice.

"Podstatné je, aby súťaž na rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice bola férová a aby z nej vzišla reálna cena pre štát," uviedla Mertinková.

Liberalizácia dopravy viazla

Aj keď už na jednej dotovanej trati jazdí súkromný dopravca, súťaž o túto trať neprebehla. Spoločnosť RegioJet totiž dostala trať z Bratislavy do Komárna priamym zadaním. Podľa Mertinkovej tak liberalizácia dotovanej dopravy na Slovensku doteraz viazla.

"Štátna Železničná spoločnosť Slovensko momentálne zabezpečuje 97 % vlakových výkonov na základe priameho zadania," vyčíslila. V desaťročnej zmluve so štátom určenej na roky 2011 až 2020 sa pritom hovorí, že do súťaže môže ísť až 35 % výkonov.

"Sme v polčase tohto obdobia a štát iba rozbieha prvú súťaž na 3 % objednávaných výkonov," konštatovala.

Čo sa týka štátom nedotovanej vlakovej dopravy, ak sa v nej chcú dopravcovia presadiť, musia si vybrať trate, kde je dostatok cestujúcich a kde môžu očakávať dostatočné tržby. Musia nimi totiž pokryť náklady na prevádzku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 884
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 444
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 144
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 665
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 843
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 294
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 226
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 017
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 995
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 522

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Saganovi pomocníci čelili sizyfovskej úlohe. Čakali sme od seba viac, tvrdia

Pre trojicu slovenských cyklistov to bola náročná úloha.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.