SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Najlukratívnejšia pre dopravcov je dotovaná vlaková doprava

Rezort dopravy predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Liberalizácia železničnej dopravy, čiže príchod súkromných dopravcov na trate prináša cestujúcim lepšie a kvalitnejšie služby a zvyšuje záujem o verejnú dopravu.

A to či už v rámci štátom dotovanej dopravy alebo nedotovanej. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Potrebná výška dotácie

Ale z pohľadu dopravcov je podľa jej slov najlukratívnejšia štátom dotovaná doprava. "Vtedy ekonomické prežitie dopravcu nezávisí len od počtu a spokojnosti cestujúcich a tržieb, ale hlavne od výšky štátnej dotácie," opísala.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zároveň však pri tomto type dopravy vznikajú pochybnosti, či štát neplatí za dotované vlaky príliš veľa. "Túto dilemu môžu vyriešiť súťaže, ktoré najlepšie ukážu, aká výška dotácie je naozaj potrebná," navrhla.

V rámci dotovanej dopravy sa pritom na Slovensku blíži prvá súťaž o vlakovú trať. Rezort dopravy totiž predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice.

"Podstatné je, aby súťaž na rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice bola férová a aby z nej vzišla reálna cena pre štát," uviedla Mertinková.

Liberalizácia dopravy viazla

Aj keď už na jednej dotovanej trati jazdí súkromný dopravca, súťaž o túto trať neprebehla. Spoločnosť RegioJet totiž dostala trať z Bratislavy do Komárna priamym zadaním. Podľa Mertinkovej tak liberalizácia dotovanej dopravy na Slovensku doteraz viazla.

"Štátna Železničná spoločnosť Slovensko momentálne zabezpečuje 97 % vlakových výkonov na základe priameho zadania," vyčíslila. V desaťročnej zmluve so štátom určenej na roky 2011 až 2020 sa pritom hovorí, že do súťaže môže ísť až 35 % výkonov.

"Sme v polčase tohto obdobia a štát iba rozbieha prvú súťaž na 3 % objednávaných výkonov," konštatovala.

Čo sa týka štátom nedotovanej vlakovej dopravy, ak sa v nej chcú dopravcovia presadiť, musia si vybrať trate, kde je dostatok cestujúcich a kde môžu očakávať dostatočné tržby. Musia nimi totiž pokryť náklady na prevádzku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 192
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 975
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 8 878
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 932
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 114
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 955
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 498
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 670
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 553
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 154

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Violka Macáková. So smútkom na ňu spomína rodina, priatelia aj kolegovia.
Cynická obluda

Zadarmo nech ani farár nehrabe

Všetky politické promo aktivity musia byť objednané a hradené cez centrálu. Opakujem, cez centrálu.

Neprehliadnite tiež

Austrálska spoločnosť MetalsTech má záujem o ťažbu zlata pri Šturci

MetalsTech momentálne skúma projekt po technickej, právnej a finančnej stránke.

Ilustračné foto.

Počet poberateľov nezamestnaneckej dávky stúpa

Sociálna poisťovňa minulý mesiac vyplatila dávku 39,1 tisíca nezamestnaným.

Ilustračné foto

Ropa pre colnú vojnu naďalej oslabuje

Colná vojna medzi Čínou a USA trvá už viac ako rok.

Ilustračná fotografia.

Slovensko o ELA nepríde, kauza jej sídla je sporom medzi inštitúciami

Europarlament žaluje spôsob, akým sídlo ELA umiestnili do Bratislavy.

Ilustračné foto