Najlukratívnejšia pre dopravcov je dotovaná vlaková doprava

Rezort dopravy predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Liberalizácia železničnej dopravy, čiže príchod súkromných dopravcov na trate prináša cestujúcim lepšie a kvalitnejšie služby a zvyšuje záujem o verejnú dopravu.

A to či už v rámci štátom dotovanej dopravy alebo nedotovanej. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Potrebná výška dotácie

Ale z pohľadu dopravcov je podľa jej slov najlukratívnejšia štátom dotovaná doprava. "Vtedy ekonomické prežitie dopravcu nezávisí len od počtu a spokojnosti cestujúcich a tržieb, ale hlavne od výšky štátnej dotácie," opísala.

Zároveň však pri tomto type dopravy vznikajú pochybnosti, či štát neplatí za dotované vlaky príliš veľa. "Túto dilemu môžu vyriešiť súťaže, ktoré najlepšie ukážu, aká výška dotácie je naozaj potrebná," navrhla.

V rámci dotovanej dopravy sa pritom na Slovensku blíži prvá súťaž o vlakovú trať. Rezort dopravy totiž predbežne ohlásil vyhlásenie tendra na dopravcu, ktorý bude vypravovať vlaky na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice.

"Podstatné je, aby súťaž na rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice bola férová a aby z nej vzišla reálna cena pre štát," uviedla Mertinková.

Liberalizácia dopravy viazla

Aj keď už na jednej dotovanej trati jazdí súkromný dopravca, súťaž o túto trať neprebehla. Spoločnosť RegioJet totiž dostala trať z Bratislavy do Komárna priamym zadaním. Podľa Mertinkovej tak liberalizácia dotovanej dopravy na Slovensku doteraz viazla.

"Štátna Železničná spoločnosť Slovensko momentálne zabezpečuje 97 % vlakových výkonov na základe priameho zadania," vyčíslila. V desaťročnej zmluve so štátom určenej na roky 2011 až 2020 sa pritom hovorí, že do súťaže môže ísť až 35 % výkonov.

"Sme v polčase tohto obdobia a štát iba rozbieha prvú súťaž na 3 % objednávaných výkonov," konštatovala.

Čo sa týka štátom nedotovanej vlakovej dopravy, ak sa v nej chcú dopravcovia presadiť, musia si vybrať trate, kde je dostatok cestujúcich a kde môžu očakávať dostatočné tržby. Musia nimi totiž pokryť náklady na prevádzku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 122
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 832
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 140
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 108
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 020
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 550
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 325
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 806
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 546
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 963

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

BLOG INEKO

Diktatúru či vystúpenie z EÚ už chce menej ľudí

Ľudí odmietajúcich demokraciu či EÚ je stále značná menšina.

Neprehliadnite tiež

Česi si vlani zobrali hypotéky za rekordných vyše osem miliárd eur

K rekordnému záujmu o hypotéky prispeli, podobne ako na Slovensku, nízke úrokové sadzby a priaznivá ekonomická situácia domácností.

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop