SME
Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Otvorený list CŠV premiérovi M. Dzurindovi

Bratislava 2.februára (TASR) - Búrku nevôle medzi ľuďmi vyvolalo podľa Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železnici sobotňajšie ...

Bratislava 2.februára (TASR) - Búrku nevôle medzi ľuďmi vyvolalo podľa Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železnici sobotňajšie vystúpenie predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu, ktorým reagoval na štrajk železničiarov.

CŠV to dnes uviedol v otvorenom liste, adresovanom premiérovi. Podľa odborárov spontánne štrajkujúci železničiari prejavili slobodnú vôľu, keď sa rozhodli brániť svoje existenčné záujmy. "Takú jednotu, aká teraz medzi železničiarmi vládne, by nedokázal zinscenovať žiadny "odborársky boss"," uviedol CŠV v tomto liste.

Skryť Vypnúť reklamu

CŠV zásadne nesúhlasí s obvineniami, že štrajk je súčasťou mocenského boja, slúži záujmom ktorejkoľvek politickej strany, alebo má iné ciele, ako hájiť záujmy železničiarov v súvislosti s redukciou železničnej dopravy. Nesúhlas s rušením železničnej osobnej dopravy vyjadrilo svojím podpisom aj 65 000 občanov a 180 starostov miest a obcí.

CŠV nesúhlasí ani s interpretáciou, že výkony osobnej železničnej dopravy obmedzuje Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s. Štát si podľa výboru objednal menej výkonov v železničnej doprave, čím rozhodol o úrovni dopravnej obslužnosti územia. "Štát opätovne sklamal ako vlastník železničnej infraštruktúry, jediný akcionár ZSSK, ale i ako ich najväčší zákazník."

Rušenie osobnej železničnej dopravy podľa CŠV pravdepodobne zlikviduje nezanedbateľnú časť železničnej siete a naštartuje i proces ďalšieho obmedzovania výkonov v železničnej doprave. "Železničiari to vedia a oprávnene sa obávajú, že nepremyslené a nepripravené naštartovanie tohto procesu ich pripraví o prácu," uvádza sa ďalej v otvorenom liste premiérovi. Podľa CŠV štrajk nie je len o 460 prepustených železničiaroch, ale aj o tom, že železničiari majú zaplatiť príliš vysokú cenu za chyby iných nielen v roku 2003, ale aj v nasledujúcich rokoch. "Zmyslom požiadaviek nášho štrajku je, aby štát nepremyslene nerobil chyby, ktoré nebude možné napraviť."

Skryť Vypnúť reklamu

"Celá spoločnosť si je vedomá možných škôd, ktoré konflikt na železnici vyvoláva. Vina je, samozrejme, pripisovaná železničiarom." CŠV však zastáva názor, že k štrajku vôbec nemuselo dôjsť, ak by bolo s kým rokovať. "Zamestnávatelia nemajú dostatok prostriedkov ani možnosti rušeniu osobnej dopravy na železnici zabrániť. Minister Prokopovič má záujem rokovať o zrušení štrajku, nie o odstránení dôvodov štrajku. Vy, pán premiér, odmietate prijať zástupcov štrajkujúcich železničiarov. S kým máme rokovať o našich starostiach, obavách a krivde?" pýtajú sa odborári.

"Poraďte nám, ako sa môže hlas zástupcov slovenských železničiarov dostať k predsedovi vlády, ktorý ak neštrajkujeme, si naše názory nevšimne, a keď štrajkujeme, tak pod nátlakom nerokuje," uvádza sa v liste.

Skryť Vypnúť reklamu

V jeho závere CŠV vyslovil vieru, že predseda vlády v súčasnej patovej situácii preberie zodpovednosť a prispeje k vyriešeniu sociálneho konfliktu na železnici. "Keď ostane zachovaná osobná doprava v pôvodnom rozsahu, sme pripravení rokovať o ukončení štrajku," končí sa otvorený list premiérovi M. Dzurindovi, ktorý podpísali predseda CŠV Jozef Schmidt a podpredseda CŠV Milan Hošták.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  5. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  2. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  5. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  6. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  7. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  8. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  9. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  10. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 295
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 294
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 939
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 797
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 605
  6. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 170
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 147
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 110
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 2 850
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 189
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Policajný prezident Peter Kovařík.

Koaliční poslanci chcú vysvetlenia.


10 h
Kanoistovi Petrovi Gellemu sa nepodarilo zopakovať finále z Ria de Janeiro.

Olympijské hry sledujte minútu po minúte.


Sportnet a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Predseda predstavenstva spoločností Wüstenrot na Slovensku Marian Hrotka

Budúcnosť vidia v inom vysoko konkurenčnom segmente trhu.


11 h
Ilustračné foto

Číslo zahŕňa osobné, úžitkové autá aj autobusy.


TASR 11 h
Olympiádu v Tokiu poznačila pandémia.

Hry v Tokiu patria medzi najdrahšie v histórii.


13 h
Ilustračné foto

Spustenie semafora v blízkosti obce Ivanka pri Dunaji spôsobuje komplikácie.


TASR 14 h