BRATISLAVA. Nie je to ani len týždeň, čo sa prevalil škandál s automobilkou Volkswagen a už tu máme jeho pokračovanie. O emisiách klamala aj automobilka BMW.
Podľa meraní Medzinárodnej rady pre čistejšiu dopravu (ICCT) je problematické Vozidlo X3 xDrive 20d. To malo prekročiť limit európskej emisnej normy Euro 6 pre oxid dusíka až 11-násobne.
Informáciu priniesol nemecký motoristický časopis AutoBild, na Slovensku o tom ako prvý informoval týždenník Trend na svojom webe.
„Všetky namerané údaje naznačujú, že nejde len o problém Volkswagenu,“ tvrdí Peter Mock z ICCT.
Automobilka správu poprela
Motoristický časopis dodáva, že to, či okrem Volkswagenu používa aj nejaká ďalšia automobilka softvér, vďaka ktorému sú prekročenia limitov pri testoch nezistiteľné, sa zatiaľ nevie. Hovorca BMW prítomnosť takéhoto zariadenia v ich automobiloch vylúčil.
Automobilka BMW však poprela správy, že jeden z jej modelov prekračuje povolený limit pre emisie oxidu dusíka. Informovala o tom agentúra Reuters.
"Emisie sú rovnaké, keď sú autá na testoch alebo na cestách," povedal hovorca spoločnosti.
Spoločnosť tiež v oficiálnom vyhlásení uviedla, že nedostala žiadne výsledky a podrobnosti o teste, takže sa k nemu nemôže vyjadriť. Ale skontaktuje sa s ICCT a požiada o objasnenie celého prípadu.
Ako pre SME vysvetľuje analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný bude dôležité, aby regulátori prispôsobili emisné limity normálnej jazde. Dnes sa podľa neho môže stať, že autá síce emisné limity spĺňajú, no pri normálnej jazde sa správajú inak a limity nespĺňajú.
"Toto viac transparentné regulovanie môže zmeniť celý automobilový priemysel, autá v normálnej premávke splnia limity, no budú jazdecky zaujímavejšie. Možno budú automobilky musieť siahnuť po kreatívnom riešení, napríklad s využitím hybridných pohonov," dodáva Jesný.
Akcie klesajú
Rovnako ako pri Volkswagene aj akcie spoločnosti BMW po správach o prekročení emisnej normy klesli, a to o vyše sedem percent. Podľa analytika Sberbank Vladimíra Vaňa sa tak ocitli na tohtoročných minimách.
Akcie spoločnosti pritom začali padať už v stredu, vtedy bol dôvodom však ešte škandál Volkswagenu.
BMW shares fall on emissions concerns http://t.co/auW8Xa4jFp pic.twitter.com/dLusPsom1O
— Wall Street Journal (@WSJ) 24. Září 2015
Kauza Volkswagen: dopady sa rozširujú
Oveľa širší ako sa pôvodne zdalo je aj problém Volkswagenu.
Manipulácia s emisiami na dieselových autách sa podľa najnovších správ týka aj vozidiel dodávaných v Európe. Vyhlásil to spolkový minister dopravy Alexander Dobrindt. Informovala o tom agentúra DPA.
Podľa ministrových slov sa škandál zatiaľ týka vozidiel s 1,6- a 2-litrovými dieselovými motormi.
Volkswagen po vypuknutí škandálu v USA uviedol, že sa to týka približne 11 miliónov vozidiel po celom svete. Koncern do svojich dieselových áut inštaloval softvér, ktorý zaistil, že auto v prípade emisných testov zníži emisie oxidu dusíka.
V bežnej prevádzke softvér vypol systém na znižovanie emisií, ktoré potom výrazne prekračovali stanovené limity.
What is the #VW emissions scandal about? pic.twitter.com/G8dED0WJJV
— Agence France-Presse (@AFP) 24. Září 2015
Škandál Volkswagenu sa však nedotýka len automobiliek či ich subdodávateľov. Po prevalení kauzy zareagovali aj trhy. Akcie automobilky sa za dva dni prepadli o viac ako tretinu. Škandinávska banka Nordea vo štvrtok zase zakázala svojim obchodníkom, aby nakupovali akcie spoločnosti.
Hovorkyňa nedokázala povedať, dokedy bude zákaz platiť. Podľa švédskeho denníka Dagens Industri zákaz má byť na šesť mesiacov.
Okrem toho môže škandál Volkswagenu zasiahnuť aj nemeckú Bundesligu, informoval o tom americký denník The New York Times na svojom webe. Automobilka totiž ročne do nemeckého futbalu investuje stovky miliónov eur.
Nový šéf príde z Porsche?
V dôsledku škandálu v stredu odstúpil zo svojho postu šéf koncernu Martin Winterkorn. Nahradiť by ho mohol súčasný generálny riaditeľ automobilky Porsche Matthias Müller. Informovala o tom agentúra Bloomberg s odvolaním na zdroj oboznámený so situáciou.
Ako ďalej informuje portál handelsblatt.com Müller má najväčšiu šancu práce preto, že v konzorciu Volkswagenu, ktoré vyrába aj Porsche pôsobí už dlhé roky.
V úzkom výbere sú však podľa handelsblatt.comaj generálny riaditeľ Audi Rupert Stadler a šéf značky VW Herbert Diess. Rozhodnutie o novom šéfovi má padnúť v piatok.
Winterkorn nemusí byť jediný, kto odstúpil zo svojho postu. Jeden z členov dozornej rady Volkswagenu povedal, že očakáva rezignáciu ďalších ľudí. Informáciu priniesol portál Toronto Metro.
Reuters ďalej informovala, že podľa nemenovaného zdroja z Volkswagenu o funkciu prídu aj šéfovia oddelení výskumu a vývoja Audi a Porsche Ulrich Hackenberg a Wolfgang Hatz. Rovnako skončí svoje pôsobenie na pozícii výkonného riaditeľa VW pre USA Michael Horn.
Všetci budú odvolaní na schôdzke dozornej rady spoločnosti, ktorá sa uskutoční v piatok 25. septembra. O plánovanom odvolaní Hackenberga a Hatza už skôr informoval denník Bild. Volkswagen, ani Audi či Porsche sa k informácii nevyjadrili.
Výrobca Mercedesu je "čistý"
Hovorca Daimleru, ktorý vyrába luxusné vozidlá Mercedes-Benz, dnes (štvrtok) zase vyhlásil, že firma do svojich vozidiel nenainštalovala zariadenie, ktoré ovplyvňuje meranie hladiny emisií oxidu dusíka. A dodal, že Daimler dodržiava normy o emisiách po celom svete.