Emisný škandál Volkswagenu môže ohroziť nemeckú ekonomiku

Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Emisný škandál automobilového koncernu Volkswagen (VW) otriasol nemeckým priemyslom aj politikmi.

Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky. Informovala o tom agentúra Reuters.

Volkswagen je najväčšou nemeckou automobilkou a tiež jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. V Nemecku pre neho pracuje vyše 270.000 ľudí a ešte viac ľudí zamestnávajú subdodávatelia VW.

Generálny riaditeľ Martin Winterkorn už zaplatil za škandál s emisiami - rezignoval na svoj post. Ale priznanie Volkswagenu, že manipuloval s hodnotami emisií, pocítili aj ďalšie nemecké automobilky, ktoré strácajú dôveru klientov. Ekonómovia teraz vyhodnocujú vplyv škandálu na doposiaľ "zdravú" nemeckú ekonomiku.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Volkswagen sa nečakane stal najväčšou hrozbou pre rast nemeckej ekonomiky, väčšou ako grécka kríza," uviedol Carsten Brzeski, hlavný ekonóm ING. "Ak sa odbyt Volkswagenu v Severnej Amerike v nasledujúcich mesiacoch prepadne, nebude to mať vplyv len na tento koncern, ale aj na celú nemeckú ekonomiku," dodal.

Volkswagen vlani predal v USA takmer 600.000 áut, čo predstavuje približne 6 % z globálneho odbytu, ktorý dosiahol 9,5 milióna áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Čo spôsobí škandál Volkswagenu? (štyri otázky a odpovede)

Dôležité piliere

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) minulý týždeň obvinila VW, že do viacerých áut s dieselovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka.

Automobilke teraz hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur), čo je viac ako jej vlaňajší prevádzkový zisk.

A hoci má koncern odloženú hotovosť vo výške 21 miliárd eur, musí ešte počítať s nákladmi na odstránenie chybného softvéru, ktorý má namontovaných zhruba 11 miliónov áut po celom svete, a tiež s nákladmi na prípadné súdne spory s klientmi o odškodnenie, najmä v USA. Škandál vyvoláva obavy, že automobilka bude nútená rušiť pracovné miesta.

Nemecká vláda sa zase obáva vplyvu problémov VW na ďalšie automobilky, ako sú Daimler a BMW. Automobilový priemysel je totiž "dôležitým pilierom" ekonomiky.

Je lídrom v inováciách a zamestnáva množstvo ľudí. A práve táto závislosť od automobilového priemyslu môže podľa analytikov ohroziť rast nemeckej ekonomiky, ktorý by mal tento rok dosiahnuť 1,8 %.

Nemecké hospodárstvo sa už pritom musí vyrovnávať so spomaľovaním čínskej ekonomiky, kam smeruje veľká časť nemeckého exportu.

Stámiliónový export

Pokles predaja nemeckých automobiliek zasiahne aj ich subdodávateľov a jeho negatívny vplyv sa môže rozšíriť na celú ekonomiku.

V roku 2014 zamestnával automobilový sektor v Nemecku zhruba 775.000 ľudí. Okrem toho, automobilky a výrobcovia autokomponentov patria medzi najväčších nemeckých exportérov.

Hodnota exportu tohto sektora vlani prekročila 200 miliárd eur, čo zodpovedá takmer jednej pätine, teda 20 %, celkového nemeckého exportu.

Niektorí odborníci vidia v škandále aj iróniu. Nemecká ekonomika totiž bez problémov zvládla krízu eurozóny aj spomaľovanie čínskej ekonomiky, teda vonkajšie rizikové faktory. Je preto iróniou, že najväčšiu hrozbu pre ňu teraz predstavuje domáca firma.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  3. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 932
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 873
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 884
  4. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 13 477
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 12 749
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 592
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 983
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 307
  9. Klima efekt bez klimatizácie 2 966
  10. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 2 791

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Medzinárodný menový fond, Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pellegrini prebral Ficove témy, chce aj strop na dôchodky. Odborníkom sa nápad nepáči

Odborári si stretnutie s novým premiérom pochvaľovali.

KOMENTÁRE

Občania nemajú právo diktovať stranícku príslušnosť ministra

Na niektoré veci nestačí byť slušný, ale treba prejsť voľbami.

Neprehliadnite tiež

Remeta má stavať časť plynovodu na Poľsko. Podozrievajú ho z daňových únikov

Stavebná spoločnosť prešovského podnikateľa Dúha stavia tunel Višňové. V minulosti modernizovala aj električkové trate v Košiciach.

Pellegrini prebral Ficove témy, chce aj strop na dôchodky

Odborári si stretnutie s novým premiérom pochvaľovali.

Zmeny pravidiel o novom rozdeľovaní eurofondov sú nepotvrdené úvahy

Informácie z prostredia EK hovorili o presune eurofondov z krajín, ktoré nenapĺńajú hodnoty EÚ.

Komora potravinárov upozorňuje na zlú situáciu v odvetví

Potravinárska komora Slovenska predstavila víziu do roku 2030.