Bratislava 1. februára (TASR) - Predstavitelia Železničnej spoločnosti (ZSSK) a Železníc SR (ŽSR) a minister dopravy Pavol Prokopovič sú sklamaní neprijatím návrhu o obnovení nákladnej dopravy zo strany železničiarskych odborárov a trvaním na zastavení rozhodnutia o redukcii osobnej dopravy. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského sú šéfovia oboch spoločností a tiež P. Prokopovič pripravení rokovať aj v nočných hodinách.
"V priebehu dnešného dňa sa už naplnili všetky riziká štrajku. To znamená, že ZSSK stratila na tržbách minimálne 60 miliónov Sk a ŽSR 20 miliónov Sk. Vzhľadom na to, že každú hodinu straty narastajú, generálni riaditelia oboch spoločností i minister dopravy sú pripravení rokovať aj v nočných hodinách, ak bude mať ochotu Centrálny štrajkový výbor (CŠV)," uviedol M. Čikovský. Zatiaľ však od odborárov dostali len ich stanovisko, že neprijímajú návrh ZSSK. Ešte pred polnocou chce vedenie oboch spoločností vyzvať odborárov na ďalšie rokovanie.
ZSSK stále navrhuje umožniť záujemcom o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy s príslušnou licenciou uzatvoriť zmluvu medzi záujemcami a ZSSK o prenájme techniky, technológie, koľajových vozidiel. Navrhuje tiež zabezpečiť stretnutie ekonomických odborníkov z odborových centrál na železnici a ZSSK, ktorí prehodnotia analýzy nákladovosti, ktoré viedli ZSSK k redukcii osobnej dopravy na dotknutých tratiach ŽSR.
Ako ďalej M. Čikovský doplnil, Centrálnemu krízovému štábu železníc sa dnes podarilo zabezpečiť obnovenie prevádzky na širokorozchodnej trati, a tým z Ukrajiny prešli do Hanisky pri Košiciach dva nákladné vlaky s rudou pre US Steel a opačným smerom dva vlaky s prázdnymi vozňami. Zásobovanie US Steel bolo zabezpečené aj na trase Turňa nad Bodvou - Veľká Ida pri preprave vápenca.
Vzhľadom na to, že zamestnanci v Devínskej Novej Vsi neštrajkovali, ZSSK mohla pripraviť ucelený vlak s nákladom osobných automobilov z Volkswagenu, ktorý bol pripravený na odchod smerom do Rakúska cez Marchegg. Vypravenie vlaku sa však oddialilo, pretože medzičasom rušňovodič vstúpil do štrajku.
ZSSK na jednej strane pociťuje tlak odborových centrál, na druhej strane tlak firiem, ktorým dochádza materiál a suroviny. Napríklad Duslo Šaľa má zásoby len do pondelka, Kapa Štúrovo a CHZ Nováky len do nedele a Tepláreň Žilina a Martin majú zásoby ešte na 5 dní, doplnil M. Čikovský.
Železničiari vstúpili do štrajku v piatok hodinu pred polnocou. Železničná doprava na Slovensku je úplne paralyzovaná, pretože do štrajku sa zapojili všetky hlavné železničné uzly. Po 6-hodinovom ostrom štrajku v stredu ráno je v poradí druhý štrajk časovo neobmedzený. Všetky doterajšie rokovania odborárov a vedenia železníc ako aj ministra dopravy skončili neúspechom.