SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Štrajk železničiarov zatiaľ pokračuje

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú ...

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú o návrhu vedenia Železničnej spoločnosti (ZSSK) na obnovenie nákladnej dopravy. Na ďalšie rokovania s odborármi sú pripravení šéf ZSSK Pavol Kužma i minister dopravy Pavol Prokopovič. Štrajk zatiaľ prebieha bez incidentov. Všetky rokovania zatiaľ skončili bez dohody a posunu. Najbližšie sa chcú odborári vyjadriť k návrhu ZSSK o obnovení nákladnej dopravy teraz podvečer.

Železničná doprava v SR sa ochromila po tom, ako sa do štrajku zapojili všetky hlavné uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Situácia sa však podľa ZSSK od rána mierne zmenila, keď sa podarilo sprevádzkovať širokorozchodnú trať, na ktorej sa do štrajku zapojili dve stanice: Trebišov a Budkovce. Výpravcovia týchto staníc nakoniec ustúpili od štrajku a železnice tak mohli prepraviť z Ukrajiny dva nákladné vlaky s rudou pre U.S. Steel Košice a späť dva prázdne vlaky. V Devínskej Novej Vsi je pripravený vlak z Volkwagenu s nákladom automobilov do Rakúska, službukonajúci rušňovodič však vstúpil do štrajku a tak sa čaká na výmenu služieb. Päť naložených vlakov je pripravených na odchod aj v Slovnafte, zatiaľ ich stráži polícia.

ZSSK kontaktujú rôzne slovenské firmy a žiadajú o obnovenie prevádzky, pretože po vyčerpaní zásob materiálov a surovín majú ohrozenú výrobu. Okrem výrobných podnikov, ako napríklad Duslo Šaľa, ktorému zásoby vydržia do pondelka, či Kappy Štúrovo a Chemických závodov Nováky, ktoré majú zásoby do nedele, sa ozvali aj teplárne v Martine a Žiline, ktorých zásoby uhlia vystačia len do 5 dní.

Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Buranského prebieha štrajk bez incidentov. Hliadky kontrolujú stanice, ale predovšetkým koľajiská a odstavené vlakové súpravy. K žiadnym krádežiam zatiaľ nedošlo.

Premiér SR Mikuláš Dzurinda dnes železničiarsky štrajk označil ako aktivitu extrémne škodlivú nielen pre železnice, ale pre ekonomiku a celú krajinu. Za štrajkom nie je podľa neho snaha o sociálny dialóg a zachovanie osobnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach a tým zachovanie 450 pracovných miest, ale je to mocenský krok s politickým pozadím. Je ochotný rokovať so svojimi sociálnymi partnermi len v prípade ukončenia štrajku. K štrajku sa vyjadrujú aj politické strany. Najmä opozičné podporujú štrajk a kriticky sa stavajú ku krokom vlády a ZSSK.

OZ železničiarov Zvolen potvrdilo, že do štrajku sa zapojilo 5800 ľudí, čo je viac ako počas štrajku v stredu. Štrajk zatiaľ neohrozil zdravie a bezpečnosť ľudí, ani majetok železníc. Lokomotívy sú odstavené v depách. Podporu štrajkujúcim vyjadrilo OZ KOVO. Ak sa na železničiarov bude vyvíjať nátlak, tak sú do štrajku pripravení vstúpiť aj vodiči autobusov, dostali štrajkujúci ubezpečenie od SAD Zvolen.

Aj železničiari v Trenčíne nastupujú dnes na smeny, ale nepracujú a podporujú štrajk. Podľa ich odborových predákov "už 10 rokov vláda ani železnice, neskôr rozdelené na dve spoločnosti (ŽSR, ZSSK), nemajú stratégiu ako ušetriť." Dôležitý železničný uzol pre cementárne v Ladcoch a Hornom Srní predstavuje Trenčianska Teplá. Nákladné vlaky do oboch podnikov premávajú najmä cez víkend, preto sa dnes nič mimoriadne nedeje.

Z celkového počtu 130 zamestnancov železníc v Žiline iba 2 do smeny nenastúpili. Vedenie odborárov priebežne zamestnancov informuje o priebehu a výsledkoch rokovaní CŠV so ZSSK respektíve pripravovaných i s ministrom dopravy a spätne informujú CŠV o priebežnej situácii v regióne.

Priebežne monitoruje štrajk a hľadá náhradné riešenia chodu hutníckeho kombinátu U.S. Steel v Košiciach jeho manažment. Plánované opravy presúvajú na skoršie termíny, aby efektívnejšie využili čas a minimalizovali dopad odstavenia železničnej dopravy. Suroviny, ktoré boli na ceste do fabriky do začiatku štrajku, všetky prevzali a snažia sa ich čo najefektívnejšie využiť. Hotové výrobky presúvajú na automobilovú dopravu, aj keď produkcie, určenej pre železničnú prepravu, je viac ako môže zvládnuť autodoprava. Zvyšok hotových tovarov umiestňujú do skladov firmy a v jej okolí.

Štrajk na železniciach doteraz nepostihol ani 4 závody v Dubnici, organizačne začlenené pod spoločnosť DMD Holding Trenčín (HTZ, Koľajové vozidlá, Kabel, ZŤS Špecial). V prípade trvania štrajku cez pracovný týždeň, sa však situácia môže zhoršiť.

Prvý 6-hodinový štrajk odborári zorganizovali už v stredu ráno, čím sa skomplikoval hlavne nástup ľudí do práce či škôl. Železnice vtedy svoje škody odhadli na niečo viac ako 10 miliónov Sk. Druhý štrajk, ak bude trvať dlhší čas, však môže spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Len straty z tovarových tokov železnice sa odhadujú asi 1,3 miliardy Sk a ďalšie miliardové ujmy sa môžu vytvoriť v priemysle. Firmy budú musieť po vyčerpaní surovinových rezerv odstavovať výrobu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 875
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 675
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 162
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 042
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 214
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 670
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 187
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 942
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 729
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 501

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Medzinárodného menového fondu Christine Lagardová.

Ako podniká Penta: V zdravotníctve ovláda celý reťazec

Vlastní poisťovňu, nemocnice aj lekárne.

Nové centrum pre mozgové príhody bude v nemocnici v Michalovciach, ktorá patrí Svetu zdravia
Stavenisko zo septembra 2017.

Ako podniká Penta: Hliník, prekliate mäso a maloobchod

Z tejto trojice vzišla aj top investícia skupiny.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.