Štrajk železničiarov zatiaľ pokračuje

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú ...

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú o návrhu vedenia Železničnej spoločnosti (ZSSK) na obnovenie nákladnej dopravy. Na ďalšie rokovania s odborármi sú pripravení šéf ZSSK Pavol Kužma i minister dopravy Pavol Prokopovič. Štrajk zatiaľ prebieha bez incidentov. Všetky rokovania zatiaľ skončili bez dohody a posunu. Najbližšie sa chcú odborári vyjadriť k návrhu ZSSK o obnovení nákladnej dopravy teraz podvečer.

Železničná doprava v SR sa ochromila po tom, ako sa do štrajku zapojili všetky hlavné uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Situácia sa však podľa ZSSK od rána mierne zmenila, keď sa podarilo sprevádzkovať širokorozchodnú trať, na ktorej sa do štrajku zapojili dve stanice: Trebišov a Budkovce. Výpravcovia týchto staníc nakoniec ustúpili od štrajku a železnice tak mohli prepraviť z Ukrajiny dva nákladné vlaky s rudou pre U.S. Steel Košice a späť dva prázdne vlaky. V Devínskej Novej Vsi je pripravený vlak z Volkwagenu s nákladom automobilov do Rakúska, službukonajúci rušňovodič však vstúpil do štrajku a tak sa čaká na výmenu služieb. Päť naložených vlakov je pripravených na odchod aj v Slovnafte, zatiaľ ich stráži polícia.

ZSSK kontaktujú rôzne slovenské firmy a žiadajú o obnovenie prevádzky, pretože po vyčerpaní zásob materiálov a surovín majú ohrozenú výrobu. Okrem výrobných podnikov, ako napríklad Duslo Šaľa, ktorému zásoby vydržia do pondelka, či Kappy Štúrovo a Chemických závodov Nováky, ktoré majú zásoby do nedele, sa ozvali aj teplárne v Martine a Žiline, ktorých zásoby uhlia vystačia len do 5 dní.

Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Buranského prebieha štrajk bez incidentov. Hliadky kontrolujú stanice, ale predovšetkým koľajiská a odstavené vlakové súpravy. K žiadnym krádežiam zatiaľ nedošlo.

Premiér SR Mikuláš Dzurinda dnes železničiarsky štrajk označil ako aktivitu extrémne škodlivú nielen pre železnice, ale pre ekonomiku a celú krajinu. Za štrajkom nie je podľa neho snaha o sociálny dialóg a zachovanie osobnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach a tým zachovanie 450 pracovných miest, ale je to mocenský krok s politickým pozadím. Je ochotný rokovať so svojimi sociálnymi partnermi len v prípade ukončenia štrajku. K štrajku sa vyjadrujú aj politické strany. Najmä opozičné podporujú štrajk a kriticky sa stavajú ku krokom vlády a ZSSK.

OZ železničiarov Zvolen potvrdilo, že do štrajku sa zapojilo 5800 ľudí, čo je viac ako počas štrajku v stredu. Štrajk zatiaľ neohrozil zdravie a bezpečnosť ľudí, ani majetok železníc. Lokomotívy sú odstavené v depách. Podporu štrajkujúcim vyjadrilo OZ KOVO. Ak sa na železničiarov bude vyvíjať nátlak, tak sú do štrajku pripravení vstúpiť aj vodiči autobusov, dostali štrajkujúci ubezpečenie od SAD Zvolen.

Aj železničiari v Trenčíne nastupujú dnes na smeny, ale nepracujú a podporujú štrajk. Podľa ich odborových predákov "už 10 rokov vláda ani železnice, neskôr rozdelené na dve spoločnosti (ŽSR, ZSSK), nemajú stratégiu ako ušetriť." Dôležitý železničný uzol pre cementárne v Ladcoch a Hornom Srní predstavuje Trenčianska Teplá. Nákladné vlaky do oboch podnikov premávajú najmä cez víkend, preto sa dnes nič mimoriadne nedeje.

Z celkového počtu 130 zamestnancov železníc v Žiline iba 2 do smeny nenastúpili. Vedenie odborárov priebežne zamestnancov informuje o priebehu a výsledkoch rokovaní CŠV so ZSSK respektíve pripravovaných i s ministrom dopravy a spätne informujú CŠV o priebežnej situácii v regióne.

Priebežne monitoruje štrajk a hľadá náhradné riešenia chodu hutníckeho kombinátu U.S. Steel v Košiciach jeho manažment. Plánované opravy presúvajú na skoršie termíny, aby efektívnejšie využili čas a minimalizovali dopad odstavenia železničnej dopravy. Suroviny, ktoré boli na ceste do fabriky do začiatku štrajku, všetky prevzali a snažia sa ich čo najefektívnejšie využiť. Hotové výrobky presúvajú na automobilovú dopravu, aj keď produkcie, určenej pre železničnú prepravu, je viac ako môže zvládnuť autodoprava. Zvyšok hotových tovarov umiestňujú do skladov firmy a v jej okolí.

Štrajk na železniciach doteraz nepostihol ani 4 závody v Dubnici, organizačne začlenené pod spoločnosť DMD Holding Trenčín (HTZ, Koľajové vozidlá, Kabel, ZŤS Špecial). V prípade trvania štrajku cez pracovný týždeň, sa však situácia môže zhoršiť.

Prvý 6-hodinový štrajk odborári zorganizovali už v stredu ráno, čím sa skomplikoval hlavne nástup ľudí do práce či škôl. Železnice vtedy svoje škody odhadli na niečo viac ako 10 miliónov Sk. Druhý štrajk, ak bude trvať dlhší čas, však môže spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Len straty z tovarových tokov železnice sa odhadujú asi 1,3 miliardy Sk a ďalšie miliardové ujmy sa môžu vytvoriť v priemysle. Firmy budú musieť po vyčerpaní surovinových rezerv odstavovať výrobu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  4. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  5. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  6. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  7. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  8. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  9. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 698
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 514
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 822
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 668
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 814
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 340
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 126
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 646
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 021
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 673

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

KOMENTÁRE

Mihál a jeho kontext

Malichernosť a oproti princípu, má svoj étos – Slovensko oslobodené od Fica.

Neprehliadnite tiež

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Ceny ropy vzrástli

Trhy zareagovali na pokles zásob komodity v USA.

Ex-manažér koncernu ABB spreneveril sto miliónov dolárov

Motívom trestnej činnosti bolo zrejme "iba" osobné obohatenie.

Amazon ruší poplatky za dopravu, posielať balíčky bude zadarmo

Firma je jeden z naj­väč­ších e-sho­pov na svete so širokou ponukou sortimentu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop