Štrajk železničiarov zatiaľ pokračuje

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú ...

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú o návrhu vedenia Železničnej spoločnosti (ZSSK) na obnovenie nákladnej dopravy. Na ďalšie rokovania s odborármi sú pripravení šéf ZSSK Pavol Kužma i minister dopravy Pavol Prokopovič. Štrajk zatiaľ prebieha bez incidentov. Všetky rokovania zatiaľ skončili bez dohody a posunu. Najbližšie sa chcú odborári vyjadriť k návrhu ZSSK o obnovení nákladnej dopravy teraz podvečer.

Železničná doprava v SR sa ochromila po tom, ako sa do štrajku zapojili všetky hlavné uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Situácia sa však podľa ZSSK od rána mierne zmenila, keď sa podarilo sprevádzkovať širokorozchodnú trať, na ktorej sa do štrajku zapojili dve stanice: Trebišov a Budkovce. Výpravcovia týchto staníc nakoniec ustúpili od štrajku a železnice tak mohli prepraviť z Ukrajiny dva nákladné vlaky s rudou pre U.S. Steel Košice a späť dva prázdne vlaky. V Devínskej Novej Vsi je pripravený vlak z Volkwagenu s nákladom automobilov do Rakúska, službukonajúci rušňovodič však vstúpil do štrajku a tak sa čaká na výmenu služieb. Päť naložených vlakov je pripravených na odchod aj v Slovnafte, zatiaľ ich stráži polícia.

ZSSK kontaktujú rôzne slovenské firmy a žiadajú o obnovenie prevádzky, pretože po vyčerpaní zásob materiálov a surovín majú ohrozenú výrobu. Okrem výrobných podnikov, ako napríklad Duslo Šaľa, ktorému zásoby vydržia do pondelka, či Kappy Štúrovo a Chemických závodov Nováky, ktoré majú zásoby do nedele, sa ozvali aj teplárne v Martine a Žiline, ktorých zásoby uhlia vystačia len do 5 dní.

Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Buranského prebieha štrajk bez incidentov. Hliadky kontrolujú stanice, ale predovšetkým koľajiská a odstavené vlakové súpravy. K žiadnym krádežiam zatiaľ nedošlo.

Premiér SR Mikuláš Dzurinda dnes železničiarsky štrajk označil ako aktivitu extrémne škodlivú nielen pre železnice, ale pre ekonomiku a celú krajinu. Za štrajkom nie je podľa neho snaha o sociálny dialóg a zachovanie osobnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach a tým zachovanie 450 pracovných miest, ale je to mocenský krok s politickým pozadím. Je ochotný rokovať so svojimi sociálnymi partnermi len v prípade ukončenia štrajku. K štrajku sa vyjadrujú aj politické strany. Najmä opozičné podporujú štrajk a kriticky sa stavajú ku krokom vlády a ZSSK.

OZ železničiarov Zvolen potvrdilo, že do štrajku sa zapojilo 5800 ľudí, čo je viac ako počas štrajku v stredu. Štrajk zatiaľ neohrozil zdravie a bezpečnosť ľudí, ani majetok železníc. Lokomotívy sú odstavené v depách. Podporu štrajkujúcim vyjadrilo OZ KOVO. Ak sa na železničiarov bude vyvíjať nátlak, tak sú do štrajku pripravení vstúpiť aj vodiči autobusov, dostali štrajkujúci ubezpečenie od SAD Zvolen.

Aj železničiari v Trenčíne nastupujú dnes na smeny, ale nepracujú a podporujú štrajk. Podľa ich odborových predákov "už 10 rokov vláda ani železnice, neskôr rozdelené na dve spoločnosti (ŽSR, ZSSK), nemajú stratégiu ako ušetriť." Dôležitý železničný uzol pre cementárne v Ladcoch a Hornom Srní predstavuje Trenčianska Teplá. Nákladné vlaky do oboch podnikov premávajú najmä cez víkend, preto sa dnes nič mimoriadne nedeje.

Z celkového počtu 130 zamestnancov železníc v Žiline iba 2 do smeny nenastúpili. Vedenie odborárov priebežne zamestnancov informuje o priebehu a výsledkoch rokovaní CŠV so ZSSK respektíve pripravovaných i s ministrom dopravy a spätne informujú CŠV o priebežnej situácii v regióne.

Priebežne monitoruje štrajk a hľadá náhradné riešenia chodu hutníckeho kombinátu U.S. Steel v Košiciach jeho manažment. Plánované opravy presúvajú na skoršie termíny, aby efektívnejšie využili čas a minimalizovali dopad odstavenia železničnej dopravy. Suroviny, ktoré boli na ceste do fabriky do začiatku štrajku, všetky prevzali a snažia sa ich čo najefektívnejšie využiť. Hotové výrobky presúvajú na automobilovú dopravu, aj keď produkcie, určenej pre železničnú prepravu, je viac ako môže zvládnuť autodoprava. Zvyšok hotových tovarov umiestňujú do skladov firmy a v jej okolí.

Štrajk na železniciach doteraz nepostihol ani 4 závody v Dubnici, organizačne začlenené pod spoločnosť DMD Holding Trenčín (HTZ, Koľajové vozidlá, Kabel, ZŤS Špecial). V prípade trvania štrajku cez pracovný týždeň, sa však situácia môže zhoršiť.

Prvý 6-hodinový štrajk odborári zorganizovali už v stredu ráno, čím sa skomplikoval hlavne nástup ľudí do práce či škôl. Železnice vtedy svoje škody odhadli na niečo viac ako 10 miliónov Sk. Druhý štrajk, ak bude trvať dlhší čas, však môže spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Len straty z tovarových tokov železnice sa odhadujú asi 1,3 miliardy Sk a ďalšie miliardové ujmy sa môžu vytvoriť v priemysle. Firmy budú musieť po vyčerpaní surovinových rezerv odstavovať výrobu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 18 886
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 755
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 899
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 776
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 253
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 116
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 880
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 751
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 340
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 284

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Buďte skromní! Káže občanom tadžický prezident

Perzské svadby sú výrazom materiálnej podstaty starých tradícií

BRATISLAVA

Nivy zatvoria. Pozrite si, kde vystúpite v Bratislave z autobusu

Novú stanicu chcú postaviť do troch rokov.

DOMOV

Na smrti trojročného chlapca má podiel nemocnica, zle ho liečila

Úrad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

Neprehliadnite tiež

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.