Štrajk železničiarov zatiaľ pokračuje

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú ...

Bratislava 1. februára (TASR) - Štrajk na slovenských železniciach stále pokračuje. Premávka sa zastavila v piatok hodinu pred polnocou. Odborári rokujú o návrhu vedenia Železničnej spoločnosti (ZSSK) na obnovenie nákladnej dopravy. Na ďalšie rokovania s odborármi sú pripravení šéf ZSSK Pavol Kužma i minister dopravy Pavol Prokopovič. Štrajk zatiaľ prebieha bez incidentov. Všetky rokovania zatiaľ skončili bez dohody a posunu. Najbližšie sa chcú odborári vyjadriť k návrhu ZSSK o obnovení nákladnej dopravy teraz podvečer.

Železničná doprava v SR sa ochromila po tom, ako sa do štrajku zapojili všetky hlavné uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Situácia sa však podľa ZSSK od rána mierne zmenila, keď sa podarilo sprevádzkovať širokorozchodnú trať, na ktorej sa do štrajku zapojili dve stanice: Trebišov a Budkovce. Výpravcovia týchto staníc nakoniec ustúpili od štrajku a železnice tak mohli prepraviť z Ukrajiny dva nákladné vlaky s rudou pre U.S. Steel Košice a späť dva prázdne vlaky. V Devínskej Novej Vsi je pripravený vlak z Volkwagenu s nákladom automobilov do Rakúska, službukonajúci rušňovodič však vstúpil do štrajku a tak sa čaká na výmenu služieb. Päť naložených vlakov je pripravených na odchod aj v Slovnafte, zatiaľ ich stráži polícia.

ZSSK kontaktujú rôzne slovenské firmy a žiadajú o obnovenie prevádzky, pretože po vyčerpaní zásob materiálov a surovín majú ohrozenú výrobu. Okrem výrobných podnikov, ako napríklad Duslo Šaľa, ktorému zásoby vydržia do pondelka, či Kappy Štúrovo a Chemických závodov Nováky, ktoré majú zásoby do nedele, sa ozvali aj teplárne v Martine a Žiline, ktorých zásoby uhlia vystačia len do 5 dní.

Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Buranského prebieha štrajk bez incidentov. Hliadky kontrolujú stanice, ale predovšetkým koľajiská a odstavené vlakové súpravy. K žiadnym krádežiam zatiaľ nedošlo.

Premiér SR Mikuláš Dzurinda dnes železničiarsky štrajk označil ako aktivitu extrémne škodlivú nielen pre železnice, ale pre ekonomiku a celú krajinu. Za štrajkom nie je podľa neho snaha o sociálny dialóg a zachovanie osobnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach a tým zachovanie 450 pracovných miest, ale je to mocenský krok s politickým pozadím. Je ochotný rokovať so svojimi sociálnymi partnermi len v prípade ukončenia štrajku. K štrajku sa vyjadrujú aj politické strany. Najmä opozičné podporujú štrajk a kriticky sa stavajú ku krokom vlády a ZSSK.

OZ železničiarov Zvolen potvrdilo, že do štrajku sa zapojilo 5800 ľudí, čo je viac ako počas štrajku v stredu. Štrajk zatiaľ neohrozil zdravie a bezpečnosť ľudí, ani majetok železníc. Lokomotívy sú odstavené v depách. Podporu štrajkujúcim vyjadrilo OZ KOVO. Ak sa na železničiarov bude vyvíjať nátlak, tak sú do štrajku pripravení vstúpiť aj vodiči autobusov, dostali štrajkujúci ubezpečenie od SAD Zvolen.

Aj železničiari v Trenčíne nastupujú dnes na smeny, ale nepracujú a podporujú štrajk. Podľa ich odborových predákov "už 10 rokov vláda ani železnice, neskôr rozdelené na dve spoločnosti (ŽSR, ZSSK), nemajú stratégiu ako ušetriť." Dôležitý železničný uzol pre cementárne v Ladcoch a Hornom Srní predstavuje Trenčianska Teplá. Nákladné vlaky do oboch podnikov premávajú najmä cez víkend, preto sa dnes nič mimoriadne nedeje.

Z celkového počtu 130 zamestnancov železníc v Žiline iba 2 do smeny nenastúpili. Vedenie odborárov priebežne zamestnancov informuje o priebehu a výsledkoch rokovaní CŠV so ZSSK respektíve pripravovaných i s ministrom dopravy a spätne informujú CŠV o priebežnej situácii v regióne.

Priebežne monitoruje štrajk a hľadá náhradné riešenia chodu hutníckeho kombinátu U.S. Steel v Košiciach jeho manažment. Plánované opravy presúvajú na skoršie termíny, aby efektívnejšie využili čas a minimalizovali dopad odstavenia železničnej dopravy. Suroviny, ktoré boli na ceste do fabriky do začiatku štrajku, všetky prevzali a snažia sa ich čo najefektívnejšie využiť. Hotové výrobky presúvajú na automobilovú dopravu, aj keď produkcie, určenej pre železničnú prepravu, je viac ako môže zvládnuť autodoprava. Zvyšok hotových tovarov umiestňujú do skladov firmy a v jej okolí.

Štrajk na železniciach doteraz nepostihol ani 4 závody v Dubnici, organizačne začlenené pod spoločnosť DMD Holding Trenčín (HTZ, Koľajové vozidlá, Kabel, ZŤS Špecial). V prípade trvania štrajku cez pracovný týždeň, sa však situácia môže zhoršiť.

Prvý 6-hodinový štrajk odborári zorganizovali už v stredu ráno, čím sa skomplikoval hlavne nástup ľudí do práce či škôl. Železnice vtedy svoje škody odhadli na niečo viac ako 10 miliónov Sk. Druhý štrajk, ak bude trvať dlhší čas, však môže spôsobiť oveľa vážnejšie škody. Len straty z tovarových tokov železnice sa odhadujú asi 1,3 miliardy Sk a ďalšie miliardové ujmy sa môžu vytvoriť v priemysle. Firmy budú musieť po vyčerpaní surovinových rezerv odstavovať výrobu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 004
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 738
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 971
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 673
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 738
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 577
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 463
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 844
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 656
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Česku dlhujú krajiny miliardy korún, najviac Kuba

Veľmi často ide o dlhy zdedené po bývalej ČSSR.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.