Škandál Volkswagenu: Slovensko nevylučuje zvolávacie akcie, ak bude treba

Či modely áut s podvodným softvérom jazdia aj u nás, zatiaľ nie je jasné. Môžu to byť aj škodovky.

Martin Winterkorn, šéf nemeckej automobilky Volkswagen.(Zdroj: TASR/AP)

Správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.

((anketa))

BRATISLAVA, FRANKFURT NAD MOHANOM. Nie pol milióna a nie iba v Spojených štátoch. Podvodný softvér, ktorý nemecká automobilka Volkswagen inštalovala do svojich áut, aby skresľovala výsledky emisných testov, má asi 11 miliónov vozidiel po celom svete.

Koncern sa k tomuto číslu priznal v utorok ráno, zákazníkov či verejnosť ubezpečuje, že problém intenzívne rieši. „Robíme maximum, aby sme objasnili nezrovnalosti v dieselových motoroch,“ odkázala nemecká automobilka. „Je nám veľmi ľúto, že sme narušili dôveru zákazníkov a verejnosti.“

Softvér vypne kontrolu

Na problém s podvodným softvérom upozornil v piatok americký Federálny úrad na ochranu životného prostredia. Volkswagen podľa neho inštaluje do niektorých typov áut s naftovým motorom softvér, ktorý zatajuje, koľko emisií auto skutočne vypúšťa do ovzdušia.

Za škandál, ktorý prerástol aj mimo USA, hrozí koncernu pokuta 18 miliárd dolárov. Americké ministerstvo spravodlivosti začalo už aj trestné stíhanie.

Americké úrady tvrdia, že autá vyrobené od roku 2009 majú nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a zapína ju až vtedy, keď auto testujú. Tak môžu vozidlá až 40­násobne prekročiť zákonné limity na škodliviny, ktoré vypúšťajú do ovzdušia. Ide o modely Jetta, Beetle, Gold a Audi 3 aj Passat vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

Či sa modely s falšujúcim softvérom dostali aj na Slovensku, zatiaľ nevedno. „Nové vozidlá Volkswagenu s naftovým motorom EU6, ktoré momentálne jazdia v Európskej únii, spĺňajú všetky právne požiadavky a ekologické štandardy,“ povedal hovorca automobilky Andreas Lampersbach.

Problém je podľa neho najmä v autách, ktoré majú motor EA 189. Tie podľa portálu iDnes.cz montuje aj automobilka Škoda do modelov Octavia, Fabia a Superb.

sm-0923-001f-vw_titulkagraf_r5048_res.jpg

Čakáme na Nemcov

Nemecká vláda nariadila dôkladnú kontrolu naftových áut Volkswagenu. Od jej výsledkov závisia ďalšie kroky, a teda aj to, či bude musieť slovenské (a české) ministerstvo zvolať autá na kontrolu.

Slovenské ministerstvo dopravy nevylučuje, že „prijme príslušné opatrenia, a to aj vo vzťahu k pracoviskám emisných kontrol“, povedal hovorca Martin Kóňa. Rovnako pristupuje k problému aj český minister dopravy Dan Ťok.

O prípad sa začal zaujímať už aj Brusel. Európska komisia sa chystá preverovať, či sa problém týka aj európskeho trhu a či budú potrebné kontroly.

Keby problémové autá jazdili aj u nás, ich majitelia by ich podľa právnika Igora Augustiniča z advokátskej kancelárie bpv Braun Partners mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si späť peniaze.

Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne. Problematické by v prípade, že by zákazníci rušili zmluvy, mohli byť lehoty. Zo zákona vo všeobecnosti platí iba dvojročná záruka.

Bez následkov?

S otázkou, ako ovplyvní škandál ekonomiku, hovorca slovenského Volkswagenu SME odkázal na centrálu v Nemecku. Tá sa k otázkam zatiaľ nechce vyjadrovať.

Ekonóm SAV Vladimír Baláž hovorí, že z toho netreba robiť veľkú drámu. „To, čo Volkswagen zasiahne, je pokuta.“ Pokutu podľa neho dostal pred nekoľkými rokmi aj Microsoft, a neschudobnel.

Všetko závisí od toho, aká vysoká pokuta bude a tiež, kedy ju dostane. „Takéto veci sa nerobia zo dňa na deň, Volkswagen sa môže odvolať, a to môže spor natiahnuť aj na niekoľko rokov,“ hovorí Baláž.

Automobilku trápi aj prudký pokles akcií. Za dva dni stratili takmer 40 percent svojej hodnoty.

Analytik: Američania majú prísnejší režim pre nové autá

Každý trh má svoje špecifiká, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný.

Môže sa na Slovensku stať, že sa na problém so softvérom, ktorý má Volkswagen v určitých modeloch áut, pri emisných kontrolách nepríde?

„Kontrola, o ktorej sa teraz hovorí, nie je taká emisná kontrola, na ktorú musia autá chodiť povinne, presnejšie nie iba tá. Ide aj o kontrolu, ktorou sa overuje typ motora v konkrétnom aute, aby ho vôbec povolili na bežnú prevádzku. Pri uvádzaní nového auta na trh musí vozidlo splniť veľmi prísne kritériá. Meraných parametrov a kritérií je veľmi veľa a jedným z nich je aj to, koľko auto spotrebuje paliva a koľko emisií pri tom vypúšťa. Takéto schvaľovanie je veľmi komplikované a robí sa v čase, keď automobilka vyvinie nové auto a chystá sa dostať ho na trh. Američania majú svoj vlastný režim pri schvaľovaní, citeľne odlišný a dokonca v niektorých parametroch oveľa prísnejší. Každý trh má svoje špecifiká.“

Ako sa potom mohlo stať, že v Amerike jazdí pol milióna áut s chybou, keď pri uvádzaní vozidlá prechádzali prísnymi kontrolami?

„Softvér mohol v týchto autách fungovať tak, že ­ zjednodušene povedané ­ počítačom riadené vstrekovanie paliva sa pri meraní emisií ešte viac znížilo, než je bežné. Motor ešte stále ide, točí sa, no ak by to bolo počas jazdy, auto zrejme dramaticky spomalí, pretože motor neprodukuje toľko výkonu. Keďže meranie sa robí počas státia, teda staticky, zrejme to bol spôsob, ako to urobiť tak, aby motor išiel, no v skutočnosti sa správal, ako keby ste dali nohu dolu z plynu. Ak to takto fungovalo, mohlo to potom fungovať aj pri tých klasických emisných kontrolách. Jednoducho bolo ťažké určiť, že ide o problém.“

Nedalo sa teda na emisnej kontrole na manipulovanie s dátami prísť?

„Je to veľmi komplikované. Merač emisií (sonda) sa vloží do výfuku a ak je v aute nejaký senzor, softvér to zachytil a zapol umelo úsporný režim. Preto sa zrejme na emisných kontrolách na to neprišlo.“

Zatiaľ nie je jasné, či sú aj na Slovensku autá s problémovým softvérom. Dá sa na to prísť pri bežnej emisnej kontrole u nás?

„Bude veľmi dôležité, akým spôsobom prikážu regulátori v Amerike Volkswagenu, čo má robiť. Je viacero možností, čo sa môže stať. Ďalšie kroky budú závisieť aj od toho, ako to celé dopadne a aké opatrenia regulátori prinútia automobilku urobiť. Môžu napríklad zvolať autá na emisnú kontrolu a posúdia, či auto spĺňa povolené limity.“

Martina Raábová

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 259
  2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 345
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 250
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 602
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 551
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 093
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 703
  8. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 4 456
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 440
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 918

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako sa Čína stala hlavným vývozcom do celého sveta

Krajina vyváža tovar v biliónoch eur.

Píše Ivan Mikloš

Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Z Ruska ma vyhnal Putin, z Lidoviek Babiš (píše Petra Procházková)

Obliehanie Babišom som nevydržala.

Neprehliadnite tiež

Slovenskí dolároví milionári veria najviac stavebným pozemkom

Slováci si obľúbili investovanie do korporátnych dlhopisov.

Rašiho úrad chce zaplatiť za poradenstvo takmer 21 miliónov eur

Zákazku chce financovať zo štátneho rozpočtu a z eurofondov.

Dlhy nemocníc narastajú aj napriek oddlžovaniu, varujú dodávatelia zdravotníckych pomôcok

Štát podľa asociácie síce nemocnice oddlžuje, nenastavil však dostatočne mechanizmy, aby tomu predchádzal.

Taxikárom by sa malo podnikať jednoduchšie, kontroly však budú prísnejšie

Novela o taxislužbách má zjednodušiť ich prevádzkovanie a zvýšiť kontroly.

Švajčiari podozrievajú miliardára Abramoviča z prania špinavých peňazí

Abramovič má predstavovať hrozbu pre národnú bezpečnosť.