BRATISLAVA. Svetový trh spotrebnej elektroniky zaznamenal rast tržieb v oblasti TV a audio, pričom motorom rastu sú predovšetkým inovácie a zmeny spotrebiteľského správania na trhu.
Tržby spotrebnej elektroniky celosvetovo dosiahli v prvej polovici roku 2015 hodnotu 185 mld. eur, čo je o 9 mld. viac ako predchádzajúci rok. Vyplýva to z prieskumu GfK z viac ako sto krajín po celom svete.
Inovatívne technológie, ako sú Ultra HD televízory, soundbary a multiroom audio systémy, spôsobili zmeny spotrebiteľského správania a zvýšený dopyt po určitom druhu produktov. Podľa prieskumu GfK majú tieto zmeny za následok búrlivý vývoj na trhu spotrebnej elektroniky a rast predaja vo všetkých regiónoch okrem Európy.
Na trhu s televízormi evidoval prieskum GfK pokles predaja LCD televízorov o 2 %, pretože sa nekonali žiadne veľké športové udalosti. Odlišné čísla registruje trh na Blízkom východe, Afrike, kde rast predaja TV dosiahol hodnotu 6 %. Kategória Ultra HD televízorov zaznamenala vo všetkých regiónoch zvýšenie predaja, najviac v Číne.
Podľa predpokladov GfK by sa malo v roku 2015 predať 28 mil. Ultra HD televízorov. Zvýšený predaj smart televízorov s prístupom na online video znižuje dopyt po prehrávačoch optických diskov, ktorých predaj sa znížil o 10 % oproti minulému roku.
V segmente audio dominoval predaj soundbarov, ktorých sa celosvetovo predalo o 64 % viac ako v minulom roku. Pre Európu z toho pripadá zvýšenie predaja o 29 %. Prieskum GfK predpokladá, že do konca roka 2015 sa predá 14,3 mil. kusov, čo by viedlo k zvýšeniu tržieb o 21 % oproti minulému roku.
Najviac soundbarov by sa podľa GfK malo predať v regiónoch Latinskej Ameriky a strednej a východnej Európy. Popularita soundbarov negatívne vplýva na dopyt po domácich kinách, ktorý poklesol o 23%. GfK predpokladá ďalší pokles o 13 %, pričom sa dotkne prevažne vyspelých trhov západnej Európy a rozvinutej Ázie.