Štátne vlaky previezli bezplatne vyše pätnásť miliónov ľudí

Do systému bezplatnej prepravy sa k 13. septembru zaregistrovalo spolu 921 294 cestujúcich.

(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) za osem mesiacov roka prepravila 15,3 milióna cestujúcich v rámci bezplatnej prepravy.

"Títo cestujúci tvoria 42,2-percentný podiel z celkovo prepravených osôb vo vlakoch objednaných štátom," informovala agentúru SITA hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Do systému bezplatnej prepravy štátneho osobného vlakového dopravcu sa k 13. septembru zaregistrovalo spolu 921 294 cestujúcich.

"Z toho je zo SR registrovaných 901 711 a zo zahraničia (štáty Európskej únie) 19 583 cestujúcich. Pribúda približne 23 až 28 tisíc registrácií mesačne," dodala.

Medzi domácimi zaregistrovanými na bezplatnú prepravu vlakmi ZSSK bolo k uvedenému termínu 417 434 dôchodcov, 349 506 žiakov a študentov a 134 771 detí do pätnásť rokov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Bezplatné vlaky spustili boj o sedadlá, miestenky idú na dračku

Zo všetkých štátov EÚ

Na bezplatnú prepravu sú zaregistrovaní ľudia zo všetkých 28 členských štátov Európskej únie. Zo zahraničia je ich najviac z Českej republiky, a to 16 491 cestujúcich, z Maďarska 727, z Belgicka 331, z Nemecka 319 a z Rakúska 222 osôb.

Bezplatnú prepravu vo vlakoch objednaných a dotovaných štátom zaviedla vláda Roberta Fica od 17. novembra 2014 v rámci prvého sociálneho balíka. Hlavným zámerom tohto opatrenia podľa ministerstva dopravy je umožniť cestovanie slabším skupinám obyvateľstva a finančne ich odbremeniť od nákladov na cestovanie.

"O tom, že tento zámer sa stretol s pozitívnym ohlasom, svedčí aj fakt, že po desiatich mesiacoch jeho fungovania sa záujem o cestovanie vlakmi zvýšil takmer o 25 %. Ľudia chcú cestovať vlakmi po Slovensku. Zavedenie bezplatného cestovania umožňuje práve vymedzeným skupinám ľudí cestovať aj tam, kde si to predtým dovoliť nemohli," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Výpadok tržieb

Štát má dopravcom, najmä štátnemu, kompenzovať výpadok tržieb z bezplatnej prepravy sumou predbežne 13 mil. eur ročne. "Toto bude predmetom koncoročného vyúčtovania," tvrdí hovorca.

Narastá aj počet cestujúcich dochádzajúcich vlakmi do práce. Pri pravidelnom cestovaní vlakmi do práce platí od 1. februára tohto roka zvýšená zľava 50 % na všetky traťové predplatné lístky do vzdialenosti 210 kilometrov.

"Vlaková doprava je pri preprave silných prúdov cestujúcich najhospodárnejšou aj najekologickejšou formou a tento spôsob dopravy preferuje ako nosný dopravný systém aj Európska komisia," dodal Kóňa.

Nárast cestujúcich

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec si myslí, že zavedenie bezplatného cestovania splnilo politický cieľ naplniť vlaky, lebo nárast cestujúcich je očividný.

"Dopady na ekonomiku ZSSK ešte nie sú kvantifikované, ale ak štát vzniknutú priamu aj nepriamu stratu uhradí v plnej výške, niet o čom z pohľadu ZSSK diskutovať. Čo si štát objednal, to ZSSK odvezie," zareagoval Kravec pre agentúru SITA. Z pohľadu fungovania trhu ide podľa neho o zásadnú deštrukciu fungovania systému.

"Vzhľadom na sociálnu situáciu občana je podriadenie sa príležitosti cestovania zadarmo prioritné bez ohľadu na ponúkanú kvalitu, napríklad na preplnené vlaky," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 988
  2. Od septembra opäť po starom 5 946
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 157
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 739
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 197
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 130
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.