Ďalšie rokovania po spustení štrajku chcú odborári viesť s predstaviteľmi vlády

Bratislava 1.februára (TASR) - Železničné odbory chcú po nočnom otvorení druhého tohtotýždňového štrajku rokovať o prípadnom dosiahnutí zachovania dopravy ...

Bratislava 1.februára (TASR) - Železničné odbory chcú po nočnom otvorení druhého tohtotýždňového štrajku rokovať o prípadnom dosiahnutí zachovania dopravy na regionálnych tratiach len s tými, ktorí sú naozaj kompetentní zastaviť zmenu grafikonu v osobnej doprave naplánovanú na 2.februára. Podľa nich do rokovaní okolo ďalšieho priebehu štrajku musí vstúpiť vláda.

"Železnice nám oznámili, že nemôžu zrušiť predmetné organizačné zmeny a preto sa aj rokovania s nimi zastavili," vysvetlil predsedu Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozefa Schmidta s tým, že odborári sa v priebehu víkendu budú snažiť o stretnutie s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom a naďalej majú záujem aj o rokovanie s predsedom vlády SR Mikulášom Dzurindom. "Ide tu o verejný záujem a teda musí konať vláda," zdôraznil odborový predák. Podľa neho je práve časovo neobmedzený štrajk impulzom k takýmto rokovaniam. Nevylučuje ale ani diskusiu s predstaviteľmi železníc, pokiaľ by mali kompetenciu v sporných otázkach rozhodovať.

Odborári chcú oddialiť zastavenie osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, naplánované na 2. februára. Potom sa podľa nich vytvorí priestor pre tvorbu legislatívy potrebnej na to, aby do ich prevádzku mohli vstúpiť VÚC, prípadne iné súkromné subjekty. "Príprava legislatívy môže trvať tri, štyri mesiace," skonštatoval J. Schmidt.

V priebehu posledných dní odborári o presadení zachovaní prepravy na regionálnych tratiach rokovali tak z manažmentami železníc ako aj s ministrom dopravy. Rokovania však nájdenie kompromisu nikdy nepriniesli. Železničná spoločnosť (ZSSK) totiž aj naďalej trvá na rušení týchto vysokostratových tratí, pretože je obmedzovaná prostriedkami, ktoré jej na tento rok pre vykrytie výkony vo verejnom záujme vyčlenila vláda. Ročná strata z týchto tratí sa šplhá k 500 miliónom Sk. Straty železníc a následné škody v celej ekonomike krajiny však môžu byť v prípade dlhšie trvajúceho štrajku ešte oveľa vyššie.

ZSSK už pritom odborárov upozornila, že len škody zo straty tovarových tokov v objeme asi 1,3 miliardy Sk, bude musieť riešiť redukciou miezd o minimálne 25 % alebo rovno prepustí viac ako 5 000 zamestnancov. Odborári to označili za výhrašky, ktoré majú odrádzať od širšej účasti na štrajku. V prípade zrušenia osobnej dopravy na regionálnych tratiach pritom o miesto príde len asi niekoľko stoviek železničiarov.

Dlhšiemu štrajku sa železničné spoločnosti snažia zabrániť aj podávaním súdnych žalôb o jeho protizákonnosti. ZSSK i Železníce SR, ktoré spravujú trate a stanice, vidia veľký význam v prípadnom vydaní predbežného opatrenia. Odbory by sa tak stali zodpovedné za škody vyvolané štrajkom. Vedenie ŽSR naviac svojich zamestnancov upozornilo, že ich účasť na štrajku považuje vyslovene za nezákonnú.

iha

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 729
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 007
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 362
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 354
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 906
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 614
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 543
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop