Kontroly na hraniciach predražia výrobky

Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BERLÍN. Obnovenie cestných kontrol na hraniciach európskych štátov citeľne zasiahne činnosť logistických firiem, ktoré privážajú subdodávky materiálu a komponentov do závodov finálnej výroby. Informuje o tom nemecký televízny spravodajský kanál N24 vo vysielaní a na internetovej stránke.

Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien. Zrejme všetky dodatočné náklady bude musieť napokon zaplatiť spotrebiteľ.

Miliónové škody

Podľa šéfa spolkového združenia nákladnej dopravy a likvidácie odpadu (BGL) Karlheinza Schmidta tam, kde na dosiahnutie potrebného dopravného výkonu doteraz stačilo jedno vozidlo, neskôr bude treba možno aj dve.

A následky môžu byť ešte závažnejšie. BGL sa obáva, že sa citeľne naruší dopravný reťazec, ktorý doteraz pracoval rýchlo, spoľahlivo a rytmicky.

Ak na hraniciach uviazne napríklad auto s 20 sedadlami na korbe pre automobilku, montáž nových vozidiel sa bude musieť zastaviť.

Ešte horšie to môže byť, ak sa k spracovateľom nedostanú technické plyny. Vtedy sa zastaví výrobná činnosť v celom závode. Škody pôjdu do miliónov.

Kilometrové kolóny

Situácia nie je skutočne jednoduchá. Na rakúsko-nemeckom priechode v Passau bývajú kolóny dlhé až 20 kilometrov. Vodiči už nemôžu dodržať zásadu "just in time", teda dodanie komponentov pre výrobu tesne predtým, než ich bude treba dodať na montáž.

U prvovýrobcov sa zase hromadia hotové komponenty, ktoré treba skladovať, namiesto toho, aby sa z pásu nakladali do vozidiel. To všetko sú zbytočné náklady, ktoré výrobný proces na všetkých úrovniach vracajú o niekoľko rokov späť.

A to ešte nehovoríme o tom, že požiadavky na prepravu teraz prudko rastú. Pri zvyšujúcom sa dopyte na ňu a menšej kapacite dôjde k rastu cien prepravy. Zákon dopytu a ponuky je v trhovej ekonomike neúprosný.

Nemecké združenie prepravcov a logistiky (DSLV) tvrdí, že pokiaľ budú hraničné kontroly trvať krátko, k narušeniu výroby nedôjde. Veľké problémy však nastanú, ak budú trvať týždne a mesiace.

Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 775
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 799
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 773
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 002
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 943
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 668
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 081
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 942
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 690
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 419

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

KULTÚRA

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop