Kontroly na hraniciach predražia výrobky

Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BERLÍN. Obnovenie cestných kontrol na hraniciach európskych štátov citeľne zasiahne činnosť logistických firiem, ktoré privážajú subdodávky materiálu a komponentov do závodov finálnej výroby. Informuje o tom nemecký televízny spravodajský kanál N24 vo vysielaní a na internetovej stránke.

Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien. Zrejme všetky dodatočné náklady bude musieť napokon zaplatiť spotrebiteľ.

Miliónové škody

Podľa šéfa spolkového združenia nákladnej dopravy a likvidácie odpadu (BGL) Karlheinza Schmidta tam, kde na dosiahnutie potrebného dopravného výkonu doteraz stačilo jedno vozidlo, neskôr bude treba možno aj dve.

A následky môžu byť ešte závažnejšie. BGL sa obáva, že sa citeľne naruší dopravný reťazec, ktorý doteraz pracoval rýchlo, spoľahlivo a rytmicky.

Ak na hraniciach uviazne napríklad auto s 20 sedadlami na korbe pre automobilku, montáž nových vozidiel sa bude musieť zastaviť.

Ešte horšie to môže byť, ak sa k spracovateľom nedostanú technické plyny. Vtedy sa zastaví výrobná činnosť v celom závode. Škody pôjdu do miliónov.

Kilometrové kolóny

Situácia nie je skutočne jednoduchá. Na rakúsko-nemeckom priechode v Passau bývajú kolóny dlhé až 20 kilometrov. Vodiči už nemôžu dodržať zásadu "just in time", teda dodanie komponentov pre výrobu tesne predtým, než ich bude treba dodať na montáž.

U prvovýrobcov sa zase hromadia hotové komponenty, ktoré treba skladovať, namiesto toho, aby sa z pásu nakladali do vozidiel. To všetko sú zbytočné náklady, ktoré výrobný proces na všetkých úrovniach vracajú o niekoľko rokov späť.

A to ešte nehovoríme o tom, že požiadavky na prepravu teraz prudko rastú. Pri zvyšujúcom sa dopyte na ňu a menšej kapacite dôjde k rastu cien prepravy. Zákon dopytu a ponuky je v trhovej ekonomike neúprosný.

Nemecké združenie prepravcov a logistiky (DSLV) tvrdí, že pokiaľ budú hraničné kontroly trvať krátko, k narušeniu výroby nedôjde. Veľké problémy však nastanú, ak budú trvať týždne a mesiace.

Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 169
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 602
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 852
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 486
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 651
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 613
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 272
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 115
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 084
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 082

Téma: Voľby v Nemecku


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 248 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Na Slovensku je najmenej ľudí bez práce od roku 1993

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.