Kontroly na hraniciach predražia výrobky

Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

BERLÍN. Obnovenie cestných kontrol na hraniciach európskych štátov citeľne zasiahne činnosť logistických firiem, ktoré privážajú subdodávky materiálu a komponentov do závodov finálnej výroby. Informuje o tom nemecký televízny spravodajský kanál N24 vo vysielaní a na internetovej stránke.

Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien. Zrejme všetky dodatočné náklady bude musieť napokon zaplatiť spotrebiteľ.

Miliónové škody

Podľa šéfa spolkového združenia nákladnej dopravy a likvidácie odpadu (BGL) Karlheinza Schmidta tam, kde na dosiahnutie potrebného dopravného výkonu doteraz stačilo jedno vozidlo, neskôr bude treba možno aj dve.

A následky môžu byť ešte závažnejšie. BGL sa obáva, že sa citeľne naruší dopravný reťazec, ktorý doteraz pracoval rýchlo, spoľahlivo a rytmicky.

Ak na hraniciach uviazne napríklad auto s 20 sedadlami na korbe pre automobilku, montáž nových vozidiel sa bude musieť zastaviť.

Ešte horšie to môže byť, ak sa k spracovateľom nedostanú technické plyny. Vtedy sa zastaví výrobná činnosť v celom závode. Škody pôjdu do miliónov.

Kilometrové kolóny

Situácia nie je skutočne jednoduchá. Na rakúsko-nemeckom priechode v Passau bývajú kolóny dlhé až 20 kilometrov. Vodiči už nemôžu dodržať zásadu "just in time", teda dodanie komponentov pre výrobu tesne predtým, než ich bude treba dodať na montáž.

U prvovýrobcov sa zase hromadia hotové komponenty, ktoré treba skladovať, namiesto toho, aby sa z pásu nakladali do vozidiel. To všetko sú zbytočné náklady, ktoré výrobný proces na všetkých úrovniach vracajú o niekoľko rokov späť.

A to ešte nehovoríme o tom, že požiadavky na prepravu teraz prudko rastú. Pri zvyšujúcom sa dopyte na ňu a menšej kapacite dôjde k rastu cien prepravy. Zákon dopytu a ponuky je v trhovej ekonomike neúprosný.

Nemecké združenie prepravcov a logistiky (DSLV) tvrdí, že pokiaľ budú hraničné kontroly trvať krátko, k narušeniu výroby nedôjde. Veľké problémy však nastanú, ak budú trvať týždne a mesiace.

Pod týmto článkom nie je možné diskutovať. Vysvetlenie nájdete tu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 468
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 354
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 342
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 362
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 070
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 490
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 333
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 533
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 081

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch