Slovenské siete vs. Subway a Starbucks: Prečo domáci ťahajú za kratší koniec

Mladí, podnikaví a s veľkými plánmi v biznise. Dokážu Slováci obstáť v konkurencii medzinárodných značiek?

TEXT: Marek Legéň / Trend

Bratislavčania Roman Fridrich a Filip Demeter začali pred rokom v uliciach hlavného mesta predávať kávu z pojazdných vozíkov.

Retro vizuál kaviarničiek s názvom Coffee Brothers zasadili do štýlu medzivojnového obdobia. Z kofeínových prevádzok na kolesách sa šíria swingové vypalováky, obsluha v dobovom oblečení nešetrí úsmevom a prívetivým slovom.

Naši ľudia často ešte nevedia oceniť hodnotu duševného vlastníctva, možnosti a výhody využitia úspešnej značky.

Podnikateľskí začiatočníci neobjavili Ameriku. Kaviarenský koncept je vo svete známy, primiešali však doň štipku vlastného ducha a pokúšajú sa s ním preraziť.

Pri šírení značky pritom chcú využiť výhody franšízingového partnerstva. Prvá lastovička na seba nenechala dlho čakať. Coffee Brothers mieria do chorvátskeho Splitu a vo výhľade majú, samozrejme, aj viaceré slovenské lokality.

Prebúdzanie domorodcov

Kaviarničky Coffee Brothers sú jedným z nových pôvodných domácich franšízingových konceptov. Slovenský trh nimi príliš neoplýva.

Podľa prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) Jozefa Šétaffyho pod Tatrami v súčasnosti pôsobí viac ako 160 konceptov, z toho približne jednu tretinu “spískali“ domáci podnikatelia. Vo vyspelých ekonomikách to býva opačne.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.