BRATISLAVA. Na Slovensku by mohlo v roku 2020 jazdiť 10.000 až 25.000 elektrických a tzv. plug-in hybridných vozidiel.
Vyplýva to z návrhu Stratégie rozvoja elektromobility v SR a jej vplyvu na národné hospodárstvo z dielne Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktorú dnes prerokovala a schválila vláda.
V Rakúsku by v rovnakom roku malo podľa MH SR jazdiť 250.000 a v Nemecku približne 1 milión elektromobilov.
Cez elektromobily chcú podporiť priemysel
"Stratégia je vypracovaná v snahe napomôcť rozvoju automobilového priemyslu a elektromobility na Slovensku, ako aj z dôvodu podpory rastu priemyselnej výroby založenej na zvyšovaní jej konkurencieschopnosti prostredníctvom inovácií a inovatívnych technológií a z dôvodu vytvorenia Slovenskej platformy pre E-mobilitu," priblížil rezort hospodárstva.
Význam elektrickej mobility vo svete podľa stratégie dlhodobo vzrastá.
Vo viacerých krajinách už boli pripravené, alebo sa pripravujú národné politiky zohľadňujúce alternatívne pohony, realizujú sa pilotné projekty a dochádza k integrácii elektromobility do dopravných systémov.
"Slovensko, žiaľ, v tomto vývoji zaostáva nielen za lídrami, ale aj okolitými krajinami v regióne," upozornilo ministerstvo hospodárstva.
Do elektromobilov tlačí aj Európa
Rezort zároveň pripomína, že význam elektromobility je nepriamo zdôraznený aj v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2012 až 2016, v ktorom vládny kabinet deklaruje dôraz na trvalo udržateľnú mobilitu.
Dôležitosť elektromobility a význam jej inštitucionalizácie na úrovni EÚ potvrdzuje aj eurosmernica o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.
Elektromobilita je podľa materiálu okrem automobilového priemyslu mimoriadne dôležitá aj pre ďalšie stránky národného hospodárstva.
"Odber elektrickej energie pre nabíjanie elektrických vozidiel bude v prevažnej miere smerovaný do hodín mimo špičky odberovej krivky, čo prinesie efektívnejšie využívanie elektroenergetických zdrojov, prenosovej a distribučnej sústavy."
Benefitom je menej hluku aj emisií
Využívanie elektrických vozidiel predstavuje podľa stratégie významné zníženie hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dosahom na zvyšovanie kvality života.
V podmienkach slovenskej energetickej sústavy, ktorá umožňuje produkciu elektrickej energie s nízkym emisným faktorom oxidu uhličitého, pevných častíc a ďalších škodlivín, by rozvoj elektromobility perspektívne znamenal celkové zníženie emisií.
Po dostavbe ďalších plánovaných zdrojov a s postupným rastom podielu obnoviteľných zdrojov, sa tento benefit ešte zvýši.
Elektromobilita môže z dlhodobého hľadiska taktiež pozitívne ovplyvniť vyššie využívanie alternatívnych palív v doprave, čím prispeje k zníženiu závislosti Slovenska od dovozu motorových palív.