Slovenským mliekarom nestačí pol miliardy, chcú dvojnásobok

Pomoc 500 miliónov eur, ktorú v pondelok odklepol Brusel, by mala putovať výrobcom mlieka aj sektoru bravčového mäsa. Podľa mliekarov je to málo.

Farmári dnes strácajú na každom kile vyrobeného mlieka. Ničí ich ruské embargo aj zrušené mliečne kvóty.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Sumu 500 miliónov eur, ktorú chce Európska komisia rozdeliť medzi európskych poľnohospodárov na riešenie krízy vo viacerých odvetviach, považujú slovenskí mliečni farmári za nepostačujúcu.

Slovenský zväz prvovýrobcov mlieka (SZPM) a Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) dnes odovzdali zástupcom komisie na Slovensku súbor svojich požiadaviek, ktoré ich majú ochrániť pred likvidáciou.

Získali by aj výrobcovia bravčového

Pomoc vo výške 500 miliónov eur, o ktorej v pondelok (7. 9.) v Bruseli rozhodla Rada EÚ pre poľnohospodárstvo, by mala byť určená nielen výrobcom mlieka, ale aj pre sektor bravčového mäsa.

"Určite nás neuspokojuje, pretože 500 miliónov je veľmi malá suma a absolútne nepostačuje. My sme požadovali, aby bola aspoň na úrovni 840 až 900 miliónov," priblížil predseda SPPK Milan Semančík.

Zväz vypočítal, že ak by šla podpora len do mlieka, slovenskí chovatelia by z nej dostali 3 až 4 milióny eur.

Volajú po záchrane najslabších

Okrem kompenzácie strát, ktoré výrobcovia mlieka dosiahli medziročným prepadom ceny o 10 eurocentov, volajú farmári aj po regulácii dodávok v celej únii.

"Malo by dôjsť aj k určitej regulácii dodávok na európskej úrovni, nemôže to byť svojvoľná regulácia, že vypadnú tí slabší. Lebo tí slabší budú tí, ktorí sú menej podporení, teda najmä farmári z východnej Európy. Za nerovnakých podmienok nie je možné konkurovať na jednotnom trhu," upozornil predseda SZPM Alexander Pastorek.

Mliečni farmári ďalej žiadajú stanovenie minimálnej ceny aspoň v čase krízy na úrovni 70 % výrobných nákladov.

Prebytky mlieka a mliečnych výrobkov na európskom trhu navrhujú riešiť proexportnými dotáciami, teda formou podpory exportu do tretích krajín.

Podporiť chcú tiež intervenčný nákup a presadzujú zvýšenie intervenčných cien, ktoré považujú za veľmi nízke.

Chcú priškrtiť obchodné reťazce

Výrobcovia zároveň trvajú na riešení nekalých praktík obchodných reťazcov a spravodlivom prerozdelení zisku medzi prvovýrobcu, spracovateľa a obchod.

"V tomto reťazci prvovýroba ťahá jednoznačne za najkratší koniec," domnieva sa Semančík. Pripravované zníženie DPH na mlieko na 10 % vnímajú s obavami, že rozdiel zostane v rukách obchodníkov.

Vedúci Zastúpenia EK na Slovensku Dušan Chrenek výrobcov mlieka ubezpečil, že komisia pripravila viacero opatrení na riešenie súčasnej krízy. Farmári budú môcť napríklad dostať od svojich štátov priame platby skôr a vo väčšom rozsahu.

Na papieri je rad opatrení

Zvyšovať dopyt a znižovať ponuku v mliečnom sektore majú pomôcť okrem iného intervenčné nákupy, súkromné uskladnenie sušeného mlieka, propagácia mliečnych výrobkov či otváranie zahraničných trhov.

"Komisia sa snaží otvoriť nové trhy pre farmárov tým, že rokuje o nových obchodných dohodách a snaží sa aj, aby boli viaceré reštrikcie na svetovej úrovni odstránené," opísal Chrenek. Posilňovať sa má podľa neho tiež spotreba mlieka v školách.

Ako dodal, podporu môžu hľadať farmári aj doma, kde majú vlády rôzne možnosti štátnej pomoci. Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek výrobcom podľa Semančíka prisľúbil, že otázku pomoci slovenským chovateľom otvorí v stredu (9. 9.) na rokovaní vlády.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 225
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 263
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 898
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 449
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 410
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 269
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 172
  10. Leto nekončí! 842

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.