Ako zarobiť na Doprastave sto miliónov

Pre vlastníkov a investorov stavebnej firmy bude lepšie, ak jej pred predajom zabezpečia ešte aspoň jednu veľkú zákazku.

TEXT: Ján Kováč / Trend, FOTO SME: Ján Krošlák, archív

V posledných týždňoch koluje stavebným sektorom informácia, že stavebná firma Doprastav zmení majiteľa.

Kandidátom na jeho kúpu mala byť okrem iných aj slovenská Tubau, ktorá sa špecializuje na razenie tunelov. Väčšinovým vlastníkom Tubau je cez ďalšiu firmu podnikateľ Vladimír Ondriš. Financuje ju Poštová banka, ktorá nedávno prešla z rúk Istrokapitálu Maria Hoffmanna pod kontrolu J&T Finance Group.

V priebehu najbližšieho roka Doprastav dokončí tri zo štyroch svojich najväčších diaľničných zákaziek.

M. Hoffmann údajne ponuku na kúpu Doprastavu dostal, no nemá záujem. Realita je taká, že Doprastav aktuálne nie je v ideálnej forme na to, aby ho jeho majitelia a investori s vysokým ziskom predali.

V najbližších týždňoch sa to však môže zmeniť, ak získa ešte aspoň jednu z lukratívnych zákaziek Národnej diaľničnej spoločnosti.

Doprastav oficiálne vlastní jeho dlhoročný manažér Dušan Mráz. Firma má však založené akcie aj Mrázov obchodný podiel v prospech investorov s utajenou identitou. V roku 2013 sa najviac hovorilo o Miroslavovi Výbohovi. Neskôr sa začali ukazovať aj väzby na biznis Juraja Širokého.

Vzhľadom na objem zákaziek, ktoré Doprastav získal za vlády Smeru-SD, nemožno vylúčiť, že v ňom majú prsty aj politické alebo úradnícke špičky.

Rozhodujúca bude jeseň

V priebehu najbližšieho roka Doprastav dokončí tri zo štyroch svojich najväčších diaľničných zákaziek. Tie v minulom roku tvorili polovicu jeho tržieb. Pozitívne pre firmu je, že tá štvrtá diaľnica mu zabezpečí prácu až do roku 2018. Nie každá veľká firma má takúto výhodu.

Doprastavu vytvára dobrý základ na ďalšie ziskové roky, ale ešte nie dosť dobrý na lukratívny predaj firmy. Z tohto pohľadu môžu pozíciu Doprastavu skomplikovať aj nadchádzajúce parlamentné voľby. Najmä ak by dovtedy nezískal žiadnu novú zákazku a zmenila by sa aj vládna garnitúra.

Pre stavebnú firmu, ktorá sa núka na predaj, sú preto kľúčové nové rozbehnuté verejné súťaže. Štyri stavebné zákazky s predpokladanou hodnotou spolu 2,1 miliardy eur sú výnimočné aj dĺžkou trvania v rozpätí troch a štyroch rokov.

Prioritou pre Doprastav musí byť účasť na budovaní bratislavského obchvatu. Stavebné práce by mali stáť

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.