Utečenci zvýšili dopyt po modulových domoch, české firmy nestíhajú

Migranti do Čiech prinášajú nové pracovné miesta.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

PRAHA. České firmy, ktoré vyrábajú a stavajú domy z modulov, čiže obytných kontajnerov, nestíhajú uspokojovať dopyt z Nemecka.

Nemecké mestá chcú postaviť do konca roka stovky azylových domov touto metódou. O azylové domy z modulov má záujem už aj Švédsko, kam mieri po Nemecku najviac utečencov. Informoval o tom internetový portál ihned.cz.

Vývoz do Hamburgu

Takže namiesto chorôb a islamu, čoho sa mnohí Česi obávajú, zatiaľ utečenci prinášajú do Česka hlavne nové pracovné miesta. Obrovský prílev utečencov totiž prudko zvýšil dopyt po obytných kontajneroch, z ktorých chcú nemecké mestá stavať azylové domy.

"Len Hamburg chce do konca roka postaviť azylové domy s rozlohou 60.000 štvorcových metrov," uviedol marketingový riaditeľ spoločnosti Touax CZ Jan Petr.

"A naša ročná výrobná kapacita je pritom 75.000 štvorcových metrov."

Firma Touax, ktorá má vývoj a výrobu v obci Suplíkovce blízko Jeseníku, je jednou z niekoľkých firiem, ktoré v Česku modulové budovy stavajú. Česko je európskou veľmocou vo výrobe modulov. Ročne sa tu vyrobí zhruba 375 tisíc štvorcových metrov týchto budov. Viac ako 90 percent z výroby ide na export, predovšetkým do Nemecka.

"Nemecko bolo najväčším modulovým trhom na svete už pred vlnou imigrantov. Stavajú sa tam školy, škôlky, kancelárie, vrátnice, fajčiarne, kiosky," vysvetľuje Petr.

Nárast zamestnancov o 100 ľudí

S veľkým množstvom žiadateľov o azyl dopyt z Nemecka ešte rapídne vzrástol. Podľa Petra má Touax aktuálne objednávky do polovice budúceho roka, pričom firma musela zvýšiť kapacitu výroby.

"Do júna sme robili denne 20 modulov, teraz je to 30. Ideme však zatiaľ na 95 percent. Chýbajú nám kvalifikovaní pracovníci," sťažuje sa Petr. Aj keď firma od júna už prijala 30 nových zamestnancov, stále by potrebovala ďalších 20. Na Jeseníku je však podľa marketingového riaditeľa Touaxu nedostatok stolárov, elektrikárov či sadrokartonárov.

O podobných zamestnancov má v regióne záujem aj ďalšia firma na výrobu modulov, Česko-slezská výrobní, ktorá je jedným zo závodov rakúskej spoločnosti Containex. Tá sídli v Zlatých Horách.

"V súvislosti s nárastom dopytu sme od začiatku roka prijali asi 100 ľudí, teraz máme 370 zamestnancov," uviedol predseda predstavenstva spoločnosti Josef Žáček. Aj táto firma zvýšila svoje kapacity takmer o 100 percent.

Modulové stavby majú v súčasnej situácii, keď je potrebné pred zimou zabezpečiť strechu nad hlavou pre tisícky utečencov, hneď niekoľko výhod. Podľa Jána Petra z firmy Touax sú predovšetkým postavené rýchlo.

Flexibilita stavieb

"V Hamburgu staviame osem dvojpodlažných domov pre azylantov, v ktorých bude 32 bytov. Počítame, že celý projekt bude hotový o šesť týždňov." Keďže sa 90 percent budovy vyrobí v továrni, je navyše zaručená rovnaká kvalita a stavba nezávisle od počasia.

Ďalšou výhodou týchto stavieb je veľká flexibilita. Môžu sa rozobrať a postaviť znovu na inom mieste alebo len prispôsobiť inému účelu využívania.

"Až nebudú ubytovne a domy pre azylantov potrebné, môžu Nemci stavby využiť ako domovy pre seniorov alebo napríklad školské internáty," dodal Petr.

Nemecká prax sa navyše začína šíriť do zvyšku Európy. Záujem o modulové domy pre azylantov už prejavilo aj Švédsko. To je druhou najčastejšou destináciou pre utečencov v Európe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 185
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 650
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 897
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 280
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 114
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 977
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 801
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 699
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 501
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 898

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop