SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Spustenie dlhšieho železničného štrajku ovplyvní už aj podnikovú sféru

Bratislava 30. januára (TASR) - Hoci prvý 6-hodinový štrajk železničných odborov výraznejšie ovplyvnil len cestujúcu verejnosť, ďalší avizovaný, už ...

Bratislava 30. januára (TASR) - Hoci prvý 6-hodinový štrajk železničných odborov výraznejšie ovplyvnil len cestujúcu verejnosť, ďalší avizovaný, už časovo neobmedzený štrajk môže v prípade dlhšieho trvania spôsobiť problémy aj podnikovej sfére. Jednotlivé firmy sú totiž potrebnými surovinami predzásobené len na určitý čas a problém môže nastať hlavne u tovarov, ktoré sa môžu dopravovať len po železnici a nebude tak možná náhrada kamiónmi.

Hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský upozorňuje, že veľké slovenské podniky, ako napríklad U. S. Steel Košice, ich kontaktovali už pred prvým kratším štrajkom. "Žiadali vysvetlenie situácie, aby sa vedeli zariadiť," konštatuje Čikovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovalco podľa vedúceho odboru dopravy Milana Veselého dokonca ZSSK žiada, aby vlaky, zabezpečujúce zásobovanie podniku, boli vylúčené zo štrajku. "Dlhší štrajk nás môže veľmi vážne postihnúť. Ide hlavne o výrobu, závislú od dovozu kysličníka hlinitého. Inou ako železničnou dopravou si ho totiž zabezpečiť nemôžeme. V silách ho mame síce na dva týždne, ale ak by bol štrajk dlhší, nútené odstavenie výroby nám prinesie veľké straty. Naše technológie musia byť totiž v nepretržitej prevádzke, inak sa znehodnotia," zdôraznil Veselý.

Podobná situácie je aj v SCP Ružomberok, ktorý je závislý od dovozu hydroxidu sodného z Novák. "Na jeho skladovanie totiž nemáme kapacity. Ak do piatkového spustenia štrajku príde jedna dodávka hydroxidu, ktorá je už na ceste, vydržíme jeden týždeň. Aj keď teraz máme nadbytok surovín, z dlhodobejšieho hľadiska nám to môže priniesť vážnejšie problémy, lebo import sa nedá nahradiť kamiónovou dopravou ako export. Vstupné látky sa môžu prepravovať len v železničných cisternách," uviedol vedúci odboru nákupu SCP Miroslav Diškanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvojtýždňovú rezervu zásob majú aj Železiarne Podbrezová (ŽP), ktoré sa podľa informácií od vedúceho odboru dopravy Jána Kolesára prispôsobia vzniknutej situácií tak, že expedíciu nahradia kamiónovou dopravou. "Systém má určitú flexibilitu a zotrvačnosť, takže výrobu by to nemalo postihnúť, keď sa dodávky oneskoria. Problémy môžu nastať pri dlhodobejšom výpadku železničnej dopravy, lebo dovoz niektorých surovín je naviazaný len na vlakovú dopravu," dodal Kolesár.

Volkswagen (VW) Bratislava expeduje železnicou až 81 % produkcie. "Cez víkend neplánujeme žiadne nakladenie áut na vagóny, takže ak bude štrajk trvať len cez víkend, nebudeme mať problémy. Ak sa ale predĺži, budeme nútení doobjednať kamióny. Pravdaže, tie nebudú schopné pokryť kapacitu železníc a teda sa môže stať, že vozidlá prídu k zákazníkom neskoršie," uviedol vedúci prepravy VW Bratislava Marek Brestovanský.

Skryť Vypnúť reklamu

Možné využitie posledných dvoch dní na väčšie predzásobenie podnikov po železnici je podľa hovorcu ZSSK problematické. "Podniky majú svoje zabehnuté logistické postupy. Nie u každého je možná väčšia príprava zásob, pretože niekde ide to tovar z vagónov hneď na výrobné linky," pokračuje Čikovský.

Priamym dopadom avizovaného štrajku budú škody železníc v objeme viac ako 50 miliónov Sk denne. Štrajk ovplyvní aj okolité krajiny, naruší totiž tovarové toky ako aj prepravu ľudí medzinárodnými rýchlikmi. Odborári hrozia štrajkami preto, aby dosiahli oddialenie vládou odsúhlaseného rušenia dopravy na 25 regionálnych tratiach, ktoré železniciam prinášajú ročnú stratu, siahajúcu k 500 miliónom Sk. Redukcia je spojená s prepustením niekoľkých stoviek pracovníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  2. Helping people with apps and social networks in Kosice
  3. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  4. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  5. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  6. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  7. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  10. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 954
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 635
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 650
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 402
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 202
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 15 070
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 610
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 401
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 405
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 452
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

5 h

Čo hovorí správa špeciálnej komisie?

2 h

Neprehliadnite tiež

AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

9 h
Hlavné mesto Bratislava.

Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach vyhlásili na pondelok výstražný štrajk.

11 h

Zvyšovanie cien je reakciou výrobcov na zvyšujúce sa náklady vstupujúce do výroby.

12 h