Bratislava 30. januára (TASR) - Hoci prvý 6-hodinový štrajk železničných odborov výraznejšie ovplyvnil len cestujúcu verejnosť, ďalší avizovaný, už časovo neobmedzený štrajk môže v prípade dlhšieho trvania spôsobiť problémy aj podnikovej sfére. Jednotlivé firmy sú totiž potrebnými surovinami predzásobené len na určitý čas a problém môže nastať hlavne u tovarov, ktoré sa môžu dopravovať len po železnici a nebude tak možná náhrada kamiónmi.
Hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský upozorňuje, že veľké slovenské podniky, ako napríklad U. S. Steel Košice, ich kontaktovali už pred prvým kratším štrajkom. "Žiadali vysvetlenie situácie, aby sa vedeli zariadiť," konštatuje Čikovský.
Slovalco podľa vedúceho odboru dopravy Milana Veselého dokonca ZSSK žiada, aby vlaky, zabezpečujúce zásobovanie podniku, boli vylúčené zo štrajku. "Dlhší štrajk nás môže veľmi vážne postihnúť. Ide hlavne o výrobu, závislú od dovozu kysličníka hlinitého. Inou ako železničnou dopravou si ho totiž zabezpečiť nemôžeme. V silách ho mame síce na dva týždne, ale ak by bol štrajk dlhší, nútené odstavenie výroby nám prinesie veľké straty. Naše technológie musia byť totiž v nepretržitej prevádzke, inak sa znehodnotia," zdôraznil Veselý.
Podobná situácie je aj v SCP Ružomberok, ktorý je závislý od dovozu hydroxidu sodného z Novák. "Na jeho skladovanie totiž nemáme kapacity. Ak do piatkového spustenia štrajku príde jedna dodávka hydroxidu, ktorá je už na ceste, vydržíme jeden týždeň. Aj keď teraz máme nadbytok surovín, z dlhodobejšieho hľadiska nám to môže priniesť vážnejšie problémy, lebo import sa nedá nahradiť kamiónovou dopravou ako export. Vstupné látky sa môžu prepravovať len v železničných cisternách," uviedol vedúci odboru nákupu SCP Miroslav Diškanec.
Dvojtýždňovú rezervu zásob majú aj Železiarne Podbrezová (ŽP), ktoré sa podľa informácií od vedúceho odboru dopravy Jána Kolesára prispôsobia vzniknutej situácií tak, že expedíciu nahradia kamiónovou dopravou. "Systém má určitú flexibilitu a zotrvačnosť, takže výrobu by to nemalo postihnúť, keď sa dodávky oneskoria. Problémy môžu nastať pri dlhodobejšom výpadku železničnej dopravy, lebo dovoz niektorých surovín je naviazaný len na vlakovú dopravu," dodal Kolesár.
Volkswagen (VW) Bratislava expeduje železnicou až 81 % produkcie. "Cez víkend neplánujeme žiadne nakladenie áut na vagóny, takže ak bude štrajk trvať len cez víkend, nebudeme mať problémy. Ak sa ale predĺži, budeme nútení doobjednať kamióny. Pravdaže, tie nebudú schopné pokryť kapacitu železníc a teda sa môže stať, že vozidlá prídu k zákazníkom neskoršie," uviedol vedúci prepravy VW Bratislava Marek Brestovanský.
Možné využitie posledných dvoch dní na väčšie predzásobenie podnikov po železnici je podľa hovorcu ZSSK problematické. "Podniky majú svoje zabehnuté logistické postupy. Nie u každého je možná väčšia príprava zásob, pretože niekde ide to tovar z vagónov hneď na výrobné linky," pokračuje Čikovský.
Priamym dopadom avizovaného štrajku budú škody železníc v objeme viac ako 50 miliónov Sk denne. Štrajk ovplyvní aj okolité krajiny, naruší totiž tovarové toky ako aj prepravu ľudí medzinárodnými rýchlikmi. Odborári hrozia štrajkami preto, aby dosiahli oddialenie vládou odsúhlaseného rušenia dopravy na 25 regionálnych tratiach, ktoré železniciam prinášajú ročnú stratu, siahajúcu k 500 miliónom Sk. Redukcia je spojená s prepustením niekoľkých stoviek pracovníkov.