Hudák sľubuje do piatich rokov až 25-tisíc elektromobilov

Elektromobilita je podľa rezortu hospodárstva okrem automobilového priemyslu mimoriadne dôležitá aj pre ďalšie stránky národného hospodárstva.

Ilustračná snímka.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na Slovensku by mohlo v roku 2020 jazdiť 10- až 25-tisíc elektrických a tzv. plug-in hybridných vozidiel. Vyplýva to z návrhu Stratégie rozvoja elektromobility a jej vplyvu na národné hospodárstvo z dielne rezortu hospodárstva, ktorú by v najbližšom období mala prerokovať a schváliť vláda.

V Rakúsku by v rovnakom roku malo podľa ministerstva jazdiť 250-tisíc a v Nemecku približne milión elektromobilov.

"Stratégia je vypracovaná v snahe napomôcť rozvoju automobilového priemyslu a elektromobility na Slovensku, ako aj z dôvodu podpory rastu priemyselnej výroby založenej na zvyšovaní jej konkurencieschopnosti prostredníctvom inovácií a inovatívnych technológií a z dôvodu vytvorenia Slovenskej platformy pre E-mobilitu," priblížil rezort hospodárstva.

Slovensko zaostáva

Význam elektrickej mobility vo svete podľa stratégie dlhodobo vzrastá. Vo viacerých krajinách už boli pripravené, alebo sa pripravujú národné politiky zohľadňujúce alternatívne pohony, realizujú sa pilotné projekty a dochádza k integrácii elektromobility do dopravných systémov.

"Slovensko, žiaľ, v tomto vývoji zaostáva nielen za lídrami, ale aj okolitými krajinami v regióne," upozornilo ministerstvo.

Rezort zároveň pripomína, že význam elektromobility je nepriamo zdôraznený aj v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2012 až 2016, v ktorom vládny kabinet deklaruje dôraz na trvalo udržateľnú mobilitu.

Zníži sa hluk i emisia

Dôležitosť elektromobility a význam jej inštitucionalizácie na úrovni EÚ potvrdzuje aj eurosmernica o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.

Elektromobilita je podľa materiálu okrem automobilového priemyslu mimoriadne dôležitá aj pre ďalšie stránky národného hospodárstva.

"Odber elektrickej energie pre nabíjanie elektrických vozidiel bude v prevažnej miere smerovaný do hodín mimo špičky odberovej krivky, čo prinesie efektívnejšie využívanie elektroenergetických zdrojov, prenosovej a distribučnej sústavy."

Využívanie elektrických vozidiel predstavuje podľa stratégie významné zníženie hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dosahom na zvyšovanie kvality života.

V podmienkach slovenskej energetickej sústavy, ktorá umožňuje produkciu elektrickej energie s nízkym emisným faktorom oxidu uhličitého, pevných častíc a ďalších škodlivín, by rozvoj elektromobility perspektívne znamenal celkové zníženie emisií.

Po dostavbe ďalších plánovaných zdrojov a s postupným rastom podielu obnoviteľných zdrojov, sa tento benefit ešte zvýši.

Bez zásahov do ciest

Elektromobilita môže z dlhodobého hľadiska taktiež pozitívne ovplyvniť vyššie využívanie alternatívnych palív v doprave, čím prispeje k zníženiu závislosti Slovenska od dovozu motorových palív.

Elektromobilita, respektíve elektrická mobilita je cestný dopravný systém založený na dopravných prostriedkoch, ktoré sú poháňané elektrickou energiou.

Centrálnym elementom takéhoto dopravného systému sú elektrické vozidlá, doplnené o nabíjaciu infraštruktúru, vhodné informačné technológie a legislatívu.

Okrem budovania nabíjacej infraštruktúry nevyžaduje elektromobilita žiadne špeciálne zásahy do cestnej infraštruktúry.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 237
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 792
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 087
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 034
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 655
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 422
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 063

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.