Prokopovič trvá na rušení regionálnej dopravy a sľubuje ďalšie úsporné opatrenia

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na ...

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára. Tento krok je podľa neho len jedným z opatrení, ktorými chce na železniciach dosiahnuť úsporu nákladov.

"Nasledovať bude ďalšie znižovanie zamestnanosti, odčleňovanie okrajových činností a outsourcing prác," uviedol štátny tajomník MDPT Branislav Opaterný. Ak by aj MDPT prijalo uvedené opatrenia, ich finančný efekt by sa podľa neho odzrkadlil najskôr o rok, a to aj z toho titulu, že kolektívna zmluva umožňuje niektorým železničiarom získať až 14-mesačné odstupné. Okrem toho chce ministerstvo vykonať na železniciach audit zmlúv a existujúcich projektov, z ktorých niektoré budú možno aj vypovedané. Nie nepodstatné bude legislatívne ošetrenie prevodu prevádzky na regionálnych tratiach na samosprávu. Cieľom opatrení je dosiahnutie takej prevádzky, ktorá bude nezávislá od štátneho rozpočtu. Finančné injekcie do železničných podnikov by mali podľa B. Opaterného smerovať iba do investičnej oblasti.

Minister dopravy odmieta aj akékoľvek ďalšie úvery pre Železnice SR ako aj Železničnú spoločnosť (ZSSK). "O čerpaní úverov by sme uvažovali iba v prípade, že by išlo o výhodné kofinancovanie z európskych fondov," zdôraznil P. Prokopovič. Nezaťaženie podnikov ďalšími úvermi ako aj ich vyrovnané hospodárenie bolo jedným z prísľubov štátu voči veriteľským inštitúciám. Ak by totiž Železnice SR stratili dôveru donátorov, hrozil by im cross-default. Doposiaľ si svoje záväzky uhrádzajú v riadnych termínoch.

Na zdokumentovanie stavu, v ktorom sa Železnice SR nachádzajú, a na podporu nutnosti vnútorných zmien a racionalizačných opatrení P. Prokopovič poukázal na ekonomické ukazovatele spoločnosti v rokoch 1996 a 2002. Kým pred siedmimi rokmi bola strata podniku 500 miliónov Sk, ku koncu minulého roka dosiahla 3,251 miliardy Sk. Zhoršil sa aj stav zadlženosti z 11,5 miliardy Sk na 49 miliárd Sk, pričom stav bankových úverov vzrástol z 5 na 38,4 miliardy Sk. Dlh štátu voči železniciam za neuhradené výkony vo verejnom záujme pritom podľa ministra tvorí "len" 18 miliárd Sk. Úvery sa podľa ministra brali neidentifikovateľným spôsobom.

Kým v období rokov 1995 - 2000 poklesla preprava osôb na železnici o 32 %, celkové náklady klesli o 19 % a počet zamestnancov o 17 %, priemerná mzda naopak v rozmedzí rokov 1996 - 2002 stúpla z 9232 Sk na 16 347 Sk. V osobnej doprave bol v období 1995 - 2002 zaznamenaný päťnásobne vyšší rast nákladov ako tržieb. S ohľadom na nákladovosť železničných podnikov spomenul B. Opaterný i výšku odmien členov Dozornej rady ZSSK, ktorá u jej predsedu dosahuje 30 000 Sk.

Hrozbu pre železnice predstavoval i samotný štrajk, ktorého dôsledkom mohol byť i presun nákladnej dopravy zo slovenských železníc na cudzie trate.

Minister dopravy je naďalej ochotný rokovať s odborármi o možnostiach prevádzky dopravy v regiónoch, ale odmieta ich ultimatívny prístup. V hrubých kontúrach načrtol aj jedno z úsporných riešení, ktoré odborárom navrhol, no tí ho zamietli. Súvisí so železničnou políciou a zdravotníctvom, ktoré sú rozpočtovo naviazané na Železnice SR. Odborársky predák Jozef Schmidt ministrom navrhované riešenie konkretizuje v tom zmysle, že by malo ísť o prevody spomenutých súčastí železníc pod iné rezorty. "My to ale považujeme za nesystémové. Ak sa napríklad nemocnica prevedie pod rezort zdravotníctva, vznikne otázka, koľko na tom železnice vlastne získajú, ak sa budú musieť uhrádzať zdravotné prehliadky," informuje Schmidt. Minister požiadal odborárov, aby "dostali rozum", pretože si myslí, že pokles zamestnanosti o 1 % z titulu rušenie dopravy nestojí za hazard, ktorému by boli ďalším štrajkom vystavené. Regionálne trate pritom vyprodukujú mesačne 45-miliónovú stratu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 378
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 085
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 634
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 211
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 787
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 486
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 198
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 707
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 565

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop