SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Prokopovič trvá na rušení regionálnej dopravy a sľubuje ďalšie úsporné opatrenia

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na ...

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára. Tento krok je podľa neho len jedným z opatrení, ktorými chce na železniciach dosiahnuť úsporu nákladov.

"Nasledovať bude ďalšie znižovanie zamestnanosti, odčleňovanie okrajových činností a outsourcing prác," uviedol štátny tajomník MDPT Branislav Opaterný. Ak by aj MDPT prijalo uvedené opatrenia, ich finančný efekt by sa podľa neho odzrkadlil najskôr o rok, a to aj z toho titulu, že kolektívna zmluva umožňuje niektorým železničiarom získať až 14-mesačné odstupné. Okrem toho chce ministerstvo vykonať na železniciach audit zmlúv a existujúcich projektov, z ktorých niektoré budú možno aj vypovedané. Nie nepodstatné bude legislatívne ošetrenie prevodu prevádzky na regionálnych tratiach na samosprávu. Cieľom opatrení je dosiahnutie takej prevádzky, ktorá bude nezávislá od štátneho rozpočtu. Finančné injekcie do železničných podnikov by mali podľa B. Opaterného smerovať iba do investičnej oblasti.

Minister dopravy odmieta aj akékoľvek ďalšie úvery pre Železnice SR ako aj Železničnú spoločnosť (ZSSK). "O čerpaní úverov by sme uvažovali iba v prípade, že by išlo o výhodné kofinancovanie z európskych fondov," zdôraznil P. Prokopovič. Nezaťaženie podnikov ďalšími úvermi ako aj ich vyrovnané hospodárenie bolo jedným z prísľubov štátu voči veriteľským inštitúciám. Ak by totiž Železnice SR stratili dôveru donátorov, hrozil by im cross-default. Doposiaľ si svoje záväzky uhrádzajú v riadnych termínoch.

Na zdokumentovanie stavu, v ktorom sa Železnice SR nachádzajú, a na podporu nutnosti vnútorných zmien a racionalizačných opatrení P. Prokopovič poukázal na ekonomické ukazovatele spoločnosti v rokoch 1996 a 2002. Kým pred siedmimi rokmi bola strata podniku 500 miliónov Sk, ku koncu minulého roka dosiahla 3,251 miliardy Sk. Zhoršil sa aj stav zadlženosti z 11,5 miliardy Sk na 49 miliárd Sk, pričom stav bankových úverov vzrástol z 5 na 38,4 miliardy Sk. Dlh štátu voči železniciam za neuhradené výkony vo verejnom záujme pritom podľa ministra tvorí "len" 18 miliárd Sk. Úvery sa podľa ministra brali neidentifikovateľným spôsobom.

Kým v období rokov 1995 - 2000 poklesla preprava osôb na železnici o 32 %, celkové náklady klesli o 19 % a počet zamestnancov o 17 %, priemerná mzda naopak v rozmedzí rokov 1996 - 2002 stúpla z 9232 Sk na 16 347 Sk. V osobnej doprave bol v období 1995 - 2002 zaznamenaný päťnásobne vyšší rast nákladov ako tržieb. S ohľadom na nákladovosť železničných podnikov spomenul B. Opaterný i výšku odmien členov Dozornej rady ZSSK, ktorá u jej predsedu dosahuje 30 000 Sk.

Hrozbu pre železnice predstavoval i samotný štrajk, ktorého dôsledkom mohol byť i presun nákladnej dopravy zo slovenských železníc na cudzie trate.

Minister dopravy je naďalej ochotný rokovať s odborármi o možnostiach prevádzky dopravy v regiónoch, ale odmieta ich ultimatívny prístup. V hrubých kontúrach načrtol aj jedno z úsporných riešení, ktoré odborárom navrhol, no tí ho zamietli. Súvisí so železničnou políciou a zdravotníctvom, ktoré sú rozpočtovo naviazané na Železnice SR. Odborársky predák Jozef Schmidt ministrom navrhované riešenie konkretizuje v tom zmysle, že by malo ísť o prevody spomenutých súčastí železníc pod iné rezorty. "My to ale považujeme za nesystémové. Ak sa napríklad nemocnica prevedie pod rezort zdravotníctva, vznikne otázka, koľko na tom železnice vlastne získajú, ak sa budú musieť uhrádzať zdravotné prehliadky," informuje Schmidt. Minister požiadal odborárov, aby "dostali rozum", pretože si myslí, že pokles zamestnanosti o 1 % z titulu rušenie dopravy nestojí za hazard, ktorému by boli ďalším štrajkom vystavené. Regionálne trate pritom vyprodukujú mesačne 45-miliónovú stratu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 850
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 705
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 157
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 073
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 187
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 640
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 189
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 973
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 758
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 507

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Medzinárodného menového fondu Christine Lagardová.

Ako podniká Penta: V zdravotníctve ovláda celý reťazec

Vlastní poisťovňu, nemocnice aj lekárne.

Nové centrum pre mozgové príhody bude v nemocnici v Michalovciach, ktorá patrí Svetu zdravia
Stavenisko zo septembra 2017.

Ako podniká Penta: Hliník, prekliate mäso a maloobchod

Z tejto trojice vzišla aj top investícia skupiny.

Hlavnou surovinou pri výrobe hliníka je elektrická energia. Slovalco rokuje o jej nových cenách od roku 2014.