SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Prokopovič trvá na rušení regionálnej dopravy a sľubuje ďalšie úsporné opatrenia

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na ...

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára. Tento krok je podľa neho len jedným z opatrení, ktorými chce na železniciach dosiahnuť úsporu nákladov.

"Nasledovať bude ďalšie znižovanie zamestnanosti, odčleňovanie okrajových činností a outsourcing prác," uviedol štátny tajomník MDPT Branislav Opaterný. Ak by aj MDPT prijalo uvedené opatrenia, ich finančný efekt by sa podľa neho odzrkadlil najskôr o rok, a to aj z toho titulu, že kolektívna zmluva umožňuje niektorým železničiarom získať až 14-mesačné odstupné. Okrem toho chce ministerstvo vykonať na železniciach audit zmlúv a existujúcich projektov, z ktorých niektoré budú možno aj vypovedané. Nie nepodstatné bude legislatívne ošetrenie prevodu prevádzky na regionálnych tratiach na samosprávu. Cieľom opatrení je dosiahnutie takej prevádzky, ktorá bude nezávislá od štátneho rozpočtu. Finančné injekcie do železničných podnikov by mali podľa B. Opaterného smerovať iba do investičnej oblasti.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister dopravy odmieta aj akékoľvek ďalšie úvery pre Železnice SR ako aj Železničnú spoločnosť (ZSSK). "O čerpaní úverov by sme uvažovali iba v prípade, že by išlo o výhodné kofinancovanie z európskych fondov," zdôraznil P. Prokopovič. Nezaťaženie podnikov ďalšími úvermi ako aj ich vyrovnané hospodárenie bolo jedným z prísľubov štátu voči veriteľským inštitúciám. Ak by totiž Železnice SR stratili dôveru donátorov, hrozil by im cross-default. Doposiaľ si svoje záväzky uhrádzajú v riadnych termínoch.

Na zdokumentovanie stavu, v ktorom sa Železnice SR nachádzajú, a na podporu nutnosti vnútorných zmien a racionalizačných opatrení P. Prokopovič poukázal na ekonomické ukazovatele spoločnosti v rokoch 1996 a 2002. Kým pred siedmimi rokmi bola strata podniku 500 miliónov Sk, ku koncu minulého roka dosiahla 3,251 miliardy Sk. Zhoršil sa aj stav zadlženosti z 11,5 miliardy Sk na 49 miliárd Sk, pričom stav bankových úverov vzrástol z 5 na 38,4 miliardy Sk. Dlh štátu voči železniciam za neuhradené výkony vo verejnom záujme pritom podľa ministra tvorí "len" 18 miliárd Sk. Úvery sa podľa ministra brali neidentifikovateľným spôsobom.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým v období rokov 1995 - 2000 poklesla preprava osôb na železnici o 32 %, celkové náklady klesli o 19 % a počet zamestnancov o 17 %, priemerná mzda naopak v rozmedzí rokov 1996 - 2002 stúpla z 9232 Sk na 16 347 Sk. V osobnej doprave bol v období 1995 - 2002 zaznamenaný päťnásobne vyšší rast nákladov ako tržieb. S ohľadom na nákladovosť železničných podnikov spomenul B. Opaterný i výšku odmien členov Dozornej rady ZSSK, ktorá u jej predsedu dosahuje 30 000 Sk.

Hrozbu pre železnice predstavoval i samotný štrajk, ktorého dôsledkom mohol byť i presun nákladnej dopravy zo slovenských železníc na cudzie trate.

Minister dopravy je naďalej ochotný rokovať s odborármi o možnostiach prevádzky dopravy v regiónoch, ale odmieta ich ultimatívny prístup. V hrubých kontúrach načrtol aj jedno z úsporných riešení, ktoré odborárom navrhol, no tí ho zamietli. Súvisí so železničnou políciou a zdravotníctvom, ktoré sú rozpočtovo naviazané na Železnice SR. Odborársky predák Jozef Schmidt ministrom navrhované riešenie konkretizuje v tom zmysle, že by malo ísť o prevody spomenutých súčastí železníc pod iné rezorty. "My to ale považujeme za nesystémové. Ak sa napríklad nemocnica prevedie pod rezort zdravotníctva, vznikne otázka, koľko na tom železnice vlastne získajú, ak sa budú musieť uhrádzať zdravotné prehliadky," informuje Schmidt. Minister požiadal odborárov, aby "dostali rozum", pretože si myslí, že pokles zamestnanosti o 1 % z titulu rušenie dopravy nestojí za hazard, ktorému by boli ďalším štrajkom vystavené. Regionálne trate pritom vyprodukujú mesačne 45-miliónovú stratu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 086
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 927
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 071
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 216
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 316
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 728
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 537
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 258
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Ilustračná fotografia.

Zomrieme od hladu. Nové reštrikcie sú ďalšou ranou pre španielsku ekonomiku

Menový fond predpovedá Španielsku najhorší prepad spomedzi západných krajín.

Už minulý týždeň protestovali v španielskej Barcelone proti obmedzeniam prevádzkovatelia reštaurácií.

Približne 12 miliónov ľudí v Británii bude mať problémy splácať záväzky

Prieskum úradu pre dohľad nad finančným trhom sa konal v lete.

Ilustračná fotografia.