Prokopovič trvá na rušení regionálnej dopravy a sľubuje ďalšie úsporné opatrenia

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na ...

Bratislava 29. januára (TASR) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára. Tento krok je podľa neho len jedným z opatrení, ktorými chce na železniciach dosiahnuť úsporu nákladov.

"Nasledovať bude ďalšie znižovanie zamestnanosti, odčleňovanie okrajových činností a outsourcing prác," uviedol štátny tajomník MDPT Branislav Opaterný. Ak by aj MDPT prijalo uvedené opatrenia, ich finančný efekt by sa podľa neho odzrkadlil najskôr o rok, a to aj z toho titulu, že kolektívna zmluva umožňuje niektorým železničiarom získať až 14-mesačné odstupné. Okrem toho chce ministerstvo vykonať na železniciach audit zmlúv a existujúcich projektov, z ktorých niektoré budú možno aj vypovedané. Nie nepodstatné bude legislatívne ošetrenie prevodu prevádzky na regionálnych tratiach na samosprávu. Cieľom opatrení je dosiahnutie takej prevádzky, ktorá bude nezávislá od štátneho rozpočtu. Finančné injekcie do železničných podnikov by mali podľa B. Opaterného smerovať iba do investičnej oblasti.

Minister dopravy odmieta aj akékoľvek ďalšie úvery pre Železnice SR ako aj Železničnú spoločnosť (ZSSK). "O čerpaní úverov by sme uvažovali iba v prípade, že by išlo o výhodné kofinancovanie z európskych fondov," zdôraznil P. Prokopovič. Nezaťaženie podnikov ďalšími úvermi ako aj ich vyrovnané hospodárenie bolo jedným z prísľubov štátu voči veriteľským inštitúciám. Ak by totiž Železnice SR stratili dôveru donátorov, hrozil by im cross-default. Doposiaľ si svoje záväzky uhrádzajú v riadnych termínoch.

Na zdokumentovanie stavu, v ktorom sa Železnice SR nachádzajú, a na podporu nutnosti vnútorných zmien a racionalizačných opatrení P. Prokopovič poukázal na ekonomické ukazovatele spoločnosti v rokoch 1996 a 2002. Kým pred siedmimi rokmi bola strata podniku 500 miliónov Sk, ku koncu minulého roka dosiahla 3,251 miliardy Sk. Zhoršil sa aj stav zadlženosti z 11,5 miliardy Sk na 49 miliárd Sk, pričom stav bankových úverov vzrástol z 5 na 38,4 miliardy Sk. Dlh štátu voči železniciam za neuhradené výkony vo verejnom záujme pritom podľa ministra tvorí "len" 18 miliárd Sk. Úvery sa podľa ministra brali neidentifikovateľným spôsobom.

Kým v období rokov 1995 - 2000 poklesla preprava osôb na železnici o 32 %, celkové náklady klesli o 19 % a počet zamestnancov o 17 %, priemerná mzda naopak v rozmedzí rokov 1996 - 2002 stúpla z 9232 Sk na 16 347 Sk. V osobnej doprave bol v období 1995 - 2002 zaznamenaný päťnásobne vyšší rast nákladov ako tržieb. S ohľadom na nákladovosť železničných podnikov spomenul B. Opaterný i výšku odmien členov Dozornej rady ZSSK, ktorá u jej predsedu dosahuje 30 000 Sk.

Hrozbu pre železnice predstavoval i samotný štrajk, ktorého dôsledkom mohol byť i presun nákladnej dopravy zo slovenských železníc na cudzie trate.

Minister dopravy je naďalej ochotný rokovať s odborármi o možnostiach prevádzky dopravy v regiónoch, ale odmieta ich ultimatívny prístup. V hrubých kontúrach načrtol aj jedno z úsporných riešení, ktoré odborárom navrhol, no tí ho zamietli. Súvisí so železničnou políciou a zdravotníctvom, ktoré sú rozpočtovo naviazané na Železnice SR. Odborársky predák Jozef Schmidt ministrom navrhované riešenie konkretizuje v tom zmysle, že by malo ísť o prevody spomenutých súčastí železníc pod iné rezorty. "My to ale považujeme za nesystémové. Ak sa napríklad nemocnica prevedie pod rezort zdravotníctva, vznikne otázka, koľko na tom železnice vlastne získajú, ak sa budú musieť uhrádzať zdravotné prehliadky," informuje Schmidt. Minister požiadal odborárov, aby "dostali rozum", pretože si myslí, že pokles zamestnanosti o 1 % z titulu rušenie dopravy nestojí za hazard, ktorému by boli ďalším štrajkom vystavené. Regionálne trate pritom vyprodukujú mesačne 45-miliónovú stratu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 805
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 524
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 686
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 672
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 388
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 608
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 555
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 070
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 898

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.