Pozrite sa, ako vyzerá priemerný nezamestnaný Slovák

Poštová banka vo svojej najnovšej analýze uviedla, že osem z desiatich nezamestnaných už kedysi bolo zaradených do pracovného procesu.

Ilustračná snímka.(Zdroj: SME/Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Miera nezamestnanosti na Slovensku dosiahla podľa údajov Štatistického úradu SR v 1. štvrťroku 12,4 %. Bez práce tak bolo 339-tisíc Slovákov.

Poštová banka vo svojej najnovšej analýze uviedla, že osem z 10 nezamestnaných už kedysi bolo zaradených do pracovného procesu. Muži predstavovali 52 % nezamestnaných a zvyšných 48 % tvorili ženy.

Dôvodov je niekoľko

Ako upozornila analytička Poštovej banky Dominika Ondrová, Slovensko stále bojuje s vysokým podielom dlhodobo nezamestnaných a práve ľudia bez práce dlhšie ako jeden rok sa na celkovej nezamestnanosti podieľali takmer 61 %. Dôvodov vidí niekoľko.

"Jednou z hlavných príčin je nízka alebo nevhodná kvalifikácia týchto ľudí, ktorá im bráni v uplatnení sa na pracovnom trhu. Ďalším faktorom je skutočnosť, že dlhodobo nezamestnaných nájdeme predovšetkým v okresoch s vysokou mierou nezamestnanosti, kde je celkovo problém nájsť si prácu. Čím dlhšie je totiž človek bez práce, tým ťažšie je pre neho zamestnať sa," vysvetlila analytička.

Z pohľadu krátkodobej nezamestnanosti mali najväčšie zastúpenie (11,7 %) ľudia, ktorí boli bez práce len do jedného mesiaca.

Až 80 % nezamestnaných už bolo aspoň raz zamestnaných. Najviac ľudí bez práce, ktorí už pracovnú skúsenosť majú, patrí do vekovej kategórie od 30 do 54 rokov.

Ide o 186.000 takto nezamestnaných, čo predstavuje 69 % z ich celkového počtu. Druhou najpočetnejšou skupinou sú mladí vo veku 15 až 29 rokov so zhruba 16-% podielom. Takmer rovnaký podiel ale dosahujú aj 55- a viacroční.

Analýza ukázala, že z 10 nezamestnaných, ktorí už niekedy boli zamestnaní, je zhruba len jeden vysokoškolsky vzdelaný.

"Takmer dve pätiny Slovákov, ktorí sú bez práce, pochádzajú z lavíc stredných odborných alebo učňovských škôl, ktorí ukončili štúdium bez maturity. V tesnom závese sú aj absolventi s úplným stredným vzdelaním, ktorých počet sa pomaly blíži k hranici 100.000," priblížila Ondrová.

Vedie súkromný sektor

Až 6 z 10 nezamestnaných pôsobilo v poslednom zamestnaní v súkromnom sektore. Štvrtina naposledy pracovala v priemyselnej výrobe.

Nasledoval veľkoobchod a maloobchod, odkiaľ pochádza 12,4 % nezamestnaných, a to dvakrát viac žien ako mužov. Prvú trojku uzatvára stavebníctvo, kde naposledy pracovalo viac ako 28.000 nezamestnaných, v drvivej väčšine mužov.

Dôvodov pre ukončenie posledného zamestnania bolo podľa analytičky viacero. "Až takmer tretina nezamestnaných, ktorá už niekedy pracovala, sa ocitla bez práce nedobrovoľne, pre nadbytočnosť. Necelá štvrtina sa stala nezamestnanou kvôli ukončeniu dočasného zamestnania," opísala.

Z osobných a rodinných dôvodov ukončilo posledné zamestnanie 14 % nezamestnaných.

Zo všetkých 339.000 nezamestnaných si 333.200 prácu hľadalo. Až zhruba 85 % nezamestnaných so záujmom pracovať si ju zháňalo prostredníctvom príbuzných a známych. Tento spôsob bol najčastejšie sprevádzaný sledovaním inzerátov. Približne 263.000 nezamestnaných sa spoliehalo aj na úrady práce.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 729
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 007
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 245
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 362
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 354
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 906
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 614
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 543
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 459
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 856

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop