Odborári po štrajku počkajú na reakciu ministra dopravy, potom rozhodnú ako ďalej

Bratislava 29. januára (TASR) - Ďalšie kroky železničných odborov na presadenie ich záujmov spočívajúcich hlavne v oddialení zrušenia osobnej prepravy ...

Bratislava 29. januára (TASR) - Ďalšie kroky železničných odborov na presadenie ich záujmov spočívajúcich hlavne v oddialení zrušenia osobnej prepravy na 25 regionálnych tratiach budú závisieť od bezprostrednej reakcie ministra dopravy Pavla Prokopoviča na dnešný celoslovenský štrajk. Už teraz však odborári nevylučujú ani spustenie ďalších nátlakových akcií.

TASR o tom ešte počas dnešného štrajku, ktorý úplne paralyzuje dopravu na železniciach už od tretej hodiny rannej a ukončiť sa má až po deviatej hodine, informoval odborový predák Jozef Schmidt. Možnosť pokračovania ďalších nátlakových akcií je podľa neho ovplyvnená tým, že odborári vládou odsúhlasenú redukciu výkonov v železničnej doprave považujú za celospoločenský problém.

Cieľom výstražného štrajku železničiarov je predovšetkým okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už od 2. februára tohto roku. Odborári žiadajú aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. "Chceme, aby sa našiel systém financovania regionálnych tratí aspoň na určité časové obdobie, aby sa mohla pripraviť ich transformácia," povedal J. Schmidt. Odborári sú podľa neho ochotní bez ultimát rokovať o tejto problematike s predstaviteľmi vlády.

Minister dopravy si ale nemyslí, že by Železničná spoločnosť (ZSSK) mohla oddialiť termín rušenia osobnej dopravy, pretože jej prevádzkou prichádza mesačne o približne 40 miliónov Sk. Ak by aj došlo k posunutiu termínu z 2. februára na neskôr, nevedel by minister garantovať, že štát vzniknutú stratu železniciam nahradí. Prokopovič ale nevylučuje, že k obnovenie dopravy na vytypovaných regionálnych tratiach príde v priebehu niekoľkých týždňov či mesiacov. Malo by sa tak stať prostredníctvom presunu zodpovednosti za zabezpečenie obslužnosti územia na Vyššie územné celky (VÚC).

Dôvodom súhlasného stanoviska vlády SR s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových tratiach bola ich dlhodobá stratovosť. U niektorých z nich je potrebné na korunu výnosov vynakladať až 26 korún nákladov. Osud regionálnych tratí bol však de facto spečatený už schválením tohtoročnej výšky rozpočtovej dotácie pre ZSSK, keď si u nej štát objednal dopravný výkon vo verejnom zaujme len do výšky 4,33 miliardy Sk. To na prevádzku inkriminovaných tratí ale nepostačuje.

Na troch úsekoch zo spomenutých tratí bude železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km). Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete).

Celkový efekt uvedeného opatrenia bude pre ZSSK znamenať úsporu nákladov v objeme 470 miliónov Sk. Uvedené číslo však nepočíta s odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov. V prípade Železníc SR (ŽSR), ako prevádzkovateľa dopravnej cesty, dôjde k prepusteniu 270 zamestnancov. Prepúšťanie súvisí so znížením 24-hodinovej prevádzky nákladnej dopravy na regionálnych tratiach na 12-hodinovú.

sch iha

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 095
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 804
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 261
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 317
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 634
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 618
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 465
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 699
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 678
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 800

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

KOMENTÁRE

V krajine, kde vás pre farbu pleti neobslúžia

Pre SaS je spoločenské vylúčenie vždy výsledkom nedostatku snahy.

Neprehliadnite tiež

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Česku dlhujú krajiny miliardy korún, najviac Kuba

Veľmi často ide o dlhy zdedené po bývalej ČSSR.