SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Odborári po štrajku počkajú na reakciu ministra dopravy, potom rozhodnú ako ďalej

Bratislava 29. januára (TASR) - Ďalšie kroky železničných odborov na presadenie ich záujmov spočívajúcich hlavne v oddialení zrušenia osobnej prepravy ...

Bratislava 29. januára (TASR) - Ďalšie kroky železničných odborov na presadenie ich záujmov spočívajúcich hlavne v oddialení zrušenia osobnej prepravy na 25 regionálnych tratiach budú závisieť od bezprostrednej reakcie ministra dopravy Pavla Prokopoviča na dnešný celoslovenský štrajk. Už teraz však odborári nevylučujú ani spustenie ďalších nátlakových akcií.

TASR o tom ešte počas dnešného štrajku, ktorý úplne paralyzuje dopravu na železniciach už od tretej hodiny rannej a ukončiť sa má až po deviatej hodine, informoval odborový predák Jozef Schmidt. Možnosť pokračovania ďalších nátlakových akcií je podľa neho ovplyvnená tým, že odborári vládou odsúhlasenú redukciu výkonov v železničnej doprave považujú za celospoločenský problém.

Skryť Vypnúť reklamu

Cieľom výstražného štrajku železničiarov je predovšetkým okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už od 2. februára tohto roku. Odborári žiadajú aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. "Chceme, aby sa našiel systém financovania regionálnych tratí aspoň na určité časové obdobie, aby sa mohla pripraviť ich transformácia," povedal J. Schmidt. Odborári sú podľa neho ochotní bez ultimát rokovať o tejto problematike s predstaviteľmi vlády.

Minister dopravy si ale nemyslí, že by Železničná spoločnosť (ZSSK) mohla oddialiť termín rušenia osobnej dopravy, pretože jej prevádzkou prichádza mesačne o približne 40 miliónov Sk. Ak by aj došlo k posunutiu termínu z 2. februára na neskôr, nevedel by minister garantovať, že štát vzniknutú stratu železniciam nahradí. Prokopovič ale nevylučuje, že k obnovenie dopravy na vytypovaných regionálnych tratiach príde v priebehu niekoľkých týždňov či mesiacov. Malo by sa tak stať prostredníctvom presunu zodpovednosti za zabezpečenie obslužnosti územia na Vyššie územné celky (VÚC).

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvodom súhlasného stanoviska vlády SR s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových tratiach bola ich dlhodobá stratovosť. U niektorých z nich je potrebné na korunu výnosov vynakladať až 26 korún nákladov. Osud regionálnych tratí bol však de facto spečatený už schválením tohtoročnej výšky rozpočtovej dotácie pre ZSSK, keď si u nej štát objednal dopravný výkon vo verejnom zaujme len do výšky 4,33 miliardy Sk. To na prevádzku inkriminovaných tratí ale nepostačuje.

Na troch úsekoch zo spomenutých tratí bude železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km). Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete).

Skryť Vypnúť reklamu

Celkový efekt uvedeného opatrenia bude pre ZSSK znamenať úsporu nákladov v objeme 470 miliónov Sk. Uvedené číslo však nepočíta s odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov. V prípade Železníc SR (ŽSR), ako prevádzkovateľa dopravnej cesty, dôjde k prepusteniu 270 zamestnancov. Prepúšťanie súvisí so znížením 24-hodinovej prevádzky nákladnej dopravy na regionálnych tratiach na 12-hodinovú.

sch iha

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  5. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  6. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 7 637
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 124
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 577
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 501
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 413
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 326
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 216
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 641
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 365
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 1 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


2 h
Rozhovory ZKH: Martin Pavelka.

Dominovať bude delta variant.


TASR 4 h
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak

Štát by mal investovať do rozšírenia kapacít komunitnej,ošetrovateľskej a paliatívnej starostlivosti.


SITA 5 h
Predseda vlády SR Eduard Heger

O dôchodkovej reforme a jej časti – rodičovskom bonuse – diskutuje koalícia už takmer rok.


TASR 5 h