Bratislava 29. januára (TASR) - Ďalšie kroky železničných odborov na presadenie ich záujmov spočívajúcich hlavne v oddialení zrušenia osobnej prepravy na 25 regionálnych tratiach budú závisieť od bezprostrednej reakcie ministra dopravy Pavla Prokopoviča na dnešný celoslovenský štrajk. Už teraz však odborári nevylučujú ani spustenie ďalších nátlakových akcií.
TASR o tom ešte počas dnešného štrajku, ktorý úplne paralyzuje dopravu na železniciach už od tretej hodiny rannej a ukončiť sa má až po deviatej hodine, informoval odborový predák Jozef Schmidt. Možnosť pokračovania ďalších nátlakových akcií je podľa neho ovplyvnená tým, že odborári vládou odsúhlasenú redukciu výkonov v železničnej doprave považujú za celospoločenský problém.
Cieľom výstražného štrajku železničiarov je predovšetkým okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už od 2. februára tohto roku. Odborári žiadajú aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. "Chceme, aby sa našiel systém financovania regionálnych tratí aspoň na určité časové obdobie, aby sa mohla pripraviť ich transformácia," povedal J. Schmidt. Odborári sú podľa neho ochotní bez ultimát rokovať o tejto problematike s predstaviteľmi vlády.
Minister dopravy si ale nemyslí, že by Železničná spoločnosť (ZSSK) mohla oddialiť termín rušenia osobnej dopravy, pretože jej prevádzkou prichádza mesačne o približne 40 miliónov Sk. Ak by aj došlo k posunutiu termínu z 2. februára na neskôr, nevedel by minister garantovať, že štát vzniknutú stratu železniciam nahradí. Prokopovič ale nevylučuje, že k obnovenie dopravy na vytypovaných regionálnych tratiach príde v priebehu niekoľkých týždňov či mesiacov. Malo by sa tak stať prostredníctvom presunu zodpovednosti za zabezpečenie obslužnosti územia na Vyššie územné celky (VÚC).
Dôvodom súhlasného stanoviska vlády SR s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových tratiach bola ich dlhodobá stratovosť. U niektorých z nich je potrebné na korunu výnosov vynakladať až 26 korún nákladov. Osud regionálnych tratí bol však de facto spečatený už schválením tohtoročnej výšky rozpočtovej dotácie pre ZSSK, keď si u nej štát objednal dopravný výkon vo verejnom zaujme len do výšky 4,33 miliardy Sk. To na prevádzku inkriminovaných tratí ale nepostačuje.
Na troch úsekoch zo spomenutých tratí bude železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km). Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete).
Celkový efekt uvedeného opatrenia bude pre ZSSK znamenať úsporu nákladov v objeme 470 miliónov Sk. Uvedené číslo však nepočíta s odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov. V prípade Železníc SR (ŽSR), ako prevádzkovateľa dopravnej cesty, dôjde k prepusteniu 270 zamestnancov. Prepúšťanie súvisí so znížením 24-hodinovej prevádzky nákladnej dopravy na regionálnych tratiach na 12-hodinovú.
sch iha