BRATISLAVA. Keď Čína v priebehu dvoch dní devalvovala dvakrát svoju menu, svet spozornel. Mnohým sa natískala otázka, či zníženie kurzu jüanu oproti doláru o 3,5 percenta je predzvesťou blížiacej sa krízy.
Ekonómovia však upokojujú, že na vážnejšie ekonomické dosahy by znehodnotenie muselo byť oveľa výraznejšie.
A z vyjadrení čínskej centrálnej banky je zrejmé, že znižovať hodnotu svojej štátnej meny oproti doláru neplánuje príliš prudko.
Lacnejšia nafta aj benzín
Vďaka devalvácii jüanu tak zatiaľ môžeme hovoriť o lacnejších čínskych produktoch, a to približne o dve až tri percentá.
Podľa analytika J&T Banky Rudolfa Vrábela však bežní ľudia toto zlacnenie takmer vôbec nepocítia. Naopak, pozitívne sa na ich peňaženke môžu prejaviť klesajúce ceny komodít.
„Čína má silnú pozíciu na strane dopytu po rope, ale i medi, ktoré v ostatnom období pre obavy týkajúce sa rastu Číny (a teda jej dopytu po komoditách) strácajú na cene,“ hodnotí Vrábel. Zlacnieť, a to aj na Slovensku, by tak mala nafta aj benzín.
O koľko, v súčasnosti nie je možné odhadnúť. Takmer všetky dopravné lode či ťažká technika fungujú na ropu, cena nafty je tak od vývoja ekonomiky v krajine závislá podstatne viac ako od benzínu.
Na Slovensku sa okrem toho cena benzínov odvíja od hodnoty pohonných látok na rotterdamskej burze. No aj tam cena začína postupne klesať.
Čína k devalvácii svojej meny pristúpila, pretože dúfa, že sa jej tak podarí naštartovať rýchlejší rast čínskej ekonomiky.
Tempo rastu sa totiž tento rok citeľne spomalilo a viacerí odborníci sú presvedčení, že nedosiahne ani sedem percent, čo je oficiálny cieľ čínskej vlády.
Ešte v roku 2013 pritom dosahoval osem percent a v 2011 dokonca až niekde medzi deviatimi až desiatimi percentami.